کتاب فرهنگ ژئوپلیتیک

Dictionnaire de géopolitique
کد کتاب : 23544
مترجم :
شابک : ‎978-6001050572
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 316
سال انتشار شمسی : 1392
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب فرهنگ ژئوپلیتیک اثر فیلیپ مورو دفارژ

ژئوپلیتیک (از یونانی γῆ gê «کره زمین، زمین» و πολιτική politikḗ «سیاست») مطالعه تأثیرات جغرافیای زمین (انسانی و فیزیکی) بر سیاست و روابط بین‌الملل است. در حالی که ژئوپلیتیک معمولا به کشورها و روابط بین آنها اشاره می کند، ممکن است بر دو نوع دولت دیگر نیز تمرکز کند: دولت های مستقل بالفعل و یا با رسمیت محدود و روابط بین نهادهای ژئوپلیتیک فرعی، مانند ایالت فدرال که یک فدراسیون،کنفدراسیون یا یک سیستم شبه فدرال را تشکیل می دهند.
در سطح روابط بین‌الملل، ژئوپلیتیک روشی برای مطالعه سیاست خارجی برای درک، تبیین و پیش‌بینی رفتار سیاسی بین‌المللی از طریق متغیرهای جغرافیایی است. اینها شامل مطالعات منطقه، اقلیم، عارضه‌نگاری، جمعیت شناسی، منابع طبیعی و علوم کاربردی منطقه مورد ارزیابی است.
ژئوپلیتیک بر قدرت سیاسی مرتبط با فضای جغرافیایی، به ویژه آب های سرزمینی و سرزمین های خشکی در ارتباط با تاریخ دیپلماتیک تمرکز دارد. موضوعات ژئوپلیتیک شامل روابط بین منافع بازیگران سیاسی بین المللی متمرکز در یک منطقه، یک فضا یا یک عنصر جغرافیایی است، روابطی که یک سیستم ژئوپلیتیکی را ایجاد می کند. ژئوپلیتیک انتقادی تئوری های ژئوپلیتیک کلاسیک را با نشان دادن کارکردهای سیاسی/ایدئولوژیکی آنها برای قدرت بزرگ جهانی واسازی می کند.آثاری وجود دارد که ژئوپلیتیک انرژی های تجدیدپذیر را مورد بحث قرار می دهد.
ژئوپلیتیک رشته‌ای است که به طور فزاینده‌ای مورد تقاضا است، زیرا به ما اجازه می‌دهد تا پیچیدگی دنیای امروز را بهتر درک کنیم. با مطالعه روابط بین فرد و فضا، تحلیلی از مسائل قدرت بین جمعیت ها و این در یک محیط خاص ارائه می کند. مقالات متعدد به پنج بخش مجزا تقسیم می شوند: . ژئوپلیتیک چیست تاثیر جغرافیای فیزیکی چیست؟ داده های اصلی در مورد جمعیت چیست؟ چند مورد دقیق ژئوپلیتیکی مولفه های مختلف روابط بین الملل چیست؟ این کتاب وضعیت کنونی جهان را روشن می کند. هدف آن دانش‌آموزان سال آخر، کسانی که در کلاس‌های مقدماتی و دانشگاه‌ها هستند، و همچنین تمام کسانی که به تکامل جهان معاصر علاقه‌مند هستند، می‌باشد.

کتاب فرهنگ ژئوپلیتیک

فیلیپ مورو دفارژ
فیلیپ مورو دفارژ ، متولد19 آوریل 1943 ، دانشمند سیاسی فرانسوی ، متخصص مسائل بین المللی ، ژئوپلیتیک ، ساخت و ساز اروپا و جهانی سازی است.
دسته بندی های کتاب فرهنگ ژئوپلیتیک