کتاب سرمایه داری خانوادگی خاندان لاجوردی و لاجوردیان

Lajevardi family
موقعیت تجار و صاحبان صنایع در دوره پهلوی
کد کتاب : 26232
شابک : 978-9646917453
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 296
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سرمایه داری خانوادگی خاندان لاجوردی و لاجوردیان اثر علی اصغر سعیدی

"سرمایه داری خانوادگی خاندان لاجوردی و لاجوردیان" کتابی است از "فریدون شیرین کام" و "علی اصغر سعیدی" که "موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی" را زیر ذره بین قرار داده است. "فریدون شیرین کام" و "علی اصغر سعیدی" در این پژوهش تحلیلی و توصیفی، یک واکاوی تاریخی در زمینه ی اقتصاد و کارآفرینی در تاریخ ایران انجام داده اند که دریچه ای برای علاقمندان به اقتصاد تاریخی ایران را فراهم نموده است.
نویسندگان ابتدا مروری بر "موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی" و قاجار داشته اند و پس از آن به خاستگاه جغرافیایی خانواده لاجوردی در شهر کاشان و فعالیت چهار نسل از بزرگان این خانواده پرداخته اند. بعد از این معرفی، نوبت به بررسی عملکرد "سرمایه داری خانوادگی خاندان لاجوردی و لاجوردیان" در زمینه ی صنعت و معدن و اتاق بازرگانی می رسد. نوآوری های خاندان لاجوردی و بررسی علت موفقیت آن ها در کنار ویژگی های "سرمایه داری خانوادگی خاندان لاجوردی و لاجوردیان" از دیگر بخش های این اثر است که "فریدون شیرین کام" و "علی اصغر سعیدی" آن را پژوهیده اند.
در ادامه بحث تامین مالی و منابع سرمایه گذاری مطرح شده که بانک های تخصصی تامین مالی در بخش خصوصی را معرفی کرده و به عملکرد بانک های بین المللی ژاپن و ایران می پردازد. حرکت از تجارت به سمت سیاست، تاثیر سیاست های اتخاذ شده بر صاحبان صنایع و سیاست های کارگری، روابط سرمایه داران مدرن و سنتی و ارتباط سیاست و اقتصاد نیز در این کتاب واکاوی شده است. علاوه بر تمام موارد گفته شده، به فعالیت های غیر اقتصادی این خانواده نیز اشاره شده و در نهایت انقلاب و پایان "سرمایه داری خانوادگی خاندان لاجوردی و لاجوردیان" مطرح شده است.

کتاب سرمایه داری خانوادگی خاندان لاجوردی و لاجوردیان

دسته بندی های کتاب سرمایه داری خانوادگی خاندان لاجوردی و لاجوردیان
قسمت هایی از کتاب سرمایه داری خانوادگی خاندان لاجوردی و لاجوردیان (لذت متن)
کتاب حاضر، پژوهشی است توصیفی و تحلیلی از خانواده ای سرمایه گذار و کارآفرینی با نام "لاجوردی". انتخاب این خانواده بدین منظور صورت گرفته است که تداوم چهار نسل فعالیت در عرصه های مختلف اقتصادی، تحولات اقتصادی اجتماعی و سیاسی یکصد ساله ی اخیر را در فعالیت های اقتصادی این خانواده منعکس نموده است. نیز ویژگی های اصلی چون سطح اعتماد، نگرش پدر سالارانه ی موسس نسبت به کارکنان عضو خانواده و غیر عضو، معمای انتخاب بین منافع شرکت و منافع خانواده ی موسس در صورت بروز عدم شایستگی بین اعضای خانواده و انتخاب بین شایسته سالاری و جانشینی اعضای عضو، هم چنین شروع صنعتی شدن و تحول در حرکت سرمایه از بخش تجارت به صنعت، از دیگر دلایل انتخاب این خانواده است. گفتنی است این خاندان از اواخر دوره ی ناصرالدین شاه تا آخر دوره ی پهلوی، در بیشتر عرصه های اقتصادی اعم از صادرات و واردات و نیز از سال 1330 به بعد در بخش صنعت و خدمات به ویژه صنایع غذایی، نساجی، شوینده، ساختمان، بانکداری و بیمه فعال بوده اند. مطالعه ی فعالیت های لاجوردی ها از طریق مقدار سرمایه گذاری، ویژگی های سرمایه داری خانوادگی آنان، جهت گیری از تجارت به صنعت و نیز مشارکت آن ها در سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، مبنای مطالعه قرار گرفته است.