کتاب شاه در آینه ی شاه

Shah dar Ayeneye Shah
بررسی مصاحبه های مطبوعاتی شاه ۱۳۲۰ - ۱۳۵۷
کد کتاب : 27809
شابک : 978-9647763974
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 384
سال انتشار شمسی : 1396
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب شاه در آینه ی شاه اثر بیتا عظیمی نژادان

نگارش این کتاب به منظور جستجو در جهت پاسخ به این پرسش بود که در مخیله ی شاه. چه می گذشت؟»
با این تصور که علی رغم وابستگیهایی که ایران به دول غربی علی الخصوص آمریکا داشت و سیاستهای کلان او معمولا منطبق با سیاستهای پیشنهادی آمریکا بود، شاه بخش عمده ای از آنچه را که میکرد، بنابر اراده و تصمیم خودش بود.
برای یافتن پاسخ این پرسش پی جویی و دریافت اندیشه های شاه از خلال گفته ها، سخنرانیها و مصاحبه های او در مورد مناسبتها اتفاقات پدیده های اجتماعی و سیاسی موقعیتها و بحرانهای مختلفی که در طول سلطنت نه چندان کوتاهش مناسب ترین شیوه تشخیص داده شد.
بنابراین در این بررسی سعی شده است تا با نقل رویدادهای تاریخی هر مقطع زمانی گفته ها و دیدگاههای شاه در آن مقطع همراه آورده شود تا با نگرشی تطبیقی برداشت صحیح تری از تفکرات و اندیشههای او در رویارویی با حوادث مذکور به دست آید.
تمام بیانات، سخنرانیها، پیام و مصاحبه های شاه که در روزنامه های آن دوره به چاپ می رسید در مجموعه ای ۱۱ جلدی از سال ۱۳۱۵ تا ۱۳۵۶ گردآوری شده است که مهمترین مرجع کار من بوده است. علاوه بر این مجموعه بزرگ ۱۱ هزار صفحه ای کتابهایی که به قلم خود شاه نوشته شده و مصاحبه های او که به صورت کتاب چاپ شده از دیگر منابع تحقیق مـن بـوده اسـت. مصاحبه ها و گفته های شاه در سال ۱۳۵۷ از روزنامه کیهان گردآوری شده است. این بررسی شامل مصاحبه ها و سخنرانیها و بیاناتی است که در ایران چاپ شده است. در این کار از مصاحبه هایی که در خارج از کشور انجام شده و ترجمه نشده است به دلیل عدم دسترسی استفاده نشده است ولی از آنجایی که مواضع شاه در مقاطع مختلف به صورت تکراری در بقیه مصاحبه هایش مشخص است خللی در این بررسی ایجاد نمی کند.

کتاب شاه در آینه ی شاه