کتاب نظریه های هنر 2

Theories of Art
از وینکلمان تا بودلر
کد کتاب : 43650
مترجم :
شابک : ‌‌978-6229703830
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 544
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1985
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

نظریه های هنر 3
Theories of Art
از امپرسیونیسم تا کاندینسکی
کد کتاب : 71228
مترجم :
شابک : 978-6227858037
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 570
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1985
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

نظریه های هنر 1
Theories of Art
از افلاطون تا وینکلمان
کد کتاب : 30056
مترجم :
شابک : 978-6227858358
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 548
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1985
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نظریه های هنر 1 اثر موشه باراش

"نظریه های هنر 1" که شامل نظریاتی "از افلاطون تا وینکلمان" است، اثری است ارزشمند از "موشه باراش" که یک بررسی همه جانبه و ارزیابی مجددی از روندهای اصلی نظریات هنر را در اروپا "از افلاطون تا وینکلمان" یعنی تا اوایل قرن هجدهم میلادی در بر گرفته است.
فلاسفه ی روم و یونان مستقیما با نظریات هنرهای بصری درگیر نبوده اند. آن ها معمولا از تجربه ی کارگاهی آفرینش هنری بسیار دور بوده و تنها در حواشی افکار و اندیشه های خود به مساله ی نقاشی و مجسمه سازی می پرداختند. با این وجود در پاره ای از اوقات، از آن ها نظریاتی در باب عملکرد هنرمندان به جا مانده که چهارچوبی را برای بحث های هنری بعدی فراهم نموده است. بنابراین می توان گفت اندیشه های آنان به فراهم شدن بستری گسترده جهت کاوش هنرهای بصری کمک کرده است.
آنچه این بررسی مختصر و مفید به خواننده نشان می دهد، ناسازگاری های ادبیات کلاسیک با هنرهای تصویری است که از یک سمت آشنایی با این هنرها و از سمت دیگر فقدان نظریات اختصاصی درباره ی آن ها را شامل می شود. این ناسازگاری نتیجه ی از دست رفتن رساله ها در این باب نیست؛ بلکه در واقع مشکلات بنیادی را که در قلب روش های سنتی برای اجرای هنر نهفته است، هدف قرار می دهد. در "نظریه های هنر 1" شاهد بحث هایی پیرامون چگونگی تکامل ایده های کلاسیک در باب نقاشی و مجسمه سازی و نحوه ی برخورد هنرمندان با این قضیه هستیم. منبع اصلی "موشه باراش" در کتاب "نظریه های هنر 1" دو سنت مهم فرهنگی است که شامل تعلیمات فیلسوف ها و آموزه های کارگاهی می باشد.

کتاب نظریه های هنر 1

موشه باراش
باراش در چرنوویتس، رومانی، زمانی که مرکز مهمی از فرهنگ یهودی بود، بزرگ شد. پدر وی صهیونیست بود که پسرش را با سنت هاسکلا، روشنگری یهود آشنا کرد. بارش جوان نشان داد که استعداد قابل توجهی در هنر دارد. در سن 13 سالگی، وی پیش تر نقاشی های خود را در چرنویتز، پراگ، بوداپست و بوستون به نمایش گذاشته بود که از آنجا بازدید کرد. او هر روز در دفترچه های خود می نوشت که یکی از آنها دفترچه خاطرات بود. بعنوان عضو سازمان هاگانا، سازمان نظامی یهودی بعداً برای تبدیل شدن به ارتش اسرائیل، از مهارت های هنری خود برا...
قسمت هایی از کتاب نظریه های هنر 1 (لذت متن)
افلاطون تقلید تصویری را به سبب ویژگی توهم زای نقاشی مردود می داند. ادراک حسی مختل و مغشوش و عرصه ی مرئیات و تجربیات بصری که نقاشی بر آن استوار می شود از حقیقت عاری است:" اشیا بیرون از آب راست به نظر می رسند و در آب کج؛ به سبب خطای دید ناشی از تأثیر رنگ ها چیزی گاه مقعر دیده می شود و گاه محدب. بنابراین همین اختلال به روح ما نیز راه می یابد؛ این همان ضعف و نقص نفس آدمی است و هنر نقاشی و شعبده بازی و سایر فنون مشابه با تکیه بر آن انسان را با جادوگری می فریبند. بنابراین کاربرد زبردستانه ی پرسپکتیو و رنگ آمیزی نیز از سنخ تردستی و شعبده بازی و لذا مردود و مذموم است." افلاطون نقاش را با فردی آینه به دست مقایسه می کند و می گوید:"اگر آینه ای به دست گیری به هر سو بگردانی، می توانی خورشید و آسمان ها و زمین و خودت را و انواع حیوانات و نباتات و اثاث و سایر چیزهایی را که گفتیم بسازی و به وجود آوری." تقلید فی نفسه امری است فرومایه نه فقط به واسطه جایگاه تصویر در سلسله مراتب وجود، بلکه همچنین از آن رو که مقلد دستی به نمودها چسبیده و از ماهیت آن که بازنمایی می کند و به تصویر می کشد بی اطلاع است.