کتاب فرضیه شگفت انگیز

The Astonishing Hypothesis
پژوهش علمی در مورد آگاهی و روح
کد کتاب : 22236
مترجم :
شابک : 978-6006043197
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 320
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب فرضیه شگفت انگیز اثر فرانسیس کریک

به طور سنتی ، روح انسان به عنوان یک مفهوم غیر فیزیکی و متافیزیکی در نظر گرفته می شود که فقط توسط روانپزشکان و خداشناسان قابل بررسی است. «فرانسیس کریک» ، برنده جایزه نوبل ، در کتاب جدید خود ، «فرضیه شگفت انگیز» ، با بررسی روح از دیدگاه یک دانشمند مدرن ، با استناد به وجود و عملکرد روح ، بر اساس بررسی عمیق چگونگی کارکرد مغز انسان ، موضع بحث برانگیز خود را بین علم و معنویت قرار می گیرد.
فرضیه حیرت انگیز بیان می دارد که "فعالیتهای ذهنی فرد کاملا ناشی از رفتار سلولهای عصبی ، سلولهای گلیال و اتمها ، یونها و مولکولهای سازنده و تأثیرگذار بر آنها است." کریک ادعا می کند که مطالعه علمی مغز در طول قرن 20 منجر به پذیرش آگاهی ، اراده آزاد و روح انسان به عنوان سوژه های تحقیق علمی شد.

کریک به جای تلاش برای پوشش دادن همه جنبه های آگاهی (خودآگاهی ، فکر ، تخیل ، ادراک و غیره) بر روی سیستم بصری اولیه تمرکز دارد و پیش نیازهای تجربه آگاهانه را به چندین زیرشرط گسترده ، تجزیه می کند. مثل حافظه کوتاه مدت و مکانیسم توجه.
این کتاب سپس به بررسی اجمالی بسیاری از موضوعات علوم اعصاب می پردازد ، از بررسی نحوه عملکرد سلول های عصبی گرفته تا توصیف مدارهای عصبی اساسی و معادل های مصنوعی آنها. در طول این مدت ، کریک به آزمایش های مختلف استناد می کند که نکات محدودی را که وی در مورد آگاهی بصری بیان کرده نشان می دهد ، مانند مطالعاتی که در مورد پدیده نابینایی در ماکاک ها.

کتاب فرضیه شگفت انگیز

فرانسیس کریک
فرانسیس هری کامپتون کریک (زاده ۸ ژوئن ۱۹۱۶ - درگذشته ۲۸ ژوئیه ۲۰۰۴)، زیست‌فیزیک‌دان انگلیسی و یکی از کاشفان ساختار دی‌ان‌ای است که به همراه جیمز واتسون و موریس ویلکینز، جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را دریافت کرده‌است.
نکوداشت های کتاب فرضیه شگفت انگیز
Crick's new book is a well-constructed and comprehensive overview of visual neuroscience for the lay reader....[The] book's questions and conjectures are incisive and provocative.
کتاب جدید کریک ، مروری کاملا خوش ساخت و جامع از علوم اعصاب بینایی است.
Washington Times

قسمت هایی از کتاب فرضیه شگفت انگیز (لذت متن)
این کتاب به بحث در باب راز آگاهی و روح) می پردازد و با روشی علمی آن را توضیح می دهد. من برای مشکل آگاهی راه حلی قطعی پیشنهاد نداده ام. آرزو داشتم که چنین باشد، ولی در حال حاضر حل این راز بسیار دشوار به نظر می رسد. البته برخی از فیلسوفان در این توهم اند که هر از سر این راز برداشته اند، ولی از دید من توضیحات آنان در حوزه ی واقعیت های علمی قرار نمی گیرد. آنچه که من سعی کرده ام در این کتاب انجام دهم طرح ماهیت کلی آگاهی و ارائه ی چند پیشنهاد آزمایشی به منظور بررسی آگاهی به صورت تجربی است. من فقط استراتژی پژوهشی ویژه ای را مطرح کرده ام و مدعی ارائه ی نظریه ای تمام عیار نیستم. آن چه من می خواهم بدانم آن است که هنگامی که من چیزی را می بینم، دقیقا چه اتفاقی در مغزم روی می دهد. برخی از خوانندگان این نگرش و رهیافت را مأیوس کننده تلقی خواهند کرد زیرا به عنوان یک تاکتیک، عمدتا بسیاری از جنبه های آگاهی را که آنان مشتاقانه مایل به شنیدن آن هستند به صورتی حساب شده مورد بحث قرار نداده ام - به ویژه تعریف آگاهی را.

که در فصل سوم توضیح می دهم که چگونه اندیشه نسبتا ساده و خام اکثر مردم در مورد «دیدن» عمدتا نادرست است. گرچه ما هنوز دقیقا نمی دانیم هنگام دیدن در مغز ما چه اتفاقی رخ می دهد. ولی می توانیم برای نزدیک شدن به مسئله به طریق علمی، خطوط اصلی را مشخص کنیم. در فصل های چهارم و پنجم با وجود طولانی بودن، فقط به چند مشکل روان شناختی دیداری پرداخته ام و به خواننده ایده هایی داده ام که به چه مسائلی باید بپردازد.

در بخش دوم، به طور عمده به توضیحات بسیار ساده دربارهی مغز، به ویژه دستگاه بینایی، پرداخته ام. من خواننده را با شرح مبسوط و توضیحات جزئی درگیر نکرده ام، ولی اطلاعات کافی در مورد نحوهی تشکیل دستگاه عصبی و طریقه ی کار کردن آن به دست داده ام. ابتدا کلیات کالبدشناسی مغز را (فصل هفتم) مشرح داده ام و به دنبال آن به توضیح سادهی یک سلول عصبی گا (فصل هشتم) پرداخته ام. در فصل نهم چند روش تجربی بررسی مغز، سلول های عصبی، و مولکول های آن را شرح داده ام. در فصل دهم ماهیت کلی دستگاه بینایی نخستیان (پریمات ها) عالی را مورد بحث قرار داده ام. در فصل یازدهم نشان داده ام که چگونه می توان از بیمارانی که آسیب های مغزی دیده اند اطلاعات مفیدی کسب کرد.