کتاب هنر رنگ ایتن

The Art of Color
کد کتاب : 29291
مترجم :
شابک : 978-9643061739
قطع : خشتی
تعداد صفحه : 192
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1961
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 18
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب هنر رنگ ایتن اثر یوهانس ایتن

کتاب «هنر رنگ ایتن»، دو رویکرد متفاوت برای درک هنر رنگ را بررسی می کند. احساسات ذهنی و اصول رنگی عینی به تفصیل شرح داده شده و با بازتولید رنگ روشن می شود.

یوهانس ایتن (1987-1888) در تمام زندگی خود به مسائل مربوط به رنگ توجه داشت. وی پس از اتمام تحصیلات خود به عنوان معلم ، توانست از سال 1913 تا 1916 ، در محفل آدولف هولزل از نظریه رنگ در اشتوتگارت اطلاعات اولیه بدست آورد. او این نظریه را در کارهای هنری خود و همچنین در مطالعات فشرده همه نظریه‌های رنگ موجود آزمایش و اصلاح کرد.
اهمیت دستاوردهای هنری خود یوهانس ایتن به عنوان یکی از فعالین بزرگ در هنر قرن بیستم حائز اهمیت است. نظریه رنگ ایتن آمیخته به تجارب او در زمینه مربی‌گری می باشد. نظریه او به طور کامل در سراسر جهان ، در بسیاری از نسخه ها و زبان ها منتشر شده است.

دانش فراگیر از قوانین عینی برای رشد فراتر از قوانین ذهنی رنگ، برای فراتر رفتن از تنگی ذهنی تصور لازم است. ایتن این مشکلات را کاملا درک کرد. در این کتاب مشکلات تأثیرات امپرسیونیستی و اکسپرسیونیستی رنگ در بسیاری از مثالهای رنگی در کنار هم بررسی می شوند. اساس ترکیب رنگ از طریق هماهنگی رنگ یافت می شود.

کتاب هنر رنگ ایتن

یوهانس ایتن
یوهانس ایتن (11 نوامبر 1888 - 25 مارس 1967) نقاش، طراح، معلم، نویسنده و نظریه پرداز اکسپرسیونیست سوئیس در ارتباط با مدرسه Bauhaus (Staatliches Bauhaus) بود. همراه با نقاش آلمانی-آمریکایی لیونل فاینینجر و مجسمه ساز آلمانی، گرهارد مارکس، به سرپرستی معمار آلمانی والتر گروپیوس، ایتن بخشی از هسته اصلی ویمار باهاوس بود.
دسته بندی های کتاب هنر رنگ ایتن
نکوداشت های کتاب هنر رنگ ایتن
سیاری از شاگردانم مرا در تهیه ی وسایل این کالسکه یاری داده اند و من عمیقا مدیون آنها هستم. تعالیمی که در این کتاب می آید، مبتنی بر یک نظریه ی زیبایی شناختی رنگ است که از تجربه و درک مستقیم نقاش نشأت گرفته است. برای نقاش، بیشتر نمود رنگ تعیین کننده است تا ذات رنگ، که در فیزیک و شیمی مورد مطالعه قرار می گیرد. زیرا نمود رنگ، آن چیزی است که چشم می بیند، به همین جهت، وجود تصاویر زیاد در این کتاب اجتناب ناپذیر است. با وجود این می دانم که عمیق ترین و حقیقی ترین رموز نمود رنگ حتی برای چشم غیرقابل رویت است و فقط با چشم دل مشاهده می شود. درون، از ضابطه بندی عقلی دوری می کند. شاگردان اغلب می پرسند: «آیا در قلمروی زیبایی شناختی رنگ برای نقاش قواعد و قوانین کلی وجود دارد یا درک زیبایی شناختی رنگ صرفا تابع عقاید ذهنی است؟» و من هم همیشه یک جواب به آنها می دهم: «اگر شما بدون دانش قادرید شاهکارهایی در رنگ خلق کنید، پس به دانش نیاز ندارید، ولی اگر قادر نیستید بدون دانش شاهکارهایی در رنگ خلق کنید پس باید به کسب دانش بپردازید.» مکاتب و نظریه ها برای لحظات ناتوانی مناسبند. گویی در لحظات توانمندی، مسائل با کشف و شهود و به خودی خود حل می شود. با مطالعه ی دقیق آثار استادان رنگ متقاعد شده ام که تمام آنها به دانش رنگ واقف بوده اند. برای من نظریه های گوته، رونگه، بزولد، شورول و هولتزل بسیار ارزشمند هستند. امیدوارم بتوانم در این کتاب مقدار زیادی از مشکلات رنگ را حل کنم. قرار نیست صرفا به اصول و قواعد عینی رنگ بپردازیم، بلکه مشکلات ذهنی را کشف و بررسی خواهیم نمود، زیرا ذوق موشکاف در قلمروی رنگ به آن مربوط است. تنها زمانی می توانیم از قید و بند ذهن رهایی پیدا کنیم که بر علم و آگاهی خود در باروی اصول عینی بیفزاییم.

قسمت هایی از کتاب هنر رنگ ایتن (لذت متن)