کتاب کارگردانی و دراماتورژی

On Directing and Dramaturgy
سوزاندن خانه
  • 88,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: بان بان
کد کتاب : 27425
مترجم :
شابک : 978-6226414111
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 480
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کارگردانی و دراماتورژی اثر یوجنیو باربا

کتاب "کارگردانی و دراماتورژی" روایت بی سابقه یوجنیو باربا از زندگی و کار خودش است. این کتاب ارزشمند مروری بر روش‌های کار باربا و تکنیک‌های عملی او که می‌تواند برای هر هنرمندی در حوزه تئاتر آموزنده باشد.

باربا در این اثر از تجربیات زندگی‌ خود می‌گوید که مستقیما در تئاتر او نقش داشته است. باربا از مهم‌ترین و برجسته‌ترین کارگردانان تئاتر تجربی در قرن بیستک است که آموزه‌های او و تکنیک های پیشنهادی اش در تمرین تئاتر به طور کلی این هنر را متحول کرد. لذا این کتاب از او می تواند برای بسیاری از دانشجویان تئاتر و همچپنین علاقه مندان به فعالیت در این حوزه الهام بخش باشد. این اثر توسط "محسن تمدنی نژاد" به فارسی برگردانده شده است و نشر بان نیز آن را منتشر کرده است.

کتاب "کارگردانی و دراماتورژی" یک زندگینامه حرفه ای از یکی از برجسته ترین و تأثیرگذارترین کارگردانان و نظریه پردازان امروزی است. این بینش منحصربه‌فردی را در مورد فلسفه و تمرین کارگردانی برای دانش‌آموزان مبتدی و همچنین باتجربه ارائه می‌دهد.

باربا در ایتالیا بزرگ شد. پس از ترک آکادمی نظامی Nunziatella ناپل در سال 1954، او به نروژ مهاجرت کرد تا به عنوان جوشکار و ملوان مشغول به کار شود. او همچنین مدرک ادبیات فرانسه، نروژ و تاریخ دین را از دانشگاه اسلو گرفت. در سال 1961 به ورشو در لهستان رفت تا در مدرسه تئاتر دولتی در رشته کارگردانی تئاتر تحصیل کند، اما یک سال بعد آنجا را ترک کرد تا به یرژی گروتوفسکی که در آن زمان رهبر تئاتر 13 رژدو در اوپوله بود، بپیوندد. باربا سه سال نزد گروتوفسکی ماند. در سال 1963 او به هند سفر کرد و در آنجا اولین ملاقات خود را با کاتاکالی داشت. او مقاله ای در مورد این فرم نوشت که در ایتالیا، فرانسه، ایالات متحده آمریکا و دانمارک منتشر شد. اولین کتاب او در جستجوی تئاتر گمشده در ایتالیا و مجارستان در سال 1965 منتشر شد.

کتاب کارگردانی و دراماتورژی

یوجنیو باربا
یوجینیو باربا زادهٔ ۲۹ اکتبر ۱۹۳۶ در بریندیزی ایتالیا ، کارگردان تئاتر و نویسنده اهل ایتالیا است که در دانمارک در شهر هولشتبرو زندگی می‌کند.او مؤسس گروه تئاتر مطرح اودین تئاترت (Odin Teatret) و مدرسهٔ بین‌المللی انسان‌شناسی تئاتر است که هر دوی آن‌ها در هولستبروی دانمارک واقع شده‌اند.در طول چهل‌وپنج سال گذشته یوجینیو باربا ۶۵ نمایش را با گروه اودین تئاترت و گروه تئاترو موندی کارگردانی کرده که آماده شدن برخی از آن‌ها دو سال طول کشیده‌است.
قسمت هایی از کتاب کارگردانی و دراماتورژی (لذت متن)
«تئاتری که بتواند با هر تماشاگر به زبانی متفاوت سخن بگوید نه ایده ای تخیلی است و نه یک اتوپیا. تئاتری است که بسیاری از ما (کارگردان ها و رهبران گروه های تئاتری) برای رسیدن به آن، سال های سال تمرین کرده ایم.»