کتاب متفکران چپ نو

Fools, frauds and firebrands
کد کتاب : 27220
مترجم :
شابک : 978-6006220277
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 424
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب متفکران چپ نو اثر راجر اسکروتن

انتقادی ویرانگر از تفکر چپ مدرن ازجانب یک فیلسوف برجسته ی سیاسی.
راجر اسکروتن ، فیلسوف ، از منتقدان اصلی جهت گیری های چپ در تمدن مدرن غربی ، در کتاب متفکران چپ نو، متفکرانی را که بیشترین تأثیر را در نگرش های چپ جدید داشته اند ، بررسی می کند. وی می پرسد چپ امروز چه شکلی است و چگونه تکامل یافته است؟ آیا بنیادی برای مقاومت در برابر دستور کار آن بدون ایمان دینی وجود دارد؟
اسکرتن با تحلیل بیرحمانه ای از چپ گرایی جدید شروع می کند و با نقد رشته های اصلی تفکر، کار خود را به پایان می رساند. وی ارزیابی مجددی از اندیشمندان اصلی چپ مانند: تامسون، ، لوکاچ ، ژان پل سارتر، ژاک دریدا، اسلاوی ژیژک، رالف میلیباند و اریک هابسبام انجام می دهد.
کاوش اسکروتن در این موضوعات مهم با مهارت ، ادراک و در همه حال با وضوح و در نهایت شفافیت و روانی نوشته شده است. این کتاب علاوه بر ارزیابی مشارکت های فلسفی و سیاسی این اندیشمندان ، شامل یک بخش زندگی نامه و کتابشناسی است که خلاصه ی شغل و مهمترین نوشته های این متفکران سیاسی چپ آنهاست.
کتاب متفکران چپ نو را بابک ترجمه کرده است. این کتاب توسط نشر مینوی خرد منتشر شده است.
در شروع کتاب آمده است:
«کاربرد مدرن اصطلاح «چپ» برخاسته از اتاژنرو سال 1789 است، که در آن نجیب زادگان در سمت راست پادشاه و طبقه سوم (عوام) که در سمت چپ او مینشستند. این جای گیری می توانست برعکس این باشد. در واقع، برای همه جز پادشاه برعکس بود. با این حال، اصطلاحهای «چپ و راست» از آن زمان تاکنون برجای مانده اند، و امروز به دسته بندی ها و آرایی اطلاق می شوند که در هر نظم سیاسی وجود دارند. تصویری که از این تفکیک پدید می آید، یعنی تصویر آراء سیاسی که در بعدی واحد امتداد یافته، را می توان فقط در سطح منطقه ای کاملا درک کرد، و صرفا در بستر شرایط دولت محل مخالفت و عداوت.»

کتاب متفکران چپ نو

راجر اسکروتن
راجر ورنون اسکروتن (Roger Scruton) (متولد ۲۷ فوریه ۱۹۴۴) فیلسوف بریتانیایی در زمینه زیبایی‌شناسی و فلسفه سیاسی است.راجر اسکروتن از مخالفان سرسخت علم گرایان از یک سو، و مارکسیست‌ها از سوی دیگر است. از نظر او علم به تنهایی قادر به حل تمام مشکلات بشر نیست، از طرف دیگر او به علومی مانند روانشناسی فرگشتی توجه دارد و از این رو مفاهیمی مانند مهندسی اجتماعی یا برابری طلبی محض را نیز برنمی‌تابد. به عنوان مثال وی در دفاع از علوم انسانی و نقد علم (طبیعی) گرایان می‌گوید «تفسیر ف...
نکوداشت های کتاب متفکران چپ نو
The book is a masterpiece.
این کتاب یک شاهکار است.
Wall Street Journal Wall Street Journal

Caustic, highly recherché, and simply great fun to read for the questing intellectual soul
تند و نیش دار، بسیار پرطرفدار و یک سرگرمی فوق العاده برای کسانی برای روح هایی که در جست و جوی تفکرند.
Kirkus Reviews Kirkus Reviews

complex and erudite.
پیچیده و خردمندانه.
Publishers Weekly Publishers Weekly

قسمت هایی از کتاب متفکران چپ نو (لذت متن)
رهاندن زنان از سرکوب مردان، حیوانات از سوء استفاده انسان ها، همجنسگرایان و دوجنسه ها از «هوموفوبیا»، حتی مسلمانان از «اسلام هراسی» - همه اینها در دستورکارهای اخیر چپ ها قرار گرفته اند، تا در قوانین و کمیته هایی که یک تشکیلات اداری عیب جو و خرده گیر بر آنها نظارت دارد، تقدیس شوند. هنجارهای قدیم نظم اجتماعی به تدریج به حاشیه رانده شده اند، یا حتی به عنوان نقض «حقوق بشر» برایشان کیفری مقرر شده است. در حقیقت، شمار قوانینی که در راه آرمان «رهایی بخشی» وضع شده اند از تعداد قوانینی که در طول تاریخ برای سرکوب آن ایجاد شده اند، فراتر رفته است - کافی است به آنچه امروز به نام آرمان «حذف همه تبعیض ها، مقرر شده نگاهی بیاندازید.

چرا در توصیف نویسندگانی که در این کتاب آورده ام، از واژه «چپ» استفاده میکنم؟ چرا آنارشیست هایی چون فوکو، جزم اندیشان مارکسیستی چون آلتوسر، نهیلیست های پرشوری مثل ژیژک و لیبرال های سبک امریکایی ای مثل دوورکین و رورتی، را ذیل مقوله ای واحد آورده ام؟ دو دلیل برای این کار هست: نخست، متفکرانی که در این کتاب آورده ام خودشان را با همین اصطلاح معرفی میکنند. دوم اینکه، همه آنها نگرشی دیرپا نسبت به جهان دارند، نگرشی که دست کم از زمان روشنگری ویژگی همیشگی تمدن غربی بوده است، و با نظریه های اجتماعی و سیاسی پرطول و تفصیلی که در ادامه به آنها خواهم پرداخت، پرورده شده است.