کتاب فانوس جادویی زمان

La lanterne magique du temps
نگاهی به رمان در جستجوی زمان از دست رفته اثر مارسل پروست
کد کتاب : 21001
شابک : ‎978-6001051340
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 467
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب فانوس جادویی زمان اثر داریوش شایگان

در جستجوی زمان از دست رفته، اقیانوس هفت جلدی مارسل پروست است که ممکن است هر کتاب خوانی، به مثابه ی یک ملوان تازه کار، راه خود را در آن گم کند. این اقیانوس معنا و مفهوم، پر از هیولاهای رام نشده ای است که امواج سرکشی را به سمت دریانورد هدایت می کنند و اگر وی فردی بی تجربه باشد، به جز یک کشتی شکسته و تکه پاره های معنا از آن چیزی به دست نخواهد آورد. اما داریوش شایگان، ناخدایی است مطمئن که فانوس به دست، مسیر این دریا را می گشاید و می توان با تکیه بر راهنمایی های او، آسان تر و دقیق تر با پروست آشنا شد.
فانوس جادویی زمان، به قلم داریوش شایگان مرحله به مرحله تلاش می کند تا تصویر روشن تری از پروست و اثر هفت جلدی اش به مخاطب ارائه دهد و در گام نخست و در فصل اول، به زندگی نامه ی مختصری از وی و آثار ادبی آفریده شده به دست او می پردازد. فصل دو و سه، همگام با محتوای رمان در جستجوی زمان از دست رفته، به عناصر مهمی همچون خواب، خاطره، مکان و زمان می پردازد. اما مهم ترین بخش کتاب، فصل چهارم آن است؛ در این فصل داستان رمان در جلدهای مختلف به تفصیل شرح داده می شود و عناصری که در فصل های قبلی معرفی شده بود، در اینجا به صورت جزئی و مفصل زیر ذره بین قرار می گیرد. بدین ترتیب اهداف رمان و نویسنده تا این فصل مشخص می شود و سپس در فصل پنجم، قلم پروست و هنر داستان پردازی او مورد بررسی قرار می گیرد. نهایتا فصل ششم کتاب فانوس جادویی رمان، به آخرین جلد از رمان پروست که نتیجه گیری مجموع هفت جلد و عصاره ای از کل داستان کتاب است، می پردازد.

کتاب فانوس جادویی زمان

داریوش شایگان
هندشناس و نویسنده و شاعر ایرانی قرن چهاردهم بود؛ که به دو زبان فارسی و فرانسوی آثاری از او باقی است. بیشتر نوشته های شایگان به زبان فرانسوی و در حوزه فلسفه تطبیقی است. نوشته های فرانسوی وی در کتاب های درسی فرانسه چاپ می شود
قسمت هایی از کتاب فانوس جادویی زمان (لذت متن)
در کودکی خیلی زود با دخترها ایاق می شد و در عاشق شدن ید طولانی داشت. در سال ۱۸۸۹ داوطلبانه به خدمت نظام رفت، البته به علت بیماری از بسیاری از تکالیف نظامی معاف شد، ولی با جدیت وظایفش را انجام می داد و سخت مجذوب فنون جنگی شده بود. عشق اصلی پروست اما ادبیات بود و از همان نوجوانی تصمیم گرفت فعالیت های حرفه ای اش را در این رشته متمرکز سازد.

پروست، رمان عظیم جستجو را با روایت یک خواب آغاز می کند، خوابی که گویا عصاره حکایت طی طریقی را در خود نهفته دارد. «جستجو»ی راوی داستان از همان سطور نخست کتاب، با بیدارشدن وی در نیمه های شب و تقلایش برای یافتن پاسخ این پرسش که در کدامین لحظه از زندگی اش، و در کجاست، حتی کیست، آغاز می شود، کاوش و جستجویی که هفت جلد ادامه می یابد و جزئیاتش به تفصیل گشوده می شود تا آنکه سرانجام در آخر، راوی موفق می شود چیزی را بازیابد که از دستش رفته یا به بیانی گویاتر گمش کرده بوده است: «زمان گم شده» را.

در نقطه پایانی سیر و سلوک، راوی به این نتیجه می رسد که اثرش را باید با استفاده از زندگی گذشته اش بیافریند، یعنی با استفاده از موادی که یک عمر تجربه کرده و گرد آورده است. اینجاست که به مدد احیای خاطره، می تواند تجاربش را به تاملات، قوانین روان شناختی، نوشتار، اثر هنری، استحاله دهد. چنین است که رمان جستجو، بزرگ ترین رمان خاطره لقب گرفته است.

ناباکوف با عطف به مسئله تنوع داستان های برآمده از نگاهی منفرد، پروست را در برابر جویس قرار می دهد: جویس نخست شخصیت داستانش را به صورت کامل و مطلق استوار می سازد و بعد به هزاران قطعه تکثیرش می کند، ولی پروست هرگز صورت مطلقی برای یک شخصیت قائل نیست، بلکه صرفا به شناسایی تطبیقی و مقایسه ای از زاویه منشورها و بازتاب ها توسل می جوید.

هنر راستین نه از دل شادکامی و تفرج و روشنایی، که از اعماق تاریکی و سکوت برمی آید. راوی به این نتیجه می رسد که اثرش را باید براساس زندگی گذشته اش بیافریند و بنابراین تمامی آن خان های مبتذلی که گذر از آنها را عبث یافته بود، اینک به مصالح ساخت اثرش تبدیل می شوند. تجاربی متشکل از ماده ای ناخالص تر، اما حاوی احساس هایی ارزشمند که جوهر مشترک حس های گذشته و حال را از ورای زمان به ارمغان می آورند. خوشی های مبتذل محفلی، کاهلی و سستی، مهربانی و رنج عشق، همگی همچون دانه هایی کوچک، نهال شکوفایی هنر راوی را در خود می پرورانده اند.