کتاب رویا - پناهگاه

Roya - Panahgah
اینگمار برگمان و سینمایش
کد کتاب : 25173
شابک : 978-6226112468
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 420
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب رویا - پناهگاه اثر مسعود فراستی

"رویا – پناهگاه" اثری است از "مسعود فراستی" که "اینگمار برگمان و سینمایش" را مورد نقد و بررسی دقیق قرار می دهد. این اثر که از پنج بخش مختلف تشکیل شده، علاوه بر معرفی "اینگمار برگمان و سینمایش"، نقدهای قابل توجهی بر آثار این کارگردان شناخته شده ی جهانی ارائه می دهد. کارگردانی که تا پایان عمر، به چشم اندازهای دوران کودکی اش جامه ی عمل پوشاند و تجربیاتش از رایحه، نور، صدا، مکان ها و انسان ها را در قالب فیلم هایش جاویدان ساخت. البته کار برگمان از محدوده ی حفظ و ثبت فراتر می رود و او هربار که چیزی را در لنز دوربینش شکار می کند، با جادویی از سینما که فقط مخصوص خود اوست، به آن غنا و شکوه می بخشد و گویی جهان جدید و زیبایی را در هر اثر خلق می کند. جهانی که در آن "رویا – پناهگاه" رکن اصلی آفرینش است و رمزآلودترین قاب های سینمایی در قالب پناهگاهی از رویا، که پناه تمام بینندگان است، به چشم می خورد.
"مسعود فراستی" که یکی از منتقدین به نام کشورمان به حساب می آید، در کتاب "رویا – پناهگاه"، دریچه ای تازه به جهان رویایی "اینگمار برگمان و سینمایش" باز می کند که قلب و ذهن هر رویاپرداز علاقمند به سینما و تئاتری را به تپش و جنبش وامی دارد. نویسنده در بخش اول به جای ارائه ی مقدمه، یکراست به معرفی "اینگمار برگمان و سینمایش" اقدام نموده و در بخش دوم گفت و گوهای او را ارائه می کند. بخش سوم به دیدگاه های پیرامون "اینگمار برگمان و سینمایش" پرداخته و در بخش چهارم نقدهای آثار او آورده شده است. بخش پنجم کتاب "رویا – پناهگاه"، بخش آخر آن است که به وقایع نگاری، کتاب شناسی و فیلم شناسی اختصاص یافته است.

کتاب رویا - پناهگاه

مسعود فراستی
مسعود فراستی زاده فروردین ۱۳۳۰ در تهران، فعال سیاسی سابق، منتقد سینما و سردبیر مجله فرم و نقد است. او در برنامه تلویزیونی هفت به عنوان کارشناس ثابت حضور دارد.مسعود فراستی در دبستان تشویق و سپس در دبیرستان اندیشه در رشتهٔ ریاضی تحصیل کرده‌است و در انجمن ایران و فرانسه، زبان فرانسوی را آموخته‌است. از اواخر تحصیل در دبیرستان به مدت دو سال به عنوان مترجم مشغول به کار بوده‌است. وی در ۱۹ سالگی به ایتالیا رفته و پس از یادگیری ایتالیایی در شهر پروجا به دانشگاه بولونیا رفته و در آنجا مد...
قسمت هایی از کتاب رویا - پناهگاه (لذت متن)
انســان -آن گونه که من خود و جهان پیرامونــم را تجربه می کنم- خود را آزاد کرده؛ آن هم به نحــو هراس انگیز و نفسگیر. مذهــب و هنر را به دلایل احساســاتی، زنده نگاه داشــته اند، به عنوان نوعی ادای احترام قراردادی به گذشته یا از روی نگرانی ای خیرخواهانه برای اوقات فراغت شــهروندانی که به نحوی روزافزون عصبی هســتند. من هنوز در حال اعلان نظر ذهنی خود هســتم. امیدوارم و متقاعد شــده ام که دیگران نظراتی متوازن تر و بــه ظاهر عینی تــر دارند. اکنون اگر مــن همۀ این عوامل نامیمون را در نظر بگیرم و باز هم بر آن سر باشم که علی رغم همۀ این چیزها می خواهم به پدیــد آوردن هنر ادامه دهم، تنها به خاطر یک دلیل بسیار ساده است. (من هیچ ملاحظۀ صرفا مادی را در نظر نخواهم گرفت.)