کتاب سایه به سایه رضاشاه

Sayeh Be Sayeh Reza Shah
«تاریخ راه آهن سراسری ایران» (خاطرات یک وزیر،دکتر محمد سجادی)
کد کتاب : 28691
شابک : 978-6226934176
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 984
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب سایه به سایه رضاشاه اثر خسرو معتضد

یکی از مهم ترین راه های اطلاع از وضعیت اجتماعی و سیاسی کشور، رجوع به خاطرات رجال مهم سیاسی آن دوره است. مردان سیاست که نقش های اساسی در اداره ی ارکان مختلف کشور داشته اند، بی شک می توانند اطلاعاتی را از عملکرد خود و اطرافیانشان ثبت کنند که از دید مردم عادی و حتی تاریخ نگاران هم پوشیده باقی مانده است؛ چرا که این افراد به لایه های سری دولت و تصمیماتی که شاید هیچ گاه علنی نشود، دسترسی دارند. اما اکثر این دولتمردان خواه به دلیل مشغله ی زیاد کاری و خواه به دلیل عافیت طلبی سیاسی، دست به چنین اقدامی نزده اند و تنها عده ی معدودی هستند که با ثبت روزنگار و زندگی نامه، این اطلاعات را با نسل های بعد از خود به اشتراک گذاشته اند.
یکی از این افراد، سید محمد سجادی است که پس از کنار رفتن مجید آهی، وزیر وقت راه در دوران پهلوی اول، در مقام سرپرست و کفیل این وزارت خانه آغاز به کار کرد. وی که از عقبه ی خانوادگی مشهوری برخوردار بود و تحصیلات خود را در مقطع دکترای حقوق به اتمام رسانده بود، به مدت چندین سال در این منصب باقی مانده و خاطرات جالب توجهی را از عملکرد خود و هم چنین تعاملات با شاه وقت، رضاشاه پهلوی ثبت نموده است.
خسرو معتضد، تاریخ نگار معاصر که عملکرد این پادشاه را در آثار مختلفی تحت بررسی قرار داده است، این بار در کتاب سایه به سایه رضاشاه؛ تاریخ راه آهن سراسری ایران، نکات دلچسب و خواندنی از اقدامات و خلقیات وی را با تکیه بر خاطرات محمد سجادی که در آخرین سال های سلطنت او در مقام وزارت راه خدمت کرده و با او ارتباط داشت، جمع آوری و تدوین نموده است.

کتاب سایه به سایه رضاشاه

خسرو معتضد
خسرو معتضد (۱۳۲۱) تاریخ‌نگار، مجری و کارشناس «برنامه‌های تاریخ معاصر» در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. وی پیش از انقلاب در دانشکدهٔ رادیو و تلویزیون و مدتی نیز در دانشکده افسری، تاریخ معاصر تدریس می‌کرده‌است.پدرش سرهنگ دکتر تقی معتضد معروف به شمس الادباء لاریجانی ، اصالتا مازندرانی بوده و نام خانوادگی دیگر بستگان پدری وی همچنان شمس لاریجانی است. او متأهل و دارای یک پسر به نام اشکان و دو دختر به نام های میترا و ماندانا می‌باشد، او بعد از دیپلم وارد د...
قسمت هایی از کتاب سایه به سایه رضاشاه (لذت متن)
از پشت جلد کتاب: علم تاریخ ریشه ای چندین هزارساله دارد. در شرح حال گذشتگان هزاران هزار کتاب نوشته شده است. آن کتاب هایی در ارجحیت قرار دارند که مبتنی بر مشاهدات عینی دست اول و نقل قول مستقیم باشند. کتاب حاضر (سایه به سایه رضاشاه) خاطرات دکتر محمد سجادی معاون ، کفیل و وزیر راه در سال های واپسین سلطنت رضاشاه پهلوی است که خلقیات و کارهای آن پادشاه را ، چه نیک و چه بد ، نوشته و آنچه را که نتوانسته است بنویسد ، در سال های پس از شهریور 1320 تحت عنوان یادداشت های یک وزیر به چاپ رسانده است. این کتاب از خواندنی ترین و مستند ترین و ماندگارترین نوشته ها درباره دوران بیست ساله پادشاهی و دیکتاتوری رضاشاه پهلوی است.