کتاب اقتصاد روایی

Narrative Economics
(چگونه داستان های ویروسی رخدادهای بزرگ اقتصادی را می سازند)
کد کتاب : 29338
مترجم :
شابک : 978-6226650526
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 416
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب اقتصاد روایی اثر رابرت جی شیلر

در جهانی که فضاهای اینترنتی سعی در تأثیرگذاری در انتخابات خارجی دارند ، آیا می توانیم از قدرت داستان های مسری در تأثیر بر اقتصاد چشم پوشی کنیم؟ در این کتاب پیشگامانه ، رابرت شیلر اقتصاددان برنده ی جایزه نوبل و نویسنده پرفروش نیویورک تایمز راهی جدید برای تفکر در مورد اقتصاد و تغییرات اقتصادی ارائه داده است. شیلر با استفاده از مثالها و داده های تاریخی ، استدلال می کند که مطالعه داستان های عامه پسند که بر رفتار اقتصادی فردی و جمعی تأثیر می گذارد - آنچه او "اقتصاد روایی" می نامد - این توانایی را دارد که توانایی ما را در پیش بینی ، آماده سازی و کاهش آسیب در بحران های مالی ، رکودها ، رکودها و سایر رویدادهای مهم اقتصادی بهبود ببخشد.
ایده هایی که در قالب داستان های عامه پسند ، در بین مردم پخش می شود ، می توانند مسری شوند و بازارها را جابجا کنند ... خواه این اعتقاد باشد که سهام فناوری فقط می تواند افزایش یابد ، قیمت مسکن هرگز پایین نمی آید ، یا اینکه برخی از شرکت ها برای شکست دادن بسیار بزرگ هستند. درست یا نادرست ، داستان هایی از این دست ― به صورت دهان به دهان ، رسانه های خبری و به طور فزاینده ای توسط رسانه های اجتماعی ― با هدایت تصمیمات ما در مورد چگونگی و مکان سرمایه گذاری ، مقدار هزینه صرفه جویی و پس انداز ، اقتصاد را پیش می برند. اما علی رغم اهمیت آشکار چنین داستان هایی ، اکثر اقتصاددانان توجه کمی به آنها داشته اند. کتاب اقتصاد روایی قصد دارد با ایجاد بنیادی برای درک چگونگی کمک داستان ها به پیشبرد وقایع اقتصادی که منجر به جنگ ، بیکاری گسترده و افزایش نابرابری شده است ، آنرا تغییر دهد.
داستان هایی که مردم درباره اعتماد به نفس یا وحشت اقتصادی ، رونق مسکن ، رویای آمریکایی یا بیت کوین می گویند بر نتایج اقتصادی تأثیر می گذارد. کتاب اقتصاد روایی توضیح می دهد که چگونه می توانیم این داستان ها را جدی بگیریم.کتاب اقتصاد روایی شاید مهمترین کتاب رابرت شیلر تا به امروز باشد.

کتاب اقتصاد روایی

رابرت جی شیلر
رابرت جیمز "باب" شیلر (Robert James "Bob" Shiller) به همراه دو اقتصاددان آمریکایی دیگر لارس پیتر هانسن و یوجین فاما برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۳ شدند.رابرت شیلر، لارس پیتر هانسن و یوجین فاما، مشترکاً جایزه حدوداً هشت میلیون کرونی آکادمی علوم سلطنتی سوئد، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، را بین خود تقسیم خواهند کرد.هیئت داوری جایزه نوبل اقتصاد اعلام کرده که این سه اقتصاددان، این جایزه را به خاطر کار مجدانه بر روی روندهای نقطه‌ای در بازارها به خود اختصاص دادند. آکادمی سلطنتی علوم سوئ...
نکوداشت های کتاب اقتصاد روایی
The book is . . . good fun to read. It is full of amusing and apposite quotations, and interesting detail.
این کتاب ، کتاب جالبی برای خواندن است. پر است از نقل قول های سرگرم کننده و دلچسب و جزئیات جذاب.
Charles Goodhart

Shiller is one of the world’s most original economists.
شیلر یکی از اصیل ترین اقتصاددانان جهان است.
Martin Wolf, Financial Times

Provocative . . . . Especially timely in the current social media-obsessed era,
تحریک برانگیز.بسیار به موقع در این زمانه ای که رسانه های اجتماعی تبدیل به وسواس شده اند.
Matt Schifrin, Forbes

قسمت هایی از کتاب اقتصاد روایی (لذت متن)
رای هواداران بیت کوین، توهینی بالاتر از این نیست که بگویند این رمزارز حبابی است که سفته بازها به وجود آورده اند. طرف داران بیت کوین اغلب به این موضوع اشاره می کنند که حمایت مردم از بیت کوین در اصل شبیه حمایت آن ها از خیلی چیزهای دیگر است. برای نمونه، طلا هزاران سال است که در ذهن مردم ارزش بسیار بالایی دارد، ولی اگر انسان در ابتدا از چیز دیگری به عنوان پشتوانهٔ پول استفاده کرده بود، شاید مردم هم ارزش کمی را به این فلز نسبت می دادند. مردم در اصل به این دلیل طلا را ارزشمند می دانند که تصور می کنند دیگران هم برای آن ارزش قائل اند. افزون بر این، پیتر گاربر در کتاب سال ۲۰۰۰ خودش به نام «نخستین حباب های مشهور۴۲»، بیان می کند که حباب ها می توانند مدت زیادی باقی بمانند. مدت ها پس از جنون گل لالهٔ قرن هفدهم، گل های لالهٔ زیبا و کمیاب همچنان ارزش زیادی داشتند که البته به شدت گذشته نبود. جنون گل لاله حتی همین امروز هم به شکل خفیفی وجود دارد. همین اتفاق شاید برای بیت کوین هم بیفتد

بیشتر اقتصاددانان معاصر بر این باورند که روایت های عمومی خارج از حوزه کاری شان هستند. اگر به آنها فشار بیاورید، شاید پیشنهاد دهند که درباره این موضوع با سایر گروه های دانشگاه، مانند گروه های روزنامه نگاری و جامعه شناسی، مشورت کنید. اما پا گذاشتن به عرصه نظریه های اقتصادی برای متخصصان سایر حوزه ها دشوار است و در نتیجه، نوعی خلا بین مطالعه روایت ها و تأثیر آنها بر رخدادهای اقتصادی ایجاد می شود.