کتاب ریاضیات زیبا

A Beautiful Math
جان نش، نظریه بازی ها، و جست جوی رمز طبیعت
کد کتاب : 24315
مترجم :
شابک : 978-9641852537
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 312
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 14
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب ریاضیات زیبا اثر تام زیگفرید

"ریاضیات زیبا" اثری است پیرامون عملکرد "جان نش، نظریه بازی ها، و جست جوی رمز طبیعت" که "تام سیگفرید" آن را به رشته ی تحریر درآورده است.
میلیون ها نفر فیلم را دیده اند و هزاران نفر کتاب را خوانده اند اما تعداد کمی به تحسین ریاضیات آفریده شده توسط ذهن زیبای "جان نش" نشسته اند. امروزه ریاضیات شگفت انگیز "جان نش" به زبانی بین المللی جهت پژوهش در علوم اجتماعی تبدیل شده و به حوزه های زیست شناسی تکاملی ، علوم اعصاب و حتی فیزیک کوانتوم ورود نموده است. "جان نش" به دلیل پیشگام بودن در تحقیقات منتشر شده در دهه 1950 پیرامون شاخه جدیدی از ریاضیات موسوم به نظریه ی بازی ها ، برنده ی جایزه نوبل اقتصاد در سال 1994 شد. در زمان کار اولیه نش ، تئوری بازی ها برای مدت کوتاهی در میان برخی ریاضی دانان و تحلیل گران جنگ سرد محبوب بود. اما تا دهه 1970 که زیست شناسان تکاملی شروع به استفاده از آن در کارهای خود کردند مبهم بود. در دهه 1980 اقتصاددانان از تئوری بازی ها استقبال کردند. از آن زمان به بعد ، این مجموعه کاربردهای گسترده ای را در میان طیف گسترده ای از رشته های علمی پیدا کرده است.
امروزه دانشمندان علوم مغز و اعصاب به مغز بازیکنان بازی نگاه می کنند ، مردم شناسان با افرادی از فرهنگ های بدوی بازی می کنند ، زیست شناسان برای توضیح تکامل زبان انسان از بازی ها استفاده می کنند و ریاضی دانان برای درک بهتر شبکه های اجتماعی از بازی ها بهره می گیرند. موضوع مشترک بسیاری از این تحقیقات ارتباط آن با تلاش باستان برای دستیابی به یک دانش در مورد رفتار اجتماعی انسان ، یا یک قانون طبیعی در روح علم خیالی روانشناسی است که در رمان های معروف "بنیاد" توسط "آیزاک آسیموف" شرح داده شده است. در "ریاضیات زیبا" ، "تام سیگفرید" ، نویسنده مشهور علوم ، توضیح می دهد که چگونه نظریه ی بازی، علوم فیزیکی، علوم اجتماعی و علوم زیستی را به گونه ای پیوند می دهد که ممکن است رویای "آسیموف" را به واقعیت نزدیک کند.

کتاب ریاضیات زیبا

تام زیگفرید
تام زيگفريد خبرنگار آمریکایی متولد 23 دسامبر 1950 است. وی از سال 2007 تا 2012 سردبیر اخبار علمی بود و از سال 2014 تا 2017 مدیر آن بود. او نویسنده وبلاگ Context است. علاوه بر Science News ، کارهای او در جاهای دیگر نیزمنتشر شده است.
نکوداشت های کتاب ریاضیات زیبا
Siegfried is talking about game theory, which was originally conceived as a model of economics predicting what rational people would do when competing for monetary gain. But with the help of the "Nash equilibrium," it has since evolved into a system that helps describe social networking, physics, evolution and more. In guiding the reader through the outgrowths of game theory, Siegfried steps nimbly around anything that would bog down the narrative, crisply painting the key concepts and framing them with pop culture, biographies of and conversations with giants in the field, and reacting ("Now, you have to admit, that's a little strange") to each new discovery. His clear and easy voice makes the content effortless and a pleasure to read.
سیگفرید در مورد تئوری بازی ها صحبت می کند ، نظریه ای که در اصل به عنوان الگویی از اقتصاد پیش بینی شده است که افراد منطقی هنگام رقابت برای سود چه می کنند. اما با کمک "تعادل نش" ، از آن زمان به یک سیستم تبدیل شده است که به توصیف شبکه های اجتماعی ، فیزیک ، تکامل و موارد دیگر کمک می کند. سیگفرید برای هدایت خواننده از طریق نتایج تئوری بازی ها ، به دور از هر چیزی که باعث خدشه به داستان شود گام برمی دارد ، مفاهیم کلیدی را به وضوح به تصویر می کشد و آنها را با فرهنگ پاپ ، بیوگرافی ها و گفتگو با غول های این زمینه قاب می کند و به هر کشف جدیدی واکنش نشان می دهد (اکنون باید اعتراف کنید که این کمی عجیب است ). صدای واضح و ساده ی او ، خواندن مطالب را بی دردسر و لذت بخش می کند.
Publishers Weekly Publishers Weekly

قسمت هایی از کتاب ریاضیات زیبا (لذت متن)
شاید اگر شما یک اردک بودید اولین فکر شما این بود که برای کسی که سریعترین نان را پرتاب می کرد می رفت؛ اما همه اردک های دیگر ممکن است همین ایده را داشته باشند. اگر شخص دیگری را تغییر دهید، درست است؟ بنابراین انتخاب استراتژی بهینه برای مردم حتی بلافاصله واضح نیست. برای پاسخ دادن شما باید یک تعادل نش را محاسبه کنید. پس از همه، خوردن غذا بسیار شبیه یک بازی است؛ یعنی کسی که بیشترین نان را به اردک ها می دهد، اردک ها استقبال بیشتری از او دارند. تئوری بازی برای توصیف اینکه چگونه انسان های عقلانی ابزارهای خود را به حداکثر می رسانند، طراحی شده است؛ و اکنون معلوم می شود که شما لازم نیست که منطقی و یا حتی انسانی باشید. آزمایش اردک نشان می دهد، من فکر می کنم که نظریهی بازی بیشتر از دیدار با چشم است. تئوری بازی فقط یک روش هوشمندانه برای کشف نحوه بازی پوکر نیست. تئوری بازی قطعه ای از چگونگی کار جهان را در بردارد. حداقل جهان بیولوژیک؛ و در حقیقت این واقعیت است که نظریه بازی، زیست شناسی را تعریف می کند که نخستین موفقیت های علمی آن را به دست آورد. به نظر می رسد تئوری بازی، بسیاری از ویژگی های تکامل بیولوژیکی را از بین می برد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این تفسیر معرفت انسانی را توضیح می دهد، چگونه تمدن می تواند از افرادی که قوانین جنگل را می بینند، ظهور کند؛ و حتی به نظر می رسد که به توضیح مبدأ زبان، ازجمله اینکه چرا مردم تمایل به شایعات دارند، کمک می کنند.