کتاب شیوه فنی نمایشنامه خوانی

Backwards and Forwards: A Technical Manual for Reading Plays
از پایان تا آغاز و از آغاز تا پایان
کد کتاب : 24681
مترجم : محمود کریمی حکاک
شابک : 978-6226863209
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 158
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1983
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب شیوه فنی نمایشنامه خوانی اثر دیوید بال

«دیوید بال» زمانی که استاد نمایشنامه نویسی ، بازیگری ، تاریخ تئاتر و ادبیات در دانشگاه کارنگی-ملون بود ، مقاله های متعددی را نوشت. شاگردان وی در هر زمینه تئاتر ، تلویزیون و فیلم برنده جوایز امی ، اسکار ، اوبی و تونی شده اند. کتاب شیوه فنی نمایشنامه خوانی به مدت چندین سال به عنوان متن استاندارد و مرجعی مهم برای شیوه نمایشنامه خوانی در دانشگاه ها تدریس شده است. این باعث شده است که همگان دکتر بال را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین و مورد احترام ترین نظریه پردازان تئاتر و فیلم قرن بیستم بشناسند. اعتبار حرفه ای کارگردانی ، تهیه کنندگی و نویسندگی وی شامل برادوی ، خارج از برادوی ، تئاتر منطقه ای و فیلم است. و اقتباس برجسته او از خسیس مولیر در تئاترهای بزرگ به صحنه رفته است و همچنین برنده جایزه تونی شده است.
کتاب شیوه فنی نمایشنامه خوانی برای دانشجویان و دست اندرکاران تئاتر و ادبیات متنی اساسی می باشد که با گذشت بیش از چهل سال هنوز تازگی خود را حفظ کرده است. رویکرد این کتاب با روش های سنتی تحلیل ادبی نمایشنامه به وضوح فرق دارد.

بال روش خود را در حین کار به عنوان کارگردان ادبی در تئاتر گاتری توسعه داد و راهنمای خود را برای نمایشنامه نویسان در هر دوره و دارای هر سبک ارائه داده است. متن مملو از ابزارهایی است که دانشجویان می توانند هنگام بررسی طرح ، شخصیت ، مضمون ، نمایش ، تصاویر ، کشمکش و دیگر عناصر مهم روبنای یک نمایشنامه از آنها استفاده کنند.

کتاب شیوه فنی نمایشنامه خوانی

دسته بندی های کتاب شیوه فنی نمایشنامه خوانی
نکوداشت های کتاب شیوه فنی نمایشنامه خوانی
In fewer than one hundred pages, this marvelously instructive book shows how to unlock the secrets of plot, character, theme, exposition, imagery, motivation, conflict, theatricality and pacing.
در کمتر از صد صفحه ، این کتاب آموزنده به طرز شگفت انگیزی نشان می دهد که چگونه می توان اسرار طرح ، شخصیت ، موضوع ، نمایش ، تصویر ، انگیزه ، درگیری ، تئاتر بودن و گام برداشتن را باز کرد.
Stage Directions

Ball wrote [Backwards and Forwards] to help people who put on plays understand how a play works. . . . He argues that scripts represent a special kind of writing—because it is writing meant to be staged, not read— and thus requires special reading techniques; these techniques are what he offers.
دیوید بال برای کمک به افرادی که نمایشنامه می نویسند چگونه عملکرد نمایش را درک می کنند . . . . او استدلال می کند که متن ها نوع خاصی از نوشتن را نشان می دهند - زیرا این نوشتار به معنای صحنه سازی است ، نه خواندن - و بنابراین به تکنیک های خاص خواندن نیاز دارد. این تکنیک ها همان چیزی است که وی ارائه می دهد.
Dramatics

David Ball’s Backwards and Forwards is the standard for anyone trying to understand the nature of dramatic action. No book has more succinctly and pragmatically described how plays actually work than this one, and the worth of this book is proven by its ubiquity on the shelves of playwrights, dramaturgs, and teachers of dramatic literature all over the English-speaking world.
استانداردی است برای هر کسی که بخواهد ماهیت نمایشی را درک کند. هیچ کتابی به طور فشرده و عمل گرایانه چگونگی عملکرد نمایشنامه ها را به طور خلاصه و دقیق تر از این کتاب توصیف نکرده است و ارزش این کتاب با توجه به همه جا در قفسه نمایشنامه نویسان ، دراماتورژها و معلمان ادبیات نمایشی در سراسر جهان انگلیسی زبان اثبات شده است.
Michael M. Chemers

In less than one hundred pages Backwards and Forwards has taught me more about theatre than any other book. It makes me a better artist and a better teacher.
در کمتر از صد صفحه بیش از هر کتاب دیگری در مورد تئاتر به من آموخته است. این باعث می شود من یک هنرمند بهتر و یک معلم بهتر باشم.
Matt Fotis

قسمت هایی از کتاب شیوه فنی نمایشنامه خوانی (لذت متن)
اگر بخواهید سهم خود را در به صحنه آوردن یک نمایشنامه به نحو احسن انجام دهید، اولین قدم شما درک ارزش ها، قابلیت ها و مکانیسم عملی آن نمایشنامه است. اگر این ویژگی ها برای شما مشخص نباشد، مسلم است که هرگز نخواهید توانست آنها را برای تماشاچی تان مشخص کنید و درنتیجه تمام زحماتی که متحمل شده اید به هدر خواهد رفت. تئاتر مجموعه ای از هنرمندان، تکنیسین ها و نمایشنامه است. شما هرگز نخواهید

امروز دانشجویان تئاتر دیگر نمایشنامه نمی خوانند، بلکه فقط نمایشنامه می بینند. بعضی، حتی بر صفحات کاغذ، نمایشنامه را نگاه می کنند! فقط عدهٔ بسیار کمی از بازیگران، به رغم استعداد شخصی، اندک درکی از دلیل این قضیه دارند و حتی در دوره های طولانی آموزش بازیگری نیز نمی توانند نقش خود را درک کنند و به درستی آن را ارائه دهند. طراحان از نمایشنامه فقط ایده می گیرند، اما مفهوم آن را درک نمی کنند. نمایشنامه نویسان بدون داشتن کمترین درکی از اینکه چرا روح پدر هملت تا صحنهٔ پنجم حرف نمی زند یا وقتی صحبت می کند راجع به چه حرف می زند، پشت سرهم طومارهای مبتذل و بی ارزشی به دستگاه تهی دست چاپ می سپارند و کارگردانان نیز جز حرکت بندی۲۴ به کار دیگری نمی پردازند.