کتاب خمسه نظامی

Khamseh Nezami
بر اساس نسخۀ سعدلو (قرن هشتم هجری) و مقابله با نسخۀ آکادمی شوروی و تصحیح وحید دستگردی. تصحیح، مقدمه و واژه نامه از سامیه بصیر مژدهی.
کد کتاب : 24563
شابک : 978-9646207226
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1137
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب خمسه نظامی اثر نظامی گنجوی

خمسه نظامی که در ادبیات فارسی شهرت بسیار دارد ، پنج دفتر شعر را شامل می شود که نزدیک به سی سال سرایش آن به طول انجامیده است.مخزن الاسرار ، خسرو و شیرین ، لیلی و مجنون ، هفت پیکر و اسکندرنامه که شامل دو دفترجداگانه است ؛ نخست شرفنامه که به نام ابوبکر سلجوقی سروده شده است. این دفتر در بحرسالم مخبون مقطوع و شامل 5136 بیت است. دیگری اقبال نامه که به نام مسعودبن ارسلان سلجوقی سروده ودر سال 599 پایان یافته است. این دفتردر بحر متقارب مثمن مقصور و شامل 3684 بیت است.

کتاب خمسه نظامی

نظامی گنجوی
جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد، متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی (زادهٔ ۵۳۵ هـ. ق در گنجه– درگذشتهٔ ۶۰۷–۶۱۲ هـ. ق) شاعر و داستان‌سرای ایرانی و پارسی‌گوی در سده ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب پارسی شناخته شده‌است. آرامگاه نظامی گنجوی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد. نظامی در زمرهٔ گویندگان توانای شعر پارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوهٔ او بر شعر پارسی نیز در...
دسته بندی های کتاب خمسه نظامی