کتاب قومیت و قوم گرایی در ایران

Ethnicity in Iran
افسانه و واقعیت
کد کتاب : 29861
شابک : 978-9643124243
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 447
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 19
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب قومیت و قوم گرایی در ایران اثر حمید احمدی

"قومیت و قوم گرایی در ایران" با عنوان فرعی "افسانه و واقعیت" اثری است از دکتر "حمید احمدی" که تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ی علوم سیاسی، در دانشگاه های تهران و کارلتون کانادا به اتمام رساند و به عنوان مترجم و مفسر رویدادهای خاورمیانه، فعالیت قابل توجهی در این زمینه داشته است. از وی آثار زیادی در حوزه ی خاورمیانه به چاپ رسیده است که کتاب "قومیت و قوم گرایی در ایران" به طور ویژه، این مسئله ی حائز اهمیت را در کشور خودمان تحت بررسی قرار داده است.
کتاب "قومیت و قوم گرایی در ایران" به طور کلی در هفت فصل به همراه یک جمع بندی نهایی تدوین شده که پس از مقدمه، در نخستین فصل اثر، مفهوم بندی قومیت در خاورمیانه در کنار مفاهیم مخدوش شده و جنبه ی تاریخی آن توضیح داده شده است. "حمید احمدی" در فصل دوم قبایل و دولت های ایران را تحت یک بررسی کلی قرار می دهد و در فصل سوم به طور ویژه به مفهوم سیاست و جامعه در آذربایجان ایران، کردستان و بلوچستان می پردازد. فصل چهارم کتاب، شامل نظریات مربوط به قومیت و ناسیسونالیسم بوده و در فصل پنجم، روند شکل گیری دولت مدرن ایران با ایل زدایی و حذف قدرت روسای خودمختار ایلی با تاکید بر سه منطقه ی آذربایجان، کردستان و بلوچستان در دوره ی پهلوی نشان داده شده است. پس از آن در فصل ششم کتاب "قومیت و قوم گرایی در ایران"، نقش نخبه های سیاسی و اندیشمند در شکل دادن به هویت قومی مطرح شده و فصل هفتم از قوم گرایی و سیاست های بین الملل سخن می گوید. نهایتا در جمع بندی کتاب، نویسده از واقع گرایی و ضرورت تاکید بر وجوه مشترک جامعه ایرانی صحبت کرده و اجتناب از دامن زدن به حساسیت های تنش زا و اختلاف برانگیز را توصیه می کند.

کتاب قومیت و قوم گرایی در ایران

دسته بندی های کتاب قومیت و قوم گرایی در ایران
قسمت هایی از کتاب قومیت و قوم گرایی در ایران (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: با گسترش کشمکش های قومی و افزایش اهمیت آن در سیاست بین الملل، شاهد توجه فزاینده ای نسبت به مسئله قومیت و ناسیونالیسم در شاخه های گوناگون علوم اجتماعی هستیم. در این میان خاورمیانه با پراکندگی های گوناگون مذهبی زبانی و نژادی، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. کتاب حاضر پژوهشی است انتقادی به مطالعات قومی از دیدگاه روش شناسی. نویسنده بر آن است که آنچه در ادبیات کنونی علوم سیاسی و جامعه شناسی به قومیت و ناسیونالیسم قومی موسوم است، در گذشته ایران قابل مشاهده نیست و تنها از اوایل قرن بیستم به بعد تلاش هایی در جهت سیاسی کردن مسائل زبانی و مذهبی صورت گرفته است.