کتاب برگزیده قانون در طب

The Canon of Medicine
کد کتاب : 20974
مترجم :
شابک : 978-6005163162
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 832
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 13
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب برگزیده قانون در طب اثر حسین بن عبدالله ابن سینا

"برگزیده قانون در طب" که یکی از مهم ترین کتاب های مرجع در زمینه ی علوم پزشکی به شمار می آید، اثری است از "حسین بن عبدالله ابن سینا" که کار گزینش و ترجمه آن را "لطیف راشدی" برعهده داشته است. این اثر درخشان از "حسین بن عبدالله ابن سینا" ملقب به "شیخ الرئیس" به صورت ترجمه ای تلخیصی توسط انتشارات ارمغان طوبی به چاپ رسیده است تا با نگارشی روان و سهل الوصل، مورد استفاده ی عموم قرار بگیرد.
قبل از پرداختن به مطالب اصلی کتاب قانون، خلاصه ای از زندگی و احوالات دانشمند بزرگ "ابوعلی سینا" ارائه شده است و که در آن جایگاه علمی وی در جهان و همچنین تالیفاتش به خوانندگان معرفی شده است. سپس "برگزیده قانون در طب"، با بخش اول آن که "بیماری ها" نام دارد، آغاز می گیرد. در این بخش موارد مختلف مربوط به بیماری نظیر چیستی و علل آن، شرایط مختلف بدن، نشانه ها و علائم، نبض، ادرار و مدفوع بررسی می شود. بخش دوم کتاب، "بهداشت و تندرستی" نام داشته و مواردی همچون مراقبت از نوزاد، ورزش و تغذیه ی بزرگسال و بهداشت و سلامتی کهنسال را در بردارد. بخش سوم انواع مزاج و طبع ها و بخش چهار، فصول سال و مسافرت در آن ها را مورد توجه قرار داده است. بخش پنجم کتاب "برگزیده قانون در طب" به "درمان و معالجه" پرداخته و فصل ششم آن، "شناخت بیماری های سر و مغز" را هدف قرار داده است. بخش هفتم تا بیست و پنجم بیماری های عصب، چشم، گوش، بینی، زبان، دهان، دندان، لثه، لب، سینه و ریه، قلب، پستان، مری و معده، کبد، کیسه صفرا، طحال، روده، مقعد، کلیه، مثانه و اندام های تناسلی مردان را مورد بررسی قرار داده و بخش بیست و شش به مساله ی بارداری و زایمان می پردازد. از دیگر مواردی که در کتاب "برگزیده قانون در طب" از "حسین بن عبدالله ابن سینا" به آن ها پرداخته شده می توان به بیماری سایر اندام ها، تب، ورم و جوش، گسستگی پیوندها و ... اشاره کرد.

کتاب برگزیده قانون در طب

حسین بن عبدالله ابن سینا
ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلیِ سینا، ابن سینا، پورسینا و شیخ الرئیس (زادهٔ ۳۵۹ ه‍.ش در بخارا – درگذشتهٔ ۲ تیر ۴۱۶ در همدان، ۹۸۰–۱۰۳۷ میلادی همه‌چیزدان، پزشک، ریاضی‌دان، منجم، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، روان‌شناس، جغرافی‌دان، زمین‌شناس، شاعر، منطق دان و فیلسوف ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد. وی نویسنده ک...
دسته بندی های کتاب برگزیده قانون در طب
قسمت هایی از کتاب برگزیده قانون در طب (لذت متن)
داروهای نگه دارنده مو و بازدارنده از ریزش مو عبارتند از: 1. زغال چوب درخت بذر کتان و سوخته بذر کتان که در روغنی مناسب مخلوط و بر مو مالیده شود؛ 2. آس، میوه آس، هلیله کابلی و پرسیاووشان. اگر ریزش موی کسی از خشکی مزاج یا کم خونی بود، باید خشکی مزاج را درمان کرد و به بیمار غذای چرب و مقوی خوراند و سفارش کرد تا او استراحت کند، ترشی، شوری و گس مزه ها را نخورد، از جماع دوری کند، در آب معمولی آبتنی کند، به جای صابون با آرد باقالی، بذر خربزه، گل واسفرزه خود را بشوید.