کتاب جهان فلسفی استنلی کوبریک

The Philosophy of Stanley Kubrick
کد کتاب : 24869
مترجم :
شابک : 978-6002781987
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 416
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب جهان فلسفی استنلی کوبریک اثر جرالد جی آبرامز

در طی پنجاه سال ، استنلی کوبریک کارگردان برخی از تصاویر دلهره آور و فراموش نشدنی در دنیای سینما و فیلمسازی بود. فیلم های او طیف گسترده ای از موضوعات را با سوالات مربوط به زندگی ، رفتار و عواطف انسانی پر می کند: عشق و رابطه ، جنگ ، جنایت ، جنون ، فناوری و شرطی شدن اجتماعی. در این تنوع گسترده ی موضوعی ، کوبریک جنبه های مختلف واقعیت را بررسی می کند و آنها را در یک چشم انداز فلسفی غنی شبیه به اگزیستانسیالیسم متمرکز می کند.
تقریبا در تمام فیلم های کوبریک ، قهرمان داستان خود را در تقابل با جهانی سخت و بی دغدغه می بیند ، خواه درگیری در جهان طبیعی رخ دهد یا در نهادهای انسانی اتفاق افتاده باشد. فیلم های جنگی کوبریک، نحوه ی برخورد انسان با بدترین ترس خود - به ویژه ترس از مرگ - را در مواجهه با پوچ بودن جنگ بررسی می کند.
کتاب "جهان فلسفی استنلی کوبریک" از "جرالد جی.آبرامز"، علاقه ی کوبریک به اخلاق و سرنوشت را بررسی می کند و فلسفه ی رواقی را در مرکز بسیاری از فیلم های وی آشکار می کند. فیلم های کوبریک در مورد آینده، این چنین نشان می دهند که نوعی پوچ گرایی فعال به انسان اجازه می دهد پوچی جهان را بپذیرد و فراتر از آن پیش برود تا دیدگاهی آزاد و خلاقانه از بشریت شکل دهد. مقالاتی که در کتاب "جهان فلسفی استنلی کوبریک" به قلم "جرالد جی.آبرامز"، جمع آوری شده است ، نگاهی جذاب به دیدگاه جدی کارگردان در مورد یک جهان اخلاقی و فیزیکی است که دائما در حال تغییر است.

کتاب جهان فلسفی استنلی کوبریک

دسته بندی های کتاب جهان فلسفی استنلی کوبریک
نکوداشت های کتاب جهان فلسفی استنلی کوبریک
Offers a provocative, well-written, intelligently argued, and by-and-large persuasive set of essays on Kubrick's films. This volume fills a currently empty niche in the literature on Kubrick and will likely remain of interest to scholarly and general readers for a couple of decades or more.
این مجموعه، مقالاتی تحریک آمیز ، دارای نگارشی عالی، با استدلال هوشمندانه و کاملا اقناعی درباره فیلم های کوبریک را ارائه می دهد. این مجلد جای خالی ادبیات مربوط به کوبریک را پر می کند و احتمالا برای چند دهه یا بیشتر مورد توجه خوانندگان پژوهشگر و عمومی قرار خواهد گرفت.
Michael Valdez Moses, author of The Novel of Globalization and Culture

Every page of this book expresses admiration for America's most philosophical filmmaker, all the while providing insight into his creative vision.
هر صفحه از این کتاب، فلسفی ترین فیلمساز آمریکایی را در حالی که بینش خلاقانه وی را ارائه می کند، مورد تحسین قرار می دهد.
William Irwin, coeditor of More Matrix and Philosophy: Revolutions and Reloade

قسمت هایی از کتاب جهان فلسفی استنلی کوبریک (لذت متن)
ابسوردیته: ( ۲۸) در معرفت شناسی، تقریبا معادل با امر « غیرعقلانی » به کار می رود، یعنی یک باور یا یک گزاره آشکارا ناسازگار یا متناقض، مثل « دایره مربع است » . فلاسفه اگزیستانس دو تفسیر فربه تر دیگر را منظور نظر دارند: تفسیری که بیشتر در ادبیات شاهدش هستیم، که به معنای « بی معنایی » ریشه ای همه چیزهایی است که هستند، چراکه هیچ برنامه نهایی و طزح غایی ای وجود ندارد که اشیا و امور را بتوان طبق آن توجیه کرد؛ تفسیر دوم، که بیشتر در متون فلسفی شاهدش هستیم، به کنش ها و انتخاب های ما انسان ها مربوط است، و بدین معنا ابسورد خوانده می شوند که، چون صرفا از « آزادی » انسان نشئت می گیرند، فاقد بنیادی خارج از خودشان هستند. اما کوبریک، مثلا، می کوشد نتایج و پیامدهای مواجهه انسان ها با جهانی بی معنا و ابسورد به تصویر کشیده شود، و یکی از پیام های کوبریکی مواجهه غیرصریح، غیرمنفردانه، و غیراصیل با تجربه وضعیت ابسورد مثلا تجربه « ترس » و « مرگ » در میدان جنگ، چه جنگ جبهه محور چه جنگ سرد « جنون » است، چه در قالب جنون یک فرد که سراپای وجودش را در بر می گیرد، چه جنون در کسوت نشست ها و یادداشت تفاهم های سیاسی؛ یا وقتی وی در بری لیندون با تکنیک های سینمایی، مثل زوم معکوس و روایت های راوی، تعارض دو نظرگاه بیرونی ( چشم انداز ناظر ) و درونی ( چشم انداز بازیگر ) به موقعیت های داستان را هنرمندانه به تصویر می کشد، و خواننده را به این که ژرف ترین اصول زندگی حتی خود وی نیز حقیقتا کیفیت من عندی و گزافی دارد ملتفت می سازد. در همین راستاست که کوبریک بری لیندون را با این جمله خاتمه می دهد: « تحت حکمفرمایی جرج سوم بود که کاراکترهای پیش گفته زیستند و جنگیدند؛ خوب یا بد، دلپذیر یا ناپسند، ثروتمند یا فقیر، اکنون جملگی آن ها برابرند » ، و این یعنی ابسوردیته مطلق زندگی، و این که همه آن شورها، هیجان ها، تقلاها، و دست و پا زدن ها، به تعبیر شکسپیر، « هیاهوی بسیار بر سر هیچ » بود.