کتاب نگاه و نقاشی

Vision and Painting
منطق نگاه خیره
کد کتاب : 30568
مترجم :
شابک : 978-6006445236
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 352
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1983
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نگاه و نقاشی اثر نورمن برایسون

کتاب "نگاه و نقاشی" با عنوان فرعی "منطق نگاه خیره"، اثری است از "نورمن برایسون" که با قرار دادن تاریخ هنر در برابر مفاهیم فلسفی، زبان شناسی، نظریات ادبی و همچنین بازنگری تاریخ هنر به کمک آموزه های به دست آمده از نشانه شناسی، تلاش می کند تا بر انزوای تاریخ هنر به عنوان یک حوزه ی مجزای دانشگاهی غلبه نماید و در این راستا به تغییر راهبرد های غیر تاریخی و بازبینی فرضیات و اصول بنیادی اش می پردازد. از دیدگاه "نورمن برایسون" در کتاب "نگاه و نقاشی"، درک نقاشی خود به عنوان یک نشانه ی مادی و درک مشاهده و نقاشی کردن به عنوان یک عمل مادی به حساب می آید که فرآیند اهمیت یافتن نقاشی در آن شکل گرفته و به این وسیله "نورمن برایسون" مجددا تاریخ هنر را مورد اندیشه و بررسی قرار می دهد.
او همچنین در "نگاه و نقاشی" دیدگاه غالب در تاریخ نقاشی که در آن نسخه ماهوی در ارتباط با رویکردهای طبیعی فرموله شده است را مورد نقد و بررسی قرار داده و به فرضیات فرمالیستی، علی الخصوص تجزیه و تحلیل فرمالیستی که از تعلیمات سوسور مشتق شده، از دیدگاهی جدید می نگرد.
روش های مطالعه و کلیدهای خوانشی که در کتاب "نگاه و نقاشی" به قلم "نورمن برایسون" به خواننده ارائه شده، احتمالات مشاهده و مطالعه ی مجدد نقاشی ها را دگرگون ساخته و نحوه ی ارزش گذاری بسیاری از اثرها را به طور گسترده متحول خواهد ساخت. بنابراین آنچه "نورمن برایسون" در "نگاه و نقاشی" بر آن تاکید دارد این است که مطالعه ی نقاشی بر فرضیات نظری و روش های به کار گرفته شده توسط نسل های قبلی تکیه دارد.

کتاب نگاه و نقاشی

نورمن برایسون
ویلیام نورمن برایسون (متولد 1949) مورخ هنری آنگلو آمریکایی است که چندین اثر مهم را تألیف کرده است که به ویژه در دهه های 1980 و 1990 تأثیرگذار بودند. وی در سال 1977 با دکترای دانشگاه کمبریج فارغ التحصیل شد و متعاقباً به عنوان استاد در کالج کینگ کار کرد تا سال 1988، هنگامی که به روچستر نیویورک نقل مکان کرد. او در آنجا قبل از عزیمت به دانشگاه هاروارد در سال 1990 به مدت دو سال در دانشگاه روچستر مشغول به کار شد. در یک تغییر از دوره قبلی، او اکنون در دانشکده دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو است، و در درج...
دسته بندی های کتاب نگاه و نقاشی
قسمت هایی از کتاب نگاه و نقاشی (لذت متن)
نه معنای صریح و نه معنای ضمنی هیچ کدام به تنهایی سبب نمی شوند که تصویر به منزله نمودی زنده و شبیه به واقعیت بازشناخته شود، بلکه بازشناسی چنین شباهتی فقط ماحصل توزیع متقابل آن هاست؛ به عبارت دیگر [واقعی به نظر رسیدن تصویر] از تعادل میان معنای صریح و معنای ضمنی، یا دقیق تر بگوییم از عدم تعادل میان این دو حاصل می شود. با این حال، وقتی تصویر از کدهای معنای صریح به کدهای معنای ضمنی گذر می کند، خود این کدها دستخوش تغییراتی ریشه ای می شوند. شکی نیست که معنای صریح، متعلق به نظم درونی تصویر است و در نتیجه لزومی ندارد که کدهای آن فراتر از چهارچوب بوم عمل کنند: بازشناسی یک تصویر از ولادت عیسی، خیانت به مسیح و یا تکریم مدونا به عنوان مهارتی خاص آموخته می شود، مهارتی که باید در مورد تصاویر به کار گرفته شود تا بیننده قادر باشد موضوع شان را به درستی تشخیص دهد، اما این مهارت به خودی خود به ورای حوزه محلی شمایل نگاری و عمل دیدن منتقل نمی شود. اما در مقابل، کدهای معنای ضمنی در کلیت فرماسیون اجتماعی [و به طور عام] عمل می کنند؛ این کدها می توانند به نقاشی نیز انتقال یابند که در این حالت محتمل است که جلوه امر واقعی رخ نماید؛ اما این کدهای معنای ضمنی مقدم بر چنان انتقال محتملی نیز وجود دارند و در برخی تصاویر مثلا تصویری که از نظر تئوریک بیان گر شمای مینیمال بازشناسی است و یا آن سبک هایی از نقاشی که از این شمای مینیمال چندان فاصله نمی گیرند، کدهای فوق اصلا به کار گرفته نمی شوند.