کتاب حماسه سرای سینما

Hemaseh Sora-ye Cinema
آکیرا کوروساوا و سینمایش
کد کتاب : 25165
شابک : 978-9641913771
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 476
سال انتشار شمسی : 1394
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب حماسه سرای سینما اثر مسعود فراستی

"حماسه سرای سینما" کتابی است از منتقد مشهور و برجسته ی ایرانی، "مسعود فراستی"، که در آن "آکیرا کوروساوا و سینمایش" را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. "آکیرا کوروساوا" یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین کارگردانان تاریخ سینمای ژاپن است که علاوه بر عملکرد درخشان در زمینه ی کارگردانی، در کسوت تهیه کننده، تدوین گر و فیلم نامه نویس نیز به فعالیت مشغول بوده است.
او که نزدیک به شش دهه از زندگی هشتاد ساله ی خود را به آفرینش آثار هنری در زمینه ی سینما اختصاص داد، توانست کارگردانی سی فیلم را به انجام برساند و نام خود را برای همیشه در تاریخ سینمای ژاپن و جهان ثبت کند. این کارگردان استنثایی که عنوان "حماسه سرای سینما" به حق به او تعلق دارد، توانست به سبک خاصی در داستان گویی دست پیدا کند که سینمای او را از مرزهای ژاپن فراتر برد و در ابعاد بین المللی، توجه سینما دوستان را به هنر وی جلب کرد.
این تکنیک داستان پردازی و ارائه ی قصه وار فیلم، با اقتباس از ادبیات کلاسیک غرب شکوفا شد و حاصل تلفیق تکنیک های فیلم سازی "آکیرا کوروساوا" با ادبیات کلاسیک غربی، ساخت فیلم های درخشانی نظیر سریر خون، در اعماق، ابله و آشوب بود که او را شایسته ی لقب "حماسه سرای سینما" ساخت. "مسعود فراستی" در کتاب پیش رو مهم ترین آثار سینمایی، نقاشی و عکس های جالب و دیدنی از فیلم های معروف وی را در کنار دیدگاه کارگردانان و دیگر اهالی سینما پیرامون "آکیرا کوروساوا" گردآوری کرده و در کنار نقدهای همیشه خواندنی خود، مخاطبین را با این کارگردان افسانه ای و "حماسه سرای سینما" آشنا می کند.

کتاب حماسه سرای سینما

مسعود فراستی
مسعود فراستی زاده فروردین ۱۳۳۰ در تهران، فعال سیاسی سابق، منتقد سینما و سردبیر مجله فرم و نقد است. او در برنامه تلویزیونی هفت به عنوان کارشناس ثابت حضور دارد.مسعود فراستی در دبستان تشویق و سپس در دبیرستان اندیشه در رشتهٔ ریاضی تحصیل کرده‌است و در انجمن ایران و فرانسه، زبان فرانسوی را آموخته‌است. از اواخر تحصیل در دبیرستان به مدت دو سال به عنوان مترجم مشغول به کار بوده‌است. وی در ۱۹ سالگی به ایتالیا رفته و پس از یادگیری ایتالیایی در شهر پروجا به دانشگاه بولونیا رفته و در آنجا مد...
قسمت هایی از کتاب حماسه سرای سینما (لذت متن)
کوروساوا با شناخت دقیق، احترام، اتکا و استناد به فرهنگ و سنن ژاپن، از عناصر فرهنگی غرب بهره می گیرد و از آن خود می کند. مرعوب هیچ کس و هیچ جیز نمی شود. او هنرمندی پر شور و دیالکتیسینی سنتزکار در تفکر و در ساختار است که هر چیز غیر ژاپنی را به فضایی، بافتی و شخصیتی ژاپنی و الگوهای ژاپنی تبدیل می کند. گذشته و حال را پیوند می زند- رئالیسم و تاریخ را. وسوسه و وسواس رئالیستی او به درونکاوی آدم ها و نیز دغدغه اش نسبت به موقعیت ژاپن امروز، او را بر آن می دارد که به ترسیم دقیق و آرام گذشته نزدیک و حتی دور بپردازد و حماسه سرایی کند.