کتاب تاریخ مختصر اندیشه های اقتصادی

A Short History of Economic Thought
کد کتاب : 28537
مترجم :
شابک : 978-9641853770
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 199
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ مختصر اندیشه های اقتصادی اثر مجموعه ی نویسندگان

این کتاب که اکنون در چاپ سوم خود است ، مقدمه ای اولیه بر تاریخ اندیشه اقتصادی ارائه می دهد. این کتاب به هر یک از تحولات مهم تاریخ این رشته اشاره می کند.
نویسندگان برخی از محورهای اصلی مبانی اقتصاد را جمع آوری کرده و در مورد برخی از آثار و کتابهای درسی اصلی در تاریخ ایده های اقتصادی، اظهار نظر کرده اند. آنها همچنین تغییرات تفکر اقتصادی را در زمینه کلی فلسفه علم منعکس می کنند.

این کتاب «تاریخ مختصر اندیشه های اقتصادی» به دلیل پوشش خلاقانه خود در مورد تفکر اقتصادی سرزمین اصلی اروپا ، به شهرت رسیده است.
از این طریق مجموعه ای از بهترین نویسندگان در این پژوهش سعی کرده اند که فهم کلی از مبانی اقتصادی را به بحث گذارند. این یک مرور کلی کوتاه و بسیار خواندنی از تکامل اندیشه اقتصادی است که در دوره هایی که تاریخ اندیشه اقتصادی تنها بخش کوچکی از آن را تشکیل می دهد یا نیازمند خواندن پیش زمینه است ، قابل استفاده است. این متن همچنان بسیار مفید و بسیار مورد نیاز برای همه دوره های مقدماتی اقتصاد در این زمینه است.

کتاب تاریخ مختصر اندیشه های اقتصادی

دسته بندی های کتاب تاریخ مختصر اندیشه های اقتصادی
قسمت هایی از کتاب تاریخ مختصر اندیشه های اقتصادی (لذت متن)
اقتصاد نئوکلاسیک در تحلیل خود از تعیین قیمت در اقتصاد آزاد از یک دوگانگی یا تقسیم دوگانه بحث می کند که به دوگانگی کلاسیکی معروف است و بحث مربوط به پول همیشه در مرکز آن قرار دارد. در اندیشه های اقتصاد خرد که بر تصمیمات فردی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار دارد، ساختار قیمت با توجه به اصل نهایی تعیین می شود. در محاسبه تولید کل در اقتصاد کلان معمولا از روایت های مختلف نظریه مقداری پول استفاده می کنیم، بر اساس این نظریه نسبتا قدیمی تغییر در حجم پول باعث تغییر سطح عمومی قیمت ها در همان جهت می شود این جداسازی تحلیلی بین قیمت های پولی و قیمت های نسبی به این معناست که پول با توجه به فعالیت های حقیقی اقتصادی خنثی است: هر افزایش(کاهش) در حجم پول می تواند باعث افزایش (کاهش) تقاضای کل کالاها و خدمات بیش از عرضه شود (کمبود عرضه) بنابراین باعث افزایش (کاهش) سطح عمومی قیمت ها خواهد شد. البته این فشارهای پولی نمی تواند تخصیص منابع را به قدری تغییر دهد که ساختار و سطح تولید و درآمد حقیقی تحت تأثیر قرار گیرند. حداقل در بلندمدت این گونه نیست.

تغییرات پولی ممکن است موقتا در مکانیسم قیمت ها که عرضه و تقاضای کل را به تعادل می رساند اختلال ایجاد کند. اما آن ها نمی توانند این بی نظمی را برای همیشه حفظ کنند. دیر یا زود مکانیسم قیمت ها باعث می شود تا نظام بازار در شرایط واقعی و براساس متغیرهای حقیقی به وضعیت تعادل اولیه بازگردد، یا به دهه های نخست بعد از انقلاب نهایی گرایان اعتقاد پیدا کنیم. در آن دوران هیچ نظریه ای وجود نداشت که یک رابطه دقیق بین اصل نهایی و نظریه ی مقداری پول را برقرار کند.

در دهه های ۱۹۲۰و ۱۹۳۰ دور ه ی بین جنگ های جهانی اول و دوم، شکاف بین نظریه قیمت خالص و نظریه ی مقداری پول به یک چالش جدی در نظریة تثوکلاسیک ها و اعتبار عمومی آن تبدیل شد. این دوگانگی به وجود آمده تحلیل روابط قابل مشاهده بین رکودها و رونق های شدید اقتصادی؛ و بحران های پولی آن زمان شامل تورم و ابر تورم را مشکل ساخت. در صورتی که هیج دگرگونی و تحول اساسی به وجود نیاید. قطعا رویکرد اقتصاد خرد در اقتصاد نئوکلاسیک ها به وضوح نیاز به بنیان های نظری کلان خواهد داشت.