کتاب دل کور

Del-e Koor
کد کتاب : 26225
شابک : 978-9644420795
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 334
سال انتشار شمسی : 1379
سال انتشار میلادی : 1972
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب دل کور اثر اسماعیل فصیح

رمان "دل کور" به قلم "اسماعیل فصیح"، قصه‌ی است در دو بخش که نخستین قسمت آن به اتفاقات دوران کودکی دکتر "صادق آریان" برمی‌گردد و قسمت دوم، پیرامون دوران جوانی اوست. صادق در خواب، محله کودکی خود را می‌بیند که به شکل مردابی غرق در خون است. او با صدای زنگ تلفن از خواب برمی‌خیزد و خبر فوت حاج مختار آریان را از همسرش دریافت می‌کند. مرگ او، گذشته را بار دیگر به رخ صادق می‌کشد و کابوس تلخی که دیده بود، مکرر و فرساینده، به ذهنش حمله می‌برد و روزگار از دست رفته را از نو کشف می‌کند. صادق، سرگذشت حاج مختار را در قابی از زندگی سابق خانواده‌ی ارباب حسن آریان و کوکب خانم به خاطر می‌آورد و در زمینه‌ای از آب، صدا و رنگ، هیاهوی روزگاری تلخ را یادآوری می کند که از خاطرات مردگان، به رویای زندگان چنگ می‌زند. "اسماعیل فصیح" در نگارش رمان "دل کور"، از موضع دکتر صادق آریان به همه چیز می‎نگرد و شخصیت‌های متعدد رمان را از پنجره‌ی نگاه او بررسی می‌کند.
داستان "دل کور" بین یک نیمه شب و سحر اتفاق می‌افتد. با این حال، مکاشفات ذهنی صادق، در این زمان اندک، چندین دهه طول می‌کشد. "اسماعیل فصیح" زمان حال را در آغاز فصل‌ها به کار گرفته است که از آن برای جلو بردن رویدادها استفاده نمی‌شود، بلکه بیشتر برای نتیجه‌گیری فلسفی از آنچه رخ داده است، به کار گرفته می‌شود. اساس رمان "دل کور" بر پایه‌ی خاطرات راوی، ساختار رمان مدرن و سرریز خاطرات سابق بنا نهاده شده است.
اتفاقات داستان به سالها قبل برمی گردد و در پس زمینه آداب و رسوم و باورهای عام، خیابان‌ها و کوچه‌های قدیمی، فیلم و سینما، اسب‌دوانی، موسیقی کافه‌ها و نوشیدن آبجو به قصه رنگ و بویی نوستالژیک می‌دهد.

کتاب دل کور

اسماعیل فصیح
اسماعیل فصیح (۲ اسفند ۱۳۱۳ در تهران - ۲۵ تیر ۱۳۸۸ در تهران) داستان نویس و مترجم ایرانی بود. وی در دهه های شصت و هفتاد جزو پرفروش ترین نویسندگان معاصر بود. رمان های شراب خام، داستان جاوید، ثریا در اغما و درد سیاوش از مهم ترین آثار او به شمار می روند.اولین رمان فصیح به نام شراب خام در سال ۱۳۴۷ در انتشارات فرانکلین و زیر نظر نجف دریابندری و ویراستاری بهمن فرسی منتشر شد. مجموعه داستان خاک آشنا در سال ۱۳۴۹ توسط انتشارات صفی علی شاه و رمان دل کور در سال ۱۳۵۱ توسط انتشارات رز منتشر شد. سبک ساده و طن...
قسمت هایی از کتاب دل کور (لذت متن)
در آسمان هوا برق می زد و غرش رعد با رگبار و باد قاطی بود. پسر کوچک سر برگردانده بود و طوفان را نگاه می کرد. داربست مو، حوض بیضی، آجرهای نظامی، باغچه های حیاط، همه چیز زیر طوفان و باد و باران شسته می شد. ناگهان باران بدی که روی تار و پود خانه می ریخت پسر کوچک را لرزاند و یاد شبی انداخت که پدرش مرده بود. وقتی یکهو برگشت و دوباره رسول را نگاه کرد، کار از کار گذشته بود. رسول چاقو را باز کرده بود و گلوی خودش را روی کاغذ مختار بریده بود. اشک روی گونه های زن لغزید. دکتر جوان بی حرکت ماند حالا بیدار و هوشیار به حقیقت بود. راست نشست و سیگار روشنش را توی زیرسیگاری کنار تخت له و خاموش کرد. بدون آنکه سرش را برگرداند و انگاری که با خودش حرف می زند زیر لب گفت: «می دونی، من هیچ وقت از این پیرمرد خرفت خوشم نیومده بود اما امشب، چرا امشب حالا یکهو دلم براش می سوزه؟» جوابی بر این پرسش نبود و آن ها هر دو می دانستند. زن جوان در سکوت دست او را گرفت و نوازش کرد. بیرون پنجره، شب سفید و ساکت شهر را گرفته بود. دانه های روشن برف روی خیابان می ریخت. از رختخواب بیرون آمد، به گوشه ی اتاق رفت، جلوی کمد لباس ها ایستاد، دستش را روی دستگیره کمد گذاشت.