کتاب یک فنجان اسپرسو

A Cup of Espresso
کد کتاب : 29337
شابک : 978-6007061893
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 424
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب یک فنجان اسپرسو اثر اسماعیل کیانی

« یک فنجان اسپرسو»، کتابی که هم اکنون در وبسایت ایران کتاب برای اهالی فرهنگ و ادب در دسترس قرار گرفته است، توسط نشر "ترانه" سری سوم آن در سال 1400 روانه بازار کتاب در ایران شده است.
"یک فنجان اسپرسو" کتابی است که "اسماعیل کیانی" آن را به نگارش درآورده است. همانطور که از نام کتاب مشخص است، در این کتاب به خواننده "الفبای قهوه" معرفی میشود. پیوستن به دنیای جادویی قهوه، سفر به هر گوشه از جهان که قهوه در آن کشت می‌شود، آشنایی با روش های تهیه، آشنایی با زیرگونه های مختلف آن، استشمام عطر قهوه با چشمان بسته و چشیدن طعم آن با چشمان باز گوشه‌ای از تجربیاتی است که "اسماعیل کیانی" در کتاب "یک فنجان اسپرسو" به تصویر کشیده است. قهوه یک قطار اکسپرس برای سفر به هر نقطه از جهان است. این محصول در اکثر مزارع اروپایی و آمریکایی کشت داده می شود. همه قهوه ها از دو نوع دانه های عربیکا و روبوستا تهیه شده اند و نوع سوم که لیبریکا نام دارد، کمتر از 1 درصد از کل تولیدی قهوه‌ی دنیا را تشکیل می‌دهد. زیرگونه‌های عربیکا، زیرگونه‌هایی بسیار متنوع هستند و شامل قهوه های تخصصی که عطر و طعم متمایزی دارند، می‌باشند.
نشاهای کوچک قهوه نخست در گلدان‌های گلخانه کاشته می شوند، سپس بوته های کوچک به تدریج به مزارع پیوند زده می شوند و هنگامی که میوه‌ی قهوه به فصل خاصی می رسد جمع آوری می شوند. میوه قهوه شبیه گیلاس است و به همان روشی که دو دانه‌ی قهوه‌ی سبز به صورت جفت روی هم قرار گرفته و سپس جدا می‌شوند، آبکشی و فرآوری می شوند. بعد از فراوری، رطوبت قهوه ها باید گرفته شود و بعد از خشک شدن، در محیطی خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شوند. پس از آن، "اسماعیل خویی" در کتاب "یک فنجان اسپرسو"، مراحل بعدی بهره‌برداری از قهوه را عنوان می‌کند که شامل خرید آن توسط بازرگانان، برشته شدن دانه‌های سبز و عصاره‌گیری می‌باشد.

کتاب یک فنجان اسپرسو

قسمت هایی از کتاب یک فنجان اسپرسو (لذت متن)
قهوه بیش از آن که یک نوشیدنی صرف باشد، یک علم است و بیش از آن که یک نوشیدنی تلخ و زننده باشد، یک تجربه شیرین است. تنها کمی زمان نیاز است تا به دنیای اعجاب انگیزش وارد شوید و به هر گوشه اش سرک بکشید. با روش های دم آوریش آشنا شوید، زیر گونه های مختلفش را بشناسید، با چشمان بسته عطرش را استشمام کنید و با چشمان باز طعمش را روی زبانتان مزه مزه کنید. قهوه یک نوشیدنی صرف نیست. بلیت سفری است دو طرفه، هربار به گوشه ای از کره خاکی مان