کتاب نیچه (3)

Nietzsche
کد کتاب : 28844
مترجم :
شابک : 978-9643294250
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 300
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1961
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نیچه (3) اثر مارتین هایدگر

"نیچه (3)" به قلم "مارتین هایدگر" اثری است که در آن به تفسیر "نیچه" از دیدگاه خود می پردازد. این اثر که پیش از این دو جلد دیگر از درس گفتارهای "مارتین هایدگر" را پیرامون آرا و فلسفه ی "نیچه" در برداشته، این بار در جلد سوم با عنوان "نیچه (3)"، شامل درس گفتارهایی است که به سبب تعطیلی ناگهانی دانشگاه فرایبورگ در سال 1939، فرصت نشد که در کلاس درس ادا شود. در این مجلد "مارتین هایدگر" مطالب قبلی خود را جمع بندی می کند و از لزوم ارتباط میان ایده ی " بازگشت جاودان همان" و "اراده معطوف به قدرت" سخن می گوید. علاوه بر این در این جلد از کتاب "نیچه" به قلم "مارتین هایدگر"، بحث حائز اهمیتی پیرامون "نیست انگاری اروپایی" و بی ارزش شدن ارزش ها در نگاه "نیچه" صورت می گیرد. از نظر "مارتین هایدگر"، منظور "نیچه" از ارزش همان هستی است.
"مارتین هایدگر" در تشریح بحث "نیست انگاری اروپایی" از دیدگاه "نیچه"، مسائلی را مطرح می کند که مفهوم نیست و هیچ، دیدگاه "نیچه" نسبت به روان شناسی و کیهان شناسی، صورت های مختلف نیست انگاری و خاستگاه آن، ارزش های عالی به مثابه ی مقولات و ارزش گذاری های جدید، نیست انگاری به مثابه ی تاریخ، ارزش گذاری در پویایی با اراده ی معطوف به قدرت، بحث سوبژکتیویته در تفاسیر "نیچه" از تاریخ، تفسیر اخلاقی وی از متافیزیک، متافیزیک و جنبه ی انسان انگارانه، تسلط سوژه در دوران جدید، کوگیتوی دکارتی، مواضع بنیادی "نیچه"و "دکارت" و موضع شخص "نیچه" نسبت به "دکارت"، تفاوت های هستی شناختی، تفسیر هستی از جهت پیشینی بودن و سپس طرح آن به مثابه ی اراده ی معطوف به قدرت، ایده، شرط، خلا و وفور از جمله ی این مسائل هستند.

کتاب نیچه (3)

مارتین هایدگر
مارتین هایدگر، زاده ی 1889 و درگذشته ی 26 می 1976، فیلسوف بزرگ آلمانی بود.هایدگر در خانواده ای کاتولیک و سنتی در یکی از روستاهای ایالت بادن-وورتمبرگ به نام مسکیرش در جنوب غربی آلمان و در دل کوهستان آلپ به دنیا آمد.او مطالعه ی الهیات را از سال 1909 در دانشگاه فرایبورگ آغاز کرد و بعد از آن به فلسفه روی آورد. فعالیت هایدگر همواره تحت تأثیر استادش، ادموند هوسرل بود. در نظر هایدگر، تاریخ متافیزیک، تاریخ غفلت از وجود و افتادن در ورطه ی موجودانگاری است. مقصود هایدگر از این تعبیر آن است که تاریخ کنون...
نکوداشت های کتاب نیچه (3)
A major contribution to our understanding of each of these thinkers.
این اثر سهم عمده ای در درک ما از هر یک از این متفکران دارد.
Booklist Booklist

قسمت هایی از کتاب نیچه (3) (لذت متن)
در بادی امر هیچ اثری از حقیقت در این ادعا دیده نمی شود که فلسفه نیچه کمال و پایان متافیزیک غربی است. زیرا فلسفه او با بی اعتبار کردن «جهان فراحسی» که جهان «حقیقی» دانسته می شد به نظر می رسد بیشتر کل متافیزیک را نفی می کند و به سوی انکار قطعی آن گام بر می دارد. بی شک، اندیشه بنیادی نیچه، «اراده معطوف به قدرت»، همچنان به نحوی به تفسیر موجودیت موجود به مثابه یک کل، یعنی به مثابه اراده، اشارت دارد. اراده و شناخت به یکدیگر وابسته اند. شناخت و اراده در طرح کلی شلینگ و هگل ذات عقل را می سازند. آنها در طرح لایبنیتسی جوهریت جوهر همچون نیروی فعال یا منفعل اولیه به حساب می آیند.