کتاب آن سوی بهشت

Beyond Heaven
مقاله هایی در حوزه ی سیاست، تاریخ، ادبیات و هنر
کد کتاب : 28903
مترجم :
شابک : 978-6008209959
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 695
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

معرفی کتاب آن سوی بهشت اثر مجموعه ی نویسندگان


کتاب آن سوی بهشت گزیده ای از مقاله هایی که رضا رضایی در طی سی و چند سال در مطبوعات ترجمه و منتشر کرده است. معیار رضایی را برای انتخاب از بین چندین و چند مقاله، مفید بودن آنها برای خواننده ی امروزی و نیز ارتباط موضوعی مقاله که به انسجام کلی می انجامد بود. حاصل این گزینش 50 مقاله در زمینه ی تاریخ، ادبیات، سیاست و هنر بود که در خود کتاب نیز این مقاله در چهار دسته تقسیم و آورده اند شده اند: سیاست و تاریخ، ادبیات و اندیشه، هنر و اندیشه و تاریخ معاصر ایران. از جمله مقاله های این کتاب می توان به مقاله ی آیزایا برلین، خلاف جریان نوشته ی مارک لیلا، آیزایا برلین علیه تک اندیشی نوشته ی لری سیدنتاپ، تروریسم انقلابی نوشته ی دنیل بل، مقاله ی رویای جمهوری نوشته ی سیمون بولیوار، عقاب و ابوالهول، بناپارت در مصر نوشته ی محمود حسین در بخش سیاست و تاریخ، مقاله کودکی از دست رفته، درباره ی کتاب و سرنوشت نوشته ی گراهام گرین، مقاله ی مدرسه ی روسی من نوشته ی ولادیمیر ناباکوف، مقاله ی تا کجا گفتن: دغدغه های نویسنده هنگام نوشتن خود زندگینامه نوشته ی دوریس لسینگ در بخش ادبیات و اندیشه، مقاله ی مقام موسیقی در تاریخ نوشته ی رولان بارت، مقاله ی گزارش یک فیلم از پیش اعلام شده نوشته ی میشل سیمان، مقاله ی علم در جهان پست مدرن، سخنرایی یادبود دانکورتز نوشته ی جی.ام. پراسنیتز در بخش هنر و اندیشه و مقاله ی شورش های دهقانی منطقه ی خزر در زمان انقلاب مشروطیت نوشته ی ژانت آفاری، مقاله ی سید جمال واعظ و نقدی بر روزنامه ی الجمال نوشته ی اصغر فتحی و مقاله ی نقدی بر تاریخ نگاری متناقض مجهوری گیلان نوشته ی ژانت آفاری در بخش تاریخ معاصر ایران می باشد.

کتاب آن سوی بهشت

دسته بندی های کتاب آن سوی بهشت
قسمت هایی از کتاب آن سوی بهشت (لذت متن)
این وقوف به کیفیت مشکل ساز و گیج کننده واقعیت تا حدودی برمیگشت به این تشخیص آرون که میگفت میان دنیای او و دنیای مشاهده گران اجتماعی بزرگ زمانه پیش تر فاصله ای وجود دارد. آرون میگفت که اوگوست گنت می توانست دنیا را طبق قواعد شسته رفته پوزیتیویسمی نظم و نسق بدهد که همه جا کاربرد داشت. توکویل می توانست مشاهدات اجتماعی خود را از چیزی که به نظرش مظهر جهان شمول امریکایی دموکراسی بود ذیل نظریه ای در باب محاسن و معایب دموکراسی قرار دهد. مارکس می توانست نوشداروی جهان شمول سوسیالیسم را به عنوان راه حلی برای آینده و در نتیجه برای تبیین آینده نگرانه تضادهای دنیای خود به کار ببرد. اما مفسر نیمه قرن بیستم چنین یقین هایی در اختیار ندارد

پس وقتی میگوییم رمون آرون رئالیست بود منظورمان چیست؟ به تعبیر صرفا فلسفی، او به احتمال قریب به یقین رئالیست بود. اما خود او وقتی خودش را رئالیست می خواند منظورش این نبود. منظورش این بود که در تلاش هایش برای درک کردن جهان، هرچیزی را که در جهان واقعی می دانست و فقط چیزی را که واقعی می دانست در نظر می گرفت.