کتاب خواب نوشته ها

Dream Notes
کد کتاب : 23997
مترجم :
شابک : 978-6005733372
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 151
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب خواب نوشته ها اثر تئودور آدورنو

رویاها مثل مرگ سیاه هستند."
- تئودور دبلیو. آدورنو
آدورنو مجذوب رویاهایش بود و آنها را در طول زندگی خود یادداشت کرد. او در نظر داشت مجموعه ای از آنها را منتشر کند، اگرچه او در زمان حیاتش موفق به چاپ تنها تعداد کمی از آن ها شد.

کتاب خواب نوشته ها منتخبی از نوشته‌های آدورنو در مورد رویاهایی را ارائه می‌کند که بیست و پنج سال آخر زندگی او را در بر می‌گیرد. این کتاب ممکن است خوانندگان آدورنو را که به تأملات پرقدرت در مورد فلسفه، موسیقی و فرهنگ عادت دارند، نگران کند: آنها گزارشی به طرز شگفت انگیزی صریح و بدون مهار از امیال درونی، احساس گناه و اضطراب او ارائه می خوانند. صحنه‌های فاحشه‌خانه، شکنجه و اعدام‌ها برجسته است. آنها به طور مستقیم و به ارزش اسمی ارائه می شوند. هیچ تلاشی برای تفسیر آنها، ربط دادن آنها به وقایع زندگی او، روانکاوی آنها، یا ایجاد ارتباطی با موضوعات اصلی فلسفه او انجام نمی شود.
آیا آنها داستان هستند، زندگی نامه یا تلاشی برای به تصویر کشیدن یک وضعیت ماقبل عقلانی و شبه اسطوره ای از آگاهی؟ نمی توان پاسخ روشنی داد. روی هم رفته رویاها در این کتاب تصویری بسیار منسجم از بعدی از تجربه ارائه می‌دهند که معمولا نادیده گرفته می‌شود، تصویری که دانش ما را از آدورنو کامل و عمیق‌تر می‌کند و در عین حال چیزی از کیفیت معمایی را حفظ می‌کند که به فکر خود او انرژی می‌داد.

کتاب خواب نوشته ها

تئودور آدورنو
تئودور لودویگ ویزنگروند آدورنو (Theodor Ludwig Wiesengrund Adorno)، فیلسوف، جامعه‌شناس، موسیقی‌شناس و آهنگ‌ساز آلمانی بود که به عنوان یکی از برجسته‌ترین اعضای مکتب فرانکفورت شناخته می‌شود. آدورنو که در 11 سپتامبر 1903 در شهر فرانکفورت آلمان متولد شد و در 6 اوت 1969 درگذشت، به خاطر نظریات نقادانه‌اش در مورد جامعه‌ی صنعتی، فرهنگ جمعی و ایدئولوژی نئولیبرالیسم شناخته شده است.آدورنو از جوانی در زمینه‌های موسیقی و فلسفه فعالیت داشت و تحصیلات خود را در دانشگاه...
دسته بندی های کتاب خواب نوشته ها
قسمت هایی از کتاب خواب نوشته ها (لذت متن)
نزد فروید و یونگ چیزی به نام خواب های آشفته بی معنا یا اصغاث احلام وجود ندارد. براین تفاوت باید درنگ کنیم. تعبیر خواب تنها در عصر مدرن به علمی دقیق و روشمند تبدیل می شود که قواعدش را از بررسی تک تک ابژه ها و در این جا رویاها می گیرد و نه این که ابژه ها را با مقولات کلی از پیش تعیین شده منطبق کند. در قدیم کسی که خوابی زشت و عفن و درهم و برهم می دید، خوابش نه فقط مشمول رویای صادقه نمی شد بل آن را ناشی از آشفتگی مزاج یا پریشانی روانی می گرفتند بی آن که در تعبیر درونمایه رویا کوششی به خرج دهند.

نظریه تلمودی برای برخی از نمادها تعابیر عام قرار داده است که در میان آن ها تعابیر جنسی قابل توجهی وجود دارد. فروم نظریه تلمودی را از برخی جهات به نظریه فروید نزدیک می داند. در این زمان اهمیت تعبیر رویا را می توان از اشاره تلمود به وجود بیست و چهار خوابگزار رسمی در اورشلیم دریافت.