کتاب عناصر داستان

Anasor-e Dastan
کد کتاب : 26585
شابک : 978-9643725228
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 792
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1985
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب عناصر داستان اثر جمال میرصادقی

یکی از ابزار و وسیله هایی که نویسندگان، نوشته های خود را به آن تجهیز می کنند، "عناصر داستان" است. این عناصر از مواردی همچون لحن، فضا، رنگ، عمل داستانی، طرح و پیرنگ داستان و بسیاری از موارد دیگر تشکیل شده که علم به آن ها برای هر نویسنده ای واجب است. نویسندگان بزرگ در خلق آثار مهم داستانی و شاهکارهایشان، معمولا پیرو ضوابط و قواعدی هستند که "عناصر داستان" یکی از آن هاست. اما تکلیف افراد علاقه مند به هنر نویسندگی و آن هایی که تازه قلم به دست گرفته و در ابتدای این مسیر قرار دارند چیست؟ "جمال میرصادقی" با تدوین کتاب "عناصر داستان"، این فرصت را در اختیار دوست داران نویسندگی قرار داده، تا با این بخش مهم از حرفه ی نویسندگی آشنا شده و بتوانند دستورالعمل های مربوط به "عناصر داستان" را در نوشته ها و طرح های آینده ی خود به کار بگیرند.
از مواردی که در کتاب "عناصر داستان" به قلم "جمال میرصادقی" آورده شده می توان به مباحث مهم و کلیدی موضوع و زاویه ی دید اشاره کرد. بخش های دیگر کتاب شامل قصه هایی از پیشکسوتان داستان نویسی در کنار نمونه های داستانی بلند و کوتاه از نویسنگدان معاصر می باشد. عمده ی بررسی های "جمال میرصادقی" در این کتاب، بر سر ادبیات داستانی و تخیلی بوده اما عناصر مطرح شده برای ادبیات داستانی، اغلب در سایر بخش های ادبی نظیر ادبیات نمایشی نیز قابل استفاده اند.
این کتاب مهم و کاربردی علاوه بر داشتن نکات مفید و مثمر ثمر برای نویسندگان تازه کار، اصول و قواعدی را ارائه می کند که می تواند برای نقد ادبی و داوری ضابطه مند آثار داستانی نیز به کار گرفته شود.

کتاب عناصر داستان

جمال میرصادقی
جمال میرصادقی (زاده ۱۹ اردیبهشت ۱۳۱۲) نویسنده ایرانی است. او دانش‌آموختهٔ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است و تا کنون حدود ۴۳ جلد کتاب، رمان، داستان بلند و نقد ادبی و مجموعه مقالات، از او منتشر شده‌است.مال میرصادقی در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۱۲ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. فارغ‌التحصیل دانشکده ادبیات و علوم انسانی از دانشگاه تهران در رشته ادبیات فارسی است. جمال میرصادقی مشاغل گوناگونی داشته‌است. کارگری، معلمی، کتابدار دانشسرای تربیت معلم، کارشناس آزمون سازی در سازمان ا...
قسمت هایی از کتاب عناصر داستان (لذت متن)
ادبیات داستانی در معنای جامع آن به هر روایتی که خصلت ساختگی و ابداعی آن بر جنبه ی تاریخی و واقعیتش غلبه کند ابلاغ می شود؛ از این رو، ظاهرا باید همه ی انواع خلاقه ی ادبی را در بر بگیرد، اما در عرف نقد امروز به آثار روایتی منثور ادبیات داستانی می گویند. «ادبیات داستانی» بخشی از ادبیات تخیلی است و تفاوت عمده ی آن ها با هم در این است که ادبیات داستانی همه ی انواع آثار داستانی روایتی منثور را در برمی گیرد، خواه این انواع از خصوصیت شکوهمندی ادبیات تخیلی برخوردار باشد، خواه نباشد، یعنی هر اثر روایتی منثور خلاقه ای که با دنیای واقعی ارتباط معنی داری داشته باشد در حوزه ی ادبیات داستانی قرار می گیرد. ادبیات داستانی شامل قصه، رمان، داستان کوتاه، آثار وابسته به آن هاست و انواع ادبی یونان باستان یعنی آثار حماسی، غنایی، نمایشی و تعلمی را در برنمی گیرد.