کتاب رضاخان از تولد تا سلطنت

Reza Khan
(2جلدی)
کد کتاب : 30618
شابک : 978-9645870337
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1294
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 26
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب رضاخان از تولد تا سلطنت اثر رضا نیازمند

"رضاخان از تولد تا سلطنت" اثری است از دکتر "رضا نیازمند" که رویدادهای زندگی رضاخان میرپنج، بنیان گذار سلسله ی پهلوی و شاه ایران را از ابتدای زندگی اش با جزییاتی چشم گیر بیان می کند. "رضا نیازمند" کتاب را با توضیحاتی درباره ی زادگاه رضاشاه، تولدش و اجداد او که به شاهان قاجاریه خدمت می کردند، آغاز می کند.
روایت با استخدام رضاخان در قزاقخانه، روی کار آمدن شاه جدید و جریان مشروطیت و افسر شدن رضاخان ادامه می یابد. سپس جنگ های تبریز، فتح تهران و خلع محمدعلی شاه که موجب روی کار آمدن احمد شاه و جنگ های رضاخان در منطقه ی آذربایجان شد مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه ی این جنگ ها، نبرد وی با لشکر شاه خلع شده، جنگ های سالارالدوله و جنگ جهانی آورده شده است. به دنبال وقوع جنگ جهانی، نفوذ آلمان ها در ایران گسترش پیدا کرد و ایران زیر یوغ بیگانگان گرفتار شد؛ در همین بین رضاخان به تهران رفت و وقایعی همچون ازدواج وی و کودتای نافرجامش به وقوع پیوست.
از دیگر رخدادهای مهم این دوره می توان به قرارداد 1919، دوران نخست نهضت جنگل و قیام میرزا کوچک خان، فراهم شدن مقدمات کودتا و حرکت قزاق ها به سمت تهران با هدف فتح آن و حکومت کوتاه مدت سید ضیا اشاره کرد. طی این دوران رضاخان در سمت وزیر جنگ چهار دولت مشغول به کار بود و پایه های ارتش نوین ایران را پی ریزی می کرد. تمامی این جنگ ها، جنبش ها و توطئه های گوناگون، سرانجام منجر به این شد که مجلس سردار سپه را به عنوان رییس کل قوا معرفی کرده و فعالیت ها برای خلع قاجاریه شدت بگیرد. نهایتا رضاخان موفق شد سلطنت جدیدی را آغاز کند که تحت عنوان پهلوی، کار خود را در ایران آغاز کرد.

کتاب رضاخان از تولد تا سلطنت

رضا نیازمند
رضا نیازمند (تولد ۱ فروردین ۱۳۰۰ - وفات ۱۹ آذر ۱۳۹۶) در کرمانشاه به دنیا آمد، پدرش از تجار معروف همدان بود و در غائله قحطی در ایران پس از حمله متفقین به ایران، کمک شایانی به همشهریان خود نمود.پس از کودتای رضاشاه و خروج انگلیس از ایران، همراه پدر و مادر، ابتدا به اراک و سپس به تهران مهاجرت کردند.نیازمند تحصیلات خود را در رشته معدن و ذوب فلزات در مقطع کارشناسی و دکترای مدیریت تکمیل نمود.نیازمند برای اولین بار در سال ۱۳۲۲ شمسی با گذراندن دوره سه‌ماهه کارآموزی در معادن انارک به عنوان مهندس ت...
دسته بندی های کتاب رضاخان از تولد تا سلطنت
قسمت هایی از کتاب رضاخان از تولد تا سلطنت (لذت متن)
شیب تند راه ، اتومبیل را به غرش در آورد ، من و همسرم و بچه ها از جاده کنار خارج و وارد جاده الاشت شده بودیم و می رفتیم تا زادگاه رضاشاه را دیدار کنیم. مدت ها بود که دلم می خواست به الاشت بروم ولی کثرت کار و نیز دوری و سختی راه مانع بود ؛ تا آن که شنیدم وزارت راه جاده الاشت را توسعه داده و آن را از جاده مال رو به راه شوسه درجه یک تبدیل کرده است . دیگر تأخیر جایز نبود . ما از بابل به راه افتادیم . در جاده فیروزکوه ، بعد از شهر های شاهی و شیرگاه وزیرآب ، به جاده وسیعی رسیدیم که از دست چپ داخل سلسله جبال البرز می شد . در اول جاده علامت 《 الاشت》 ، نصب کرده بودند . چه جاده خوبی! تازه تمام شده بود . می گفتند شاهپور علیرضا دستور ساخت آن را داده است. جاده به قدری پهن بود که در آن حداقل دو اتومبیل می توانست برود و دو اتومبیل بیاید . یعنی دو برابر عرض جاده کناری دریای مازندران.