کتاب نقطه خط سطح

Point and Line to Plane
ارائه نکات بنیادی در مبانی هنرهای تجسمی
کد کتاب : 25730
مترجم :
شابک : 978-9646130753
قطع : خشتی
تعداد صفحه : 144
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1926
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نقطه خط سطح اثر واسیلی کاندینسکی

"نقطه خط سطح" اثر " واسیلی کاندینسکی"، کتابی است که در آن به "ارائه نکات بنیادی در مبانی هنرهای تجسمی" می پردازد. در این اثر " واسیلی کاندینسکی"،عناصر هندسی "نقطه خط سطح" را که هر نقاشی را می سازد، مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. وی پشتیبانی فیزیکی و سطح ماده ای را که هنرمند نقاشی را بر آن ترسیم می کند، صفحه ی اصلی می داند. " واسیلی کاندینسکی" این موارد را به صورت عینی تحلیل نمی کند، بلکه آن ها را از نظر تأثیر درونیشان بر مشاهده گر می سنجد.

یک نقطه کمی رنگ است که هنرمند روی بوم گذاشته است. این نه یک نقطه ی هندسی است و نه یک انتزاع ریاضی. این پسوند ، فرم و رنگ است. این فرم می تواند یک مربع ، یک مثلث ، یک دایره ، یک ستاره یا چیز پیچیده تری باشد. نقطه مختصرترین شکل است اما با توجه به موقعیت قرارگیری آن در صفحه ی اصلی ، از تناوبی متفاوت برخوردار خواهد شد. می تواند با نقاط یا خطوط دیگر جدا و یا طنین انداز شود. خط محصول نیرویی است که در یک جهت معین اعمال شده است: نیرویی که توسط هنرمند بر روی مداد یا قلم مو وارد می شود. اشکال خطی تولید شده ممکن است انواع مختلفی داشته باشد: یک خط مستقیم ، که ناشی از یک نیروی منحصر به فرد است که در یک جهت واحد اعمال می شود. یک خط زاویه ای ، ناشی از تناوب دو نیرو در جهات مختلف ، یا یک خط منحنی (یا موج مانند) ، تولید شده توسط تأثیر دو نیرو که همزمان کار می کنند. این کتاب شامل بسیاری از نمونه های عکاسی و نقاشی از آثار " واسیلی کاندینسکی" است که نمایش مشاهدات نظری آن به خواننده اجازه می دهد تا اثر درونی "نقطه خط سطح" را درک کند.

کتاب نقطه خط سطح

قسمت هایی از کتاب نقطه خط سطح (لذت متن)
برخی هنرمندان که آغاز عصر هنری و عصر خویش را فراموش کرده اند و هنوز در قید و بند انگیزه های انسان های غارنشین در تولید آثار هستند . آزادی هنری آنها صلب می شد حتی اگر دید بصری نقاش با توجه به امکانات و احساسات جدیدی که بطور معنوی دریافت شده و نیز از ارزشهای والا دریافت می شود همراه باشد . چشمان هنرمند به دیدن عادت می کند و از تقلید و بعدنمایی ساختگی که سبب ایجاد اشکال سه بعدی غیر واقعی شده رها می شود و به دیدن واقعیات بصری خو می گیرد . هنرمند انتزاعی یک تحصیل کرده تئوری نیست بلکه او حامل لذت بوده و خالقی است که تا ابدیت می تواند خلاق باشد نقاشی او دید تماشاچی را قدم به قدم از میان استنباط مطلوب و تزکیه ایستا تا تضاد ، هماهنگی و هارمونی پیش می برد به گونه ای که احساس لذتی که ناشی از ایجاد آرامش فضای کار است در بیننده ایجاد می شود.