کتاب بنیادهای علم سیاست

Political Science
کد کتاب : 25675
شابک : 978-9643121754
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 391
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 36
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب بنیادهای علم سیاست اثر عبدالرحمن عالم

"بنیادهای علم سیاست" کتابی است به قلم "عبدالرحمن عالم" که در صدد پاسخگویی به ابهامات سیاسی و سوالات مهم در زمینه ی علم سیاست برآمده است. این اثر که در شانزده فصل توسط "عبدالرحمن عالم" تالیف شده، در هر فصل بخشی از "بنیادهای علم سیاست" را به شکل دقیق و همه جانبه بررسی می کند و اطلاعات گسترده ای را در اختیار خواننده ی علاقه مند قرار می دهد. اثر با ارائه ی مقدمات اولیه و پرداخت به ماهیت و محتوای علم سیاست شروع می شود و با ارائه ی روش های معمول در مطالعات سیاسی، ارتباط آن با سایر علوم اجتماعی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. وی سپس مفاهیم نوینی را که به فضای علم سیاست راه یافته اند بررسی می کند و با تبیین ماهیت ملت و دولت، نظریه های مربوط به خاستگاه، تکامل، ماهیت و و هدف های دولت را زیر ذره بین قرار می دهد.
از دیگر مواردی که "عبدالرحمن عالم" در کتاب "بنیادهای علم سیاست" به آن پرداخته، بحث حاکمیت و انواع مختلف آن بوده و پس از ارائه ی طبقه بندی حکومت ها، نوبت به مساله ی دموکراسی می رسد. "عبدالرحمن عالم" همچنین حکومت های پارلمانی و ریاستی و تک ساخت و فدرال را مورد بررسی قرار می دهد و با تشریح مفهوم حزب سیاسی، نظام های حزبی و گروه های صاحب نفوذ، مطالب کتاب را به بحث دیدگاه عمومی و تبلیغات می رساند. در این قسمت نقش رسانه ها و تاثیر آن ها بر افکار جمعی و همچنین ساختار سیاسی حاکمیت بررسی می شود و آخرین فصل کتاب، خواننده را با ماهیت دولت رفاه و مسائل مرتبط با آن آشنا می کند.

کتاب بنیادهای علم سیاست

عبدالرحمن عالم
عبدالرحمن عالم (زادهٔ ۱۳۲۹ در اردبیل) استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران است.عبدالرحمن عالم در سال ۱۳۲۹ در اردبیل متولد گردید. پس از طی دوره‌های ابتدایی و متوسطه در اردبیل، موفق به اخذ مدرک لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه تهران گردید. در سال ۱۳۵۳ مدرک فوق لیسانس را در رشتهٔ روابط بین‌الملل کسب کرد و متعاقباً در سال ۱۳۶۴ موفق به اخذ دکتری تخصصی خود در رشتهٔ علوم سیاسی از دانشکده حقوق دانشگاه تهران گردید. او هم‌اکنون مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران است.
دسته بندی های کتاب بنیادهای علم سیاست
قسمت هایی از کتاب بنیادهای علم سیاست (لذت متن)
حاکمیت یکی از عناصر تاسیسی دولت است. درواقع همین عنصر دولت را از دیگر انجمن ها مشخص می کند. در هر دولتی اقتداری وجود دارد که اراده آن از نظر حقوقی بر همه افراد و انجمن هایی که در داخل قلمروی آن قرارد دارند، الزام آور است. به گفته ی بارکر، دولت به عنوان یک انجمن حقوقی باید اختیار اصلاح نهایی همه ی موضوعات حقوقی را که در حوزه ی آن قرار دارد، داشته باشد. واقعیت این است که نمی توان دولت را بدون حاکمیت تصور کرد. دیگر انجمن های جامعه نیز اراده های جمعی خاص خود را دارند و در شکل گیری افکار نقش مهم بازی می کنند. اما از ویژگی های اختصاصی دولت این است که اراده اش بر همه انجمن ها برتری و سلطه داشته باشد؛ قوانینی که وضع می کند، آخرین سخن در موضوعاتی است که می خواهد به زیر کنترل خود درآورد. حاکمیت دولت هیچ محدودیت حقوقی ندارد و ادعای هیچ انجمنی را نمی پذیرد تا حاکمیت آن را داخل مرزهایش قبول کند.