کتاب وحدت وجود

The Unity of Existence
به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت
کد کتاب : 24598
شابک : 978-9643630461
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 674
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2001
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب وحدت وجود اثر قاسم کاکایی

"وحدت وجود" به روایت "ابن عربی و مایستر اکهارت"، اثری است از"قاسم کاکایی" که اعتقاد داشته "وحدت وجود" نه به عنوان یک مبحث علمی، بلکه در جایگاه یک صفت عینی در یک ولی خدا نمایان شده بود. کتاب "وحدت وجود" از چهار بخش اصلی و چهارده فصل تشکیل شده که نظرات "ابن عربی و مایستر اکهارت" را پیرامون این مساله و مطالب حاشیه ای مرتبط با آن می سنجد.
در بخش اول کتاب که بیشتر مقدمات بیان شده، پیشینه ای از زندگی اکهارت و دیدگاه اندیشمندان غربی به او ارائه شده و تاثیر عملکرد و آثار او که حتی در بازه ای توقیف شد، تحت بررسی قرار گرفته است. سپس مساله ی پانته ایسم یا "وحدت وجود" ، اشکالات احتمالی و سوالاتی که به آن وارد است نظیر سازگاری اش با ادیان ابراهیمی، شباهت آن با آتئیسم، سازگاری آن با توحید، وجود شر و پایبندی به شریعت تجزیه و تحلیل شده است. در ادامه تاریخچه ی نظریه ی "وحدت وجود" و تعابیر آن در یونان، روم، هند باستان، اسلام و مسیحیت، معنای آن از دیدگاه "ابن عربی و مایستر اکهارت"، مقایسه با وحدت شهود، وجود و وجدان، فنا و نیستی یا وحدت انفسی، خدا از دیدگاه "ابن عربی و مایستر اکهارت" و جایگاه و ماهیت نفس نزد آن ها، خصایص و ویژگی های نفس که راه شناخت خدا را هموار می نماید، اثبات وحدت و توجیه کثرت توسط "ابن عربی و مایستر اکهارت"، عقل و حیرت، خیال و تمثیل، شرع و تاویل، مراتب هستی از دیدگاه "وحدت وجود" و خدا در هر یک از موارد دین، فلسفه و "وحدت وجود" مورد بررسی قرار گرفته اند. در انتها نتیجه گیری و جمع بندی از موارد گفته شده، صورت گرفته و فهرستی از اعلام، مقالات و واژگان بیگانه در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

کتاب وحدت وجود

قاسم کاکایی
قاسم کاکایی ، متولد ۱۳۳۶ در شیراز، روحانی و عرفان‌پژوه ایرانی و استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه شیراز است. کاکایی تدریس در دانشگاه شیراز و دوره‌های فشرده‌ی آموزشی در دانشگاه نورث کارولینا آمریکا و پاراماندینا جاکارتا را در رزومه‌ی خود دارد. از گرایش‌های پژوهشی او می‌توان به عرفان اسلامی، عرفان تطبیقی، فلسفه و کلام اسلامی و کلام تطبیقی اشاره کرد. او در سال ٥٥ ابتدا برای تحصیل در کارشناسی مهندسی برق وارد دانشگاه شیراز شد. سپس رشته‌ی الهیات و معارف اسلامی را...
قسمت هایی از کتاب وحدت وجود (لذت متن)
واژه « عرفان » ، در کاربرد زبانی متعارف ، لااقل دو معنای مختلف دارد : الف ) تجربه بی واسطه تماس و ارتباط مستقیم انسان با خدا ، ب ) آموزه الهیاتی - مابعد الطبیعی در باب اتحاد یا وحدت ممکن تفس با واقعیت مطلق ، یعنی خدا . به نظر می رسد که بهتر آن باشد که این واژه را به معنای دوم اختصاص دهیم و برای اشاره و دلالت به معنای اول از تعبیر تجربه عرفانی سود جوییم - و در ادامه این نوشتار . خواهیم کرد . ۱-۱ ، تجربه عرفانی هم با تجربه مینوی (numinous experience) ، که رودلف اتو، فیلسوف آلمانی ( ۱۹۳۷_۱۸۶۹ ) ، در کتاب پرآوازه اش ، فکرت امر قدسی ، به وصف آن پرداخته است ، و به معنای احساسی خشیتی است که در برابر شی ، مقدسی یا در مکان قدسی به شخص پرستشگر دست می دهد و او را در قبضه خود می گیرد ، فرق دارد و هم با تجربة متعارفتر و عادیتر حضور و فعالیت خدا ، که جان بیلی ، در کتابش با عنوان علم ما به خدا ، به شرح و توضیح آن دست یازیده است ، متفاوت است و هم طبعا و به طریق اولی با ادراک حسی فرق و تفاوت دارد . تجربه عرفانی ، خود ، به دو قسم بزرگ قابل تقسیم است اگرچه بعضی از عرفان پژوهان تعبر « تجربه عرفانی » را منحصرا در مورد قسم اول به کار می برند : الف ) تجربه ای که در آن وحدت ( - عینیت ، با اتحاد تام با همه موجودات یا با واقعیتی متعالی ادراک می شود و تمایز میان فرد صاحب تجربه و متعلق تجربه یکسره از میان برمی خیرد ؛ یعنی « من » صاحب تجربه به تمامه در همه موجودات یا در یگانه موجود منجذب و مستهلک می شود و دوگانگی عالم/معلوم رخت بر می بندد ( انجذاب تام ) ۔ ب) تجربه ای که در آن وحدت یا اتحاد با همه موجودات یا با واقعیتی متعالی ادراک می شود اما در حال و زمان تجربه ، آگاهی از تمایز میان « خود » یا فرد صاحب تجربه و متعلق تجربه برقرار است ؛ یعنی فرد ، به عنوان ادراک کننده ای متمایز ، در برابر همه موجودات یا واقعیتی متعالی قرار می گیرد ، و به عبارت دیگر ، « من » با همه موجودات با با واقعیتی متعالی مواجه و رو به رو می شود و در محضر آنهاست ( انجذاب ناقص ).