کتاب آلیس سرکش

Alice in Wonderland and Philosophy
فلسفه در سرزمین عجایب
کد کتاب : 30216
مترجم : یاسمین یزدانی
شابک : 978-6226983280
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 247
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب آلیس سرکش اثر ریچارد برایان دیویس


ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب کودکان و بزرگسالان را به طور یکسان برای نسل ها مجذوب خود کرده است. چرا لوئیس کارول ما را با چیزهای عجیبی آشنا می کند مانند کاترپیلارهای آبی ، گربه هایی با پوزخندهای عجیب و غریب و ملکه سفیدی که مرموز زندگی می کند ؟ آیا این همه فقط مزخرف است؟ آیا کارول تحت تأثیر بود؟ این کتاب « آلیس سرکش » معنای عمیق‌تر کتاب‌های آلیس را بررسی می‌کند و دنیایی سرشار از درس‌های زندگی فلسفی را نشان می‌دهد. بررسی برخی از بزرگ‌ترین ذهن‌های فلسفی که تا کنون زندگی کرده‌اند؟ ارسطو، هیوم، هابز و نیچه؟ آلیس در سرزمین عجایب و فلسفه، پرسش‌های نهایی زندگی را از نگاه شاید دوست‌داشتنی‌ترین قهرمان در تمام دوران ادبیات بررسی می‌کند. این کتاب به مسائل قانع‌کننده‌ای مانند ادراک و واقعیت و همچنین نحوه عملکرد منطق در دنیای دیوانگی، ساعت‌ها و گذرگاه‌های زمانی می‌پردازد. بینش‌های جدیدی را در مورد شخصیت‌ها و صحنه‌های مورد علاقه آلیس در سرزمین عجایب، به بحث میگذارد. این کتاب به خوبی امر داستانی و غریب را با موضوعات فلسفی گره میزند. شخصیت ها و موقعیت هایی که زمانی ما با آنها سرگرم میشدیم، در اینجا موضوع یک بحث فلسفی عمیق هستند. ویلیام ایروین یکی از نویسنده های این کتاب، استاد برجسته در گروه فلسفه در کالج کینگ، پنسیلوانیا است.

کتاب آلیس سرکش

ریچارد برایان دیویس
دکتر ریچارد برایان دیویس استاد فلسفه آمریکایی است. او نویسنده و ویراستار چهار کتاب است ، از جمله چهار دیدگاه در مورد مسیحیت و فلسفه . وی تا به حال سی مقاله را در مجلات فلسفی ، مطالعات مذهبی استرالیا و... منتشر کرده است.
قسمت هایی از کتاب آلیس سرکش (لذت متن)
اشتیاق آلیس برای آزمودن، نتیجۀ کشف این موضوع است که چیز ها در سرزمین عجایب و درون آینه لزوما از قوانین جهان ما پیروی نمی کنند. «این اواخر آن قدر چیز های نامتعارف اتفاق افتاده بود که آلیس داشت با خودش فکر می کرد چه چیز های کمی واقعا نا ممکن بودند.» آلیس کاملا درست فکر می کند و این همان تفکری است که فیلسوف ها به آن احتمال یا عدم احتمال منطقی می گویند. فیلسوف ها معمولا دو نوع امر نا ممکن را از هم تمایز می دهند: امور نا ممکنی که از نظر منطقی نا ممکن اند (مثل دایرۀ چهار ضلعی)؛ و امور دیگری که افراد به طور معمول نا ممکن می دانند، اما در واقع آن قدر نا متعارف اند که بسیاری از ما نمی توانیم خود را وادار به باور امکان وقوع آن کنیم. بیشترمان وقتی این خبر را بشنویم که کسی شاهد تبدیل تدریجی نوزاد انسان به خوک بوده، بسیار مظنون خواهیم شد. صرفا چون از روی تجربه می دانیم این چیزی نیست که به طور معمول رخ بدهد. اما در سرزمین عجایب (در کمال ناباوری آلیس) بله، اتفاق می افتد. و به دلایلی که توضیح خواهیم داد، باید نتیجه بگیریم که چنین اتفاق هولناکی (که امید است نادر هم باشد) دست کم از نظر منطقی ممکن است.