کتاب پارادوکس

Paradox
9 ابهام بزرگ در فیزیک
کد کتاب : 45905
مترجم :
شابک : 978-6001175473
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 256
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

پارادوکس ها
Paradox
نه معمای بزرگ فیزیک
کد کتاب : 22016
مترجم :
شابک : 978-6229600450
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 208
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پارادوکس ها اثر جیم الخلیلی

در طول تاریخ، دانشمندان به نظریات و ایده هایی دست یافتند که به نظر منطقی نمی آمد. این ایده ها را معماهای متناقض می دانیم و در کتاب "پارادوکس ها" که در واقع "نه معمای بزرگ فیزیک" به قلم "جیم الخلیلی" است به آن ها می پردازیم. الخلیلی در "پارادوکس ها"، مسائلی را ارائه می کند که عمدتا از فیزیک و ستاره شناسی گرفته شده و به ذهن برخی از بزرگ ترین و برترین دانشمندان خطور کرده اند. مثلا چطور یک گربه می تواند همزمان مرده و زنده باشد؟ چطور بر خلاف آنچه ذهنمان ممکن است بگوید، ما تنها به پنجاه و هفت نفر آدم احتیاج داریم تا تضمین کنیم که تاریخ تولد حداقل دو نفر از آن ها یکسان است؟ چرا آشیل هر چقدر هم که تند می دوید نمی توانست یک لاک پشت را در مسابقه شکست بدهد؟ یا چطور بین یک دو قلو، یکی ده سال بزرگتر از دیگری است؟
الخلیلی در این کتاب با توضیحات شگفت انگیز خود، خواننده را به داخل ذهن هایی می برد که این معماها را طرح کرده اند و به او کمک می کند تا بفهمد که این معماها نیز از اگر زاویه ی مناسب به آن ها نگاه شود، قابل حل هستند. همچنان که الخلیلی در "پارادوکس ها"، جذابیت پایدار این معماها را برای مخاطب مطرح می کند، به منطقی که معما بر پایه ی آن بیان شده نیز اشاره می نماید و به این ترتیب، مجموعه ای از هیجان انگیزترین عقاید و ایده های بشریت در حوزه ی علم و دانش را در برابر نگاه مخاطب تشریح می کند. "پارادوکس ها" کتابی است که به ذهن وسعت می بخشد.

کتاب پارادوکس ها

جیم الخلیلی
جیم الخلیلی (Jim Al-Khalili؛ زاده ۲۰ سپتامبر ۱۹۶۲) یک فیزیک‌دان اهل انگلستان است.او استاد فیزیک نظری در دانشگاه Surrey است.او یک مجری دائم و مجری برنامه های علمی در رادیو و تلویزیون بی بی سی است و یک مفسر درباره علم در سایر رسانه های انگلیس است.در سال 2014 ، الخلیلی توسط شورای تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی انگلستان (EPSRC) به عنوان رهبر RISE (شناخت دانشمندان و مهندسان الهام بخش) معرفی شد. وی بین ژانویه 2013 و ژانویه 2016 رئیس اتحادیه اومانیست های انگلیس بود.
نکوداشت های کتاب پارادوکس ها
Readers who enjoy mental challenges and scientific mysteries will have fun with Al-Khalili’s lighthearted, accessible discussion.
خوانندگانی که از چالش های ذهنی و معماهای علمی لذت می برند، از بحث های قابل فهم و نشاط آور الخلیلی لذت خواهند برد.
Publishers Weekly Publishers Weekly

A very interesting book with some nifty surprises.
کتابی جالب با سورپرایزهای جذاب.
Booklist Booklist

قسمت هایی از کتاب پارادوکس ها (لذت متن)
چرا دونده ی اساطیری یونان باستان، آشیل، آنگاه که در آغاز مسابقه ی دو به لاک پشت تنبل اندک فرجه ای می دهد، نمی تواند بر لاک پشت پیروز شود؟ چرا آسمان شب، با آن همه ستاره، تاریک است؟ آیا شیطانک مکسول می تواند بر خلاف یکی از مهم ترین قوانین طبیعت، قانون دوّم ترمودینامیک، عمل کند تا ما بتوانیم ماشین دائم الحرکه ای بسازیم؟ آیا می توان نردبان بلندی را در انباری با طول کوتاه تر جا داد؟ چگونه است که یکی از دوقلوها، آنگاه که به کرات دیگر سفر می کند و برمی گردد، از دوقلوی جامانده اش بر روی زمین سال ها جوان تر است؟ آیا می توانید در زمان به گذشته سفر کنید و پدربزرگ تان را به قتل برسانید؟ آیا شیطانک لاپلاس، آن مغز متفکر همه فن حریف، می تواند آینده جهان را پیشگویی کند؟ چرا آنگاه که گربه ای را با کپسول سیانور در جعبه ای حبس می کنیم، تا وقتی که در جعبه را باز نکرده ایم، گربه هم مرده است و هم زنده؟ این بیگانگان کهکشان های دیگر کجاها هستند؟ چرا در اطراف مان آن ها را نمی بینیم؟ آیا ذرّات می توانند سریع تر از نور حرکت کنند؟ آیا ما از خود اختیار داریم؟