کتاب مبانی روان کاوی فروید-لکان

Freudian-Lacan
کد کتاب : 21300
شابک : 978-9643127527
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 348
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 17
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب مبانی روان کاوی فروید-لکان اثر کرامت موللی

بسیاری از مطالب این کتاب بر اساس سمینار یک ساله ای است که در آن دکتر لکان به مخاطبان بزرگتر و کمتر تخصصی تر از همیشه، که با کار او آشنایی زیادی نداشتند سخنرانی کرد. برای شنوندگانش در آن زمان، و برای خوانندگانش اکنون، او می‌خواست «انسجام خاصی را در مفاهیم عمده‌ای که روانکاوی بر آن‌ها استوار است،» یعنی ناخودآگاه، تکرار، انتقال، و رانش وارد کند. در طول راه، او برای قرابت ساختاری بین روانکاوی و زبان بحث می کند، در مورد رابطه روانکاوی با دین بحث می کند و موضع خاص خود را در مورد موضوعاتی از جنسیت و مرگ گرفته تا از خودبیگانگی و سرکوب آشکار می کند.
بخش دیگری از کتاب به روانکاوی فروید می پردازد و نحوه ی شکل گیری رانش های را از نوزادی در انسان توضیح می دهد.
در مقدمه ی کتاب آمده است:
"نوزاد بقول فروید درحالتی از عسرت و درماندگی بسرمیبرد و به تنهایی قادر به ارضاء نیازهای خود نبوده متّکی به توجّه و مراقبت ازسوی مادرست. عالم کودک عالمی است همواره دستخوش بی سامانی، عالمی که درآن سردی، گرسنگی، درد جسمانی و هرنیاز دیگری حالتی غیرمشخص و نامتمایز دارد. مادر باین بیسامانی ها شکل میدهد و نیازهای کودک را ازهم متمایز میسازد. تمایز و سامان بخشی مادر درپاسخ مناسبی است که به نیازهای کودک میدهد. اگر مادر قادر به درک صحیح این نیازها نباشد کودک همچنان دربیسامانی باقی خواهدماند.
نکته اصلی اینستکه برای مادر نیاز نوزاد چیزی جز درخواست محبت نیست. بعبارت دیگر میل و تمنّای شخصی مادر نسبت به فرزند درذهن او حالتی واژگونه پیدا میکند: برای مادر این طفل است که با اظهار نیازهای خود میل و تمنّای خویش را باو ظاهر میسازد. مادر دراینجا مانند دستگاهی است فرستنده که پیام خود را از طریق کودک بطور معکوس دریافت میکند ( ژک لکان ) ."

کتاب مبانی روان کاوی فروید-لکان

کرامت موللی
دکتر کرامت‌الله موللی (زاده ۱۳۲۷، شیراز)، روانکاو، مترجم و نویسنده کتب مبانی روانکاوی فروید-لکان و واژگان لکان و عضو سابق انجمن روانکاویِ Le Mouvement du Coût Freudien می‌باشد که چندین سمت روانکاوی در بیمارستان‌ها و انجمن‌های روانکاوی کشور فرانسه را نیز در کارنامه خود دارد.وی چند کتاب ترجمه ای و همچنین تألیفاتی به زبان فرانسوی نیز دارد.دکتر علیرضا طهماسب وی را به خاطر زبان گنگ و نامفهوم و معادل‌های غریب و گاه نادرست مورد انتقاد قرار میدهد. همچنین وی بر این باور ...
دسته بندی های کتاب مبانی روان کاوی فروید-لکان
قسمت هایی از کتاب مبانی روان کاوی فروید-لکان (لذت متن)
چنانکه گفتیم تحوّل نیازهای کودک از بدْو تولد به درخواست نفسانی گامی قطعی است دررابطه اش با مادر. ازین پس برای کودک هرعنصری از عناصر عالم مظهری از وجود مادر خواهدبود. بمحض اینکه ازخواب بیدار میشود نیاز به حضور مادر دارد. ولی حتّی در غیاب او قادر است از طریق ایجاد رابطه با اشیاء یا قسمتهای مختلف بدن خویش مادر را بگونه ای برای خود حاضر کند. مثلا مکیدن انگشت یا بازی با جغجغه عجالتا جای نیاز به وجود پستان یا حضور واقعی مادر را میگیرد. بعبارتی صحیح تر طفل قادر میشود وجود مادر را موقتا برای خود از طریق مکیدن انگشت توهّم کند. این پدیدار را فروید توهّم ارضای میل میخواند. توانائی نوزاد در توهّم حضور مادر ازجمله اوّلین کوششهای او در کسب استقلال است.