کتاب اقتصاد ناهنجاری های پنهان اجتماعی

Freakonomics: A Rogue Economist Explores the Hidden Side of Everything
کد کتاب : 23253
مترجم : سعید مشیری
شابک : 978-9643129507
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 269
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : ---

برنده جایزه کتاب سال Book Sense سال 200

برنده جایزه Quill سال 2005

معرفی کتاب اقتصاد ناهنجاری های پنهان اجتماعی اثر مجموعه ی نویسندگان

چرا فروشندگان مواد مخدر هنوز با مادرانشان زندگی می کنند؟ والدین واقعا چقدر اهمیت دارند؟

ممکن است طرح کردن این سوالات معمول برای یک اقتصاددان عجیب بنظر برسد. اما استیون دی لویت یک اقتصاددان معمولی نیست. او دانشمندی است که بسیار مبتکر است و مسائل و معماهای زندگی روزمره را مطالعه می کند ؛ از تقلب و جرم گرفته تا ورزش و تربیت کودک. او معمولا با کوهی از داده ها و سوالات ساده به استقبال خواننده می رود. برخی از این سوالات مربوط به مسائل مرگ و زندگی است. باید گفت به شکلی نویسندگان در این کتاب شکلی از اقتصاد آزاد را مورد مطالعه خود قرار داده اند.
لویت و همکار نویسنده آن ، استفان ج. دوبنر ، از طریق قصه پردازی و بصیرت هوشمندانه ، نشان می دهد که اقتصاد ، ریشه در مطالعه انگیزه ها دارد ؛ چگونه مردم آنچه را که می خواهند یا نیاز دارند ، به دست می آورند ، به ویژه هنگامی که افراد دیگر همان چیز را می خواهند یا به آن احتیاج دارند. در اقتصاد آزاد ، آنها تلاش کردند تا جنبه های پنهان این علم را کشف کنند.

استیون دیوید لویت (متولد 29 مه 1967) اقتصاددان آمریکایی است. لویت برنده مدال جان بیتس کلارک در سال 2003 برای فعالیت در زمینه جرم بود ، و در حال حاضر استاد برجسته اقتصاد اقتصاد ویلیام بی. اوگدن در دانشگاه شیکاگو و یکی از بنیانگذاران این دانشگاه است.

کتاب اقتصاد ناهنجاری های پنهان اجتماعی

قسمت هایی از کتاب اقتصاد ناهنجاری های پنهان اجتماعی (لذت متن)
آیا تاکنون هیچ هنری مانند هنر پدر و مادر بودن این قدر به طور کامل به علم تبدیل شده است؟ طی دهه های اخیر گروه های بسیار زیاد و متنوعی از کارشناسان تربیت فرزند پیداشده اند. هرکسی که سعی کرده حتی به طور غیر جدی توصیه های آن ها را انجام دهد گیج شده است؛ زیرا عقل متعارف درباره تربیت فرزند به طور لحظه ای تغییر می کند. گاهی نظر کارشناسان باهم سازگار نیست. زمانی می بینیم کارشناسی مشهور ناگهان نظر می دهد که فکر و روش قدیمی غلط و فکر یا روش جدید. حداقل برای مدت کمی، بدون هیچ شکی کاملا درست است. مثلا شیر دادن بچه توسط مادر، تنها راه تربیت بچه ای سالم و باهوش است. بچه همیشه باید به پشت بخوابد. البته تا زمانی که کارشناسی حکم دهد که او فقط باید روی شکم بخوابد. خوردن جگر هم مسموم کننده است و هم برای پیشرفت ذهنی لازم است. تنبیه ممنوع است چوب را کنار بگذارید و بچه را لوس بار بیاورید یا بچه را بزنید و به زندان بروید.

«آن هالبرت» در کتابش بانام بزرگ کردن امریکا کارشناسان، اولیاء و یک قرن توصیه درباره بچه ها نشان می دهد که چگونه کارشناسان حرف های ضدونقیض نسبت به یکدیگر و حتی نسبت به خودشان می زنند. گاهی نظراتشان اگر گیج کننده و نگران کننده نباشد ممکن است خنده دار باشد. «گری ازو» کسی که در مجموعه کتاب هایش تحت عنوان ملاحظات تربیت کودک، راهبرد مدیریت کودک را برای پدر و مادرهایی که سعی می کنند فرزندانشان را به بهترین وجه تربیت کنند ارائه می کند، بر این نکته تأکید می کند که چقدر اهمیت دارد بچه را از همان سنین ابتدایی آموزش داد تا شب ها تنها بخوابد. او هشدار می دهد که در غیر این صورت محرومیت از خواب ممکن است اثر منفی بر توسعه سیستم عصبی بچه بگذارد و در قدرت یادگیری او اختلال ایجاد کند. درعین حال هم طرفداران کنار هم خوابیدن هم هشدار می دهند که تنها خوابیدن ازنظر روانی برای بچه مضر است و او باید در تخت خانوادگی بخوابد.