کتاب خنده

Le Rire
جستار در معنی امور خنده آور
کد کتاب : 24771
مترجم :
شابک : 978-6226654340
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 180
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب خنده اثر هانری برگسون

کتاب "خنده" مجموعه ای از سه مقاله است که توسط "هانری برگسون" فیلسوف فرانسوی نوشته شده و برای اولین بار در سال 1900 منتشر شد. این مقاله ها به زبان فرانسه نوشته شده است . این سه مقاله برای اولین بار در مجله ی فرانسوی Revue de Paris منتشر شد. کتاب "خنده" در سال 1924 توسط انتشارات آلکان منتشر شد و به مناسبت صدمین سالگرد تولد "هانری برگسون" در سال 1959 توسط انتشارات Universitaires de France تجدید چاپ شد. برگسون در پیشگفتاری که در سال 1900 منتشر شد ، توضیح می دهد که از طریق این سه مقاله ، او می خواست "خنده" ، به ویژه خنده ی ناشی از کمیک را مورد بررسی قرار دهد و دسته های اصلی موقعیت های طنز را تعیین کند .
"هانری برگسون" در دیباچه ای که در سال 1924 برای جایگزینی پیشگفتار اولیه نوشته شد ، توضیح می دهد که روش وی کاملا جدید است زیرا در تعیین روند کمیک، به جای تجزیه و تحلیل تأثیرات کمیک انجام می شود. وی تصریح می کند که روش وی با نتایج روش دیگر منافاتی ندارد ، اما تصور می کند که این روش از نظر علمی دقیق تر است. همان طور که مارک سینکلر درباره ی "هانری برگسون" اظهار نظر می کند: "برگسون متعلق به گروه اندکی از فیلسوفان اصلی است که به عمق موضوع "خنده" و کمیک به عنوان منبع آن پرداخته اند.به علاوه ، این مقاله به عنوان یک کل ، یک لحظه ی مهم در فلسفه ی برگسون است". بخش یکم کتاب، شامل مباحثی درباره ی کمیک است و به طور کلی شکل های کمیک و حرکت های کمیک و نیروی گسترش کمیک را شرح می دهد .در بخش دوم درباره ی «وضعیت کمیک» و «سخن کمیک» بحث شده است و بخش سوم به کنکاش درباره ی«شخصیت کمیک» اختصاص دارد .

کتاب خنده

هانری برگسون
هنری برگسون (به فرانسوی: Henri Bergson) (زاده ۱۸ اکتبر ۱۸۵۹ – درگذشته ۴ ژانویه سال ۱۹۴۱) نویسنده و فیلسوف مشهور فرانسوی بود. برگسون در سال 1927 برنده‌ی نوبل ادبیات شد.
قسمت هایی از کتاب خنده (لذت متن)
من ضمن کوشش برای تعیین فرایندهای خنده دار، درصدد برآمدم که ببینم قصد جامعه از خنده چیست .زیرا خنده بسیار شگفتی انگیز است...باید در علیت کمیک چیزی اندک زیان بخش (خصوصا زیان بخش) برای زندگی اجتماعی وجود داشته باشد، زیرا جامعه با حرکتی پاسخ آن را می دهد که حالت واکنشی تدافعی دارد، حرکتی که کمی ترساننده است.

کفهای سفید و سبک و شادی خط پیرامونی امواج دریا را که جابجا می شود دنبال می کنند.گه گاه موجی می گریزد و اندکی از آن کفها را به شنزار ساحل می آورد.کودکی که آنجا سرگرم بازی است ،مشتی از آن را برمی دارد و در شگفت می شود که لحظه ای بعد جز چند قطره آب چیزی به دست خود نمی بیند.اما این چند قطره آب بسیار شورتر و تلخ تر از موجی است که آن را با خود آورده بود...خنده نیز حباب کفی است ساخته از نمک و مانند حباب به نشانه شادی و سرور می ترکد.فیلسوف که مشتی از آن را برمی دارد تا بچشد،البته که گاه در مقدار اندکی از آن قدری هم تلخی می یابد