کتاب قتل غیر عمد

Involuntary Homicide
نمایش نامه
کد کتاب : 2292
مترجم :
شابک : 978-6009638772
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 104
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1993
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب قتل غیر عمد اثر کوبو آبه

نمایشنامه «قتل غیرعمد» این نویسنده، نمایشنامه ای است با ١٠ شخصیت. ماجرا از این قرار است که مردی به نام اگوچی که ایتارو که مدیر کافه، کلوپ بازی و آمفی تئاتر و توزیع کننده بستنی یخی در جزیره کیکو است، بر اثر ضرب وشتم مردم جزیره کشته شده است و نمایشنامه، شرح این ماجرا توسط افراد مختلف است، که البته ظاهرا این شرح با لاپوشانی حقیقت نیز همراه است و درواقع به راویان حادثه دیکته شده است که آن گونه که عامل اصلی قتل می خواهد، ماجرا را شرح دهند.

صحنه گردان این معرکه هم ظاهرا شخصیتی است که با عنوان «رئیس آتش نشانی» در نمایشنامه حضور دارد. نمایشنامه با صحنه کتک خوردن اگوچی آغاز می شود:

«نوری شبیه به رعدوبرق. عده ای مردی (اگوچی) را احاطه کرده و او را با چوب می زنند. مرد روی زمین افتاده است. حرکات به شکلی تعمدی به صورت صحنه آهسته است. حمله کنندگان چکمه و بارانی سیاه پوشیده و کلاه بارانی را بر سر کشیده اند. صدایی بلند و یکنواخت، شبیه صدای ضربه زدن به یک کیسه شن، پخش می شود و بی وقفه ادامه دارد.»

نمایشنامه همین طور که پیش می رود، به رغم روایت هایی که دستکاری شده اند، از ماهیت اصلی و حقیقی خشونتی که اگوچی قربانی آن بوده است پرده برمی دارد و کلیتی را ارائه می دهد از وضعیتی بحرانی. اگوچی ظاهرا عنصری شناخته شده که مخل آسایش مردم جزیره است و بنا بر این تشخیص باید محو شود. ساکنان جزیره این روایت را پذیرفته اند و در ضرب وشتمی که به قتل اگوچی منجر شده شرکت کرده اند، اما به هرحال پای عذاب وجدان هم در میان است. ازهمین روست که یکی از ضاربین می کوشد اقدام خود را توجیه کند و این طور بقبولاند که قصدش از ضرب وشتم، کشتن اگوچی نبوده است.

کتاب قتل غیر عمد

کوبو آبه
کوبو آبه نام مستعار کیمیفوسا آبه (۷ مارس ۱۹۲۴ - ۲۲ ژانویه ۱۹۹۳) نویسنده، نمایش نامه نویس و عکاس ژاپنی بود.او از پیشگامان جریان آوانگارد در ژاپن بود. آشنایی او با ادبیات غرب، اگزیستانسیالیسم، سوررئالیسم و مارکسیسم بر تلقی او از مسائلی همچون ازخودبیگانگی و فقدان هویت در ژاپن بعد از جنگ تأثیر گذاشت. آثار وی که به بحران هویت در ژاپن پس از جنگ جهانی دوم می پرداختند، توجه خوانندگان جهان را به خود جلب کرد.
نکوداشت های کتاب قتل غیر عمد
That is to say - classic Kobo Abe.
می توان گفت کوبو آبه ی همیشگی.
goodreads

قسمت هایی از کتاب قتل غیر عمد (لذت متن)
صدای اگوچی: (نالان و نفس نفس زنان) بذارین برم... آخ... درد داره... بذارین برم. رئیس آتش نشانی: همه زدنش؟ فقط یه ضربه کافیه ها، اما همه باید شریک باشن. صدای اگوچی: (ضعیف و نالان) بذارین برم، ممکنه؟ معذرت می خوام. بذارین برم... خیلی درد داره. رئیس آتش نشانی؛ همه ما توی این ماجرا با هم هستیم. هیچ کس حق نداره شونه خالی کنه. و...