کتاب ریاضیات چیست؟

What Is Mathematics?
کد کتاب : 25633
مترجم :
شابک : 978-9643124779
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 632
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1941
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ریاضیات چیست؟ اثر ریچارد کورانت

بیش از دو هزار سال است که آشنایی با ریاضیات به عنوان یک بخش ضروری از تجهیزات فکری هر انسان فرهیخته ای در نظر گرفته شده است. متأسفانه امروز جایگاه سنتی ریاضیات در آموزش و پرورش در معرض خطر جدی قرار دارد. آموزش و یادگیری ریاضیات به حفظ موضوع تبدیل شده است و نتیجه آن توانایی ظاهری رضایت بخشی بوده که در پس آن هیچ درک واقعی یا استقلال فکری بیشتری درباره ریاضیات دیده نمی شود. "ریاضیات چیست؟" از آثار کلاسیک "ریچارد کورانت" و "هربرت رابینز" در صدد رفع این مشکل بوده و هدف آن بازگرداندن معنا به ریاضیات است.
"ریاضیات چیست؟" هم برای مبتدیان و محققان، دانش آموزان و معلمان ، و هم برای فلاسفه و مهندسان نوشته شده است. این اثر مجموعه ای درخشان از "ریچارد کورانت" و "هربرت رابینز" بوده که تصویری سرگرم کننده و قابل درک از دنیای ریاضیات را ارائه می دهد. "ریاضیات چیست؟" همه چیز را از اعداد طبیعی و سیستم اعداد گرفته تا ساختارهای هندسی ، توپولوژی، حساب، مبانی اصلی و فرضیه پیوستگی پوشش می هد. این اثر جذاب به خوانندگان اجازه می دهد تا به جای یک تمرین توخالی و حل مسئله، به صورت یک کلیت سازمان یافته به ریاضیات بنگرند. "ریاضیات چیست؟" با داشتن فصل های مستقل از هم که هر کدام از بخش های ساده به پیشرفته طبقه بندی شده اند، این امکان را به خوانندگان می دهد که بدون نگرانی از خدشه دار شدن یادگیری ناشی از مطالبی که هنوز خوانده نشده ، به راحتی حوزه ی مورد علاقه ی خود را انتخاب کرده و به مطالعه ی ان بپردازند.
ویراست دوم کتاب "ریاضیات چیست؟" توسط "یان استورات" به روز شده و پیشرفت های اخیر ریاضیات که در زمان نگارش این شاهکار، هنوز حل نشده بود، به آن افزوده شده. از جمله ی این موارد می تواند به شرح اثبات قضیه آخر فرما و قضیه چهاررنگ اشاره کرد.

کتاب ریاضیات چیست؟

ریچارد کورانت
ریچارد کورانت (زادهٔ ۸ ژانویه ۱۸۸۸ – درگذشتهٔ ۲۷ ژانویه ۱۹۷۲) ریاضیدانی آلمانی–آمریکایی بود.او در شهر لوبلینیتز (در امپراتوری آلمان) زاده شد و در سال ۱۹۱۰ از دانشگاه گوتینگن دکترا گرفت. او مدتی استاد دانشگاه گوتینگن بود و در آنجا مؤسسهٔ ریاضیات را بنیان گذاشت و از سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۳ مدیر آن بود. او در سال ۱۹۳۳، پس از به قدرت رسیدن نازیها، به خاطر یهودی‌بودن و عضویت در حزب سوسیال دموکراتیک آلمان، مجبور به ترک آلمان شد. او ابتدا به کمبریج و سپس به نیویورک رفت و در سال ۱۹۳۶ استاد ...
نکوداشت های کتاب ریاضیات چیست؟
Without doubt, the work will have great influence. It should be in the hands of everyone, professional or otherwise, who is interested in scientific thinking.
بدون شک ، این کتاب تأثیر زیادی به جا خواهد گذاشت. این اثر باید در دست همه افراد حرفه ای یا غیرحرفه ای باشد که به تفکر علمی علاقه مند هستند.
New York Times New York Times

قسمت هایی از کتاب ریاضیات چیست؟ (لذت متن)
ریاضیات چیست؟ یکی از آثار کلاسیک مهم و مجموعه خیره کننده ای از گوهرهای ریاضی است که یکی از هدف های تالیف آن مقابله با این فکر بوده است که "ریاضیات چیزی نیست مگر دستگاهی از نتایج حاصل از تعریف ها و اصول موضوعی که فقط باید سازگار باشند و از سایر لحاظ به میل و اراده ریاضیدان خلق می شوند". به طور خلاصه هدف این کتاب بازگرداندن معنا به ریاضیات بوده است ولی این معنا از نوع بسیار متفاوت با واقعیت فیزیکی است زیرا معنای اشیای ریاضی "فقط روابط بین "اشیای تعریف نشده" از لحاظ ریاضی و قواعد عملیاتی روی آنها"ست. مهم نیست که اشیایی ریاضی چه هستند: کاری که می کنند مهم است. پس ریاضیات بین دنیای واقعی و غیر واقعی در نوسان است. معنای آن در تجریدات صوری نهفته نیست ولی در عین حال ملموس و عینی هم نیست. این وضعیت ممکن است برای فیلسوفان که شیفته مقولات مرتب و منظم هستند مشکلاتی به بار آورد ولی همین وضع -که در جای آن را "واقعیت غیر واقعی" نامیده ام- نقطه قوت مهم ریاضیات است. ریاضیات دنیای انتزاعی مفاهیم ذهنی را به دنیای واقعی اشیای فیزیکی پیوند می دهد بدون آنکه خود به طور کامل در یکی از آن دو قرار داشته باشد.