کتاب ماجرای اقامت پنهانی میگل لیتین در شیلی

Clandestine in Chile
کد کتاب : 3066
مترجم :
شابک : 9786009753703
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 184
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1986
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

گابریل گارسیا مارکز برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات در سال 1982

معرفی کتاب ماجرای اقامت پنهانی میگل لیتین در شیلی اثر گابریل گارسیا مارکز

کتاب ماجرای اقامت پنهانی میگل لیتین در شیلی، اثری نوشته ی گابریل گارسیا مارکز است که اولین بار در سال 1986 چاپ شد. در سال 1973، کارگردانی به نام میگل لیتین پس از کودتایی که موجب سرگونی دولت سوسیالیست سالوادور آلنده شد، به شیلی فرار کرد. لیتین در سال 1985 با تغییر هویت خود به عنوان تاجری اهل اروگوئه به کشورش بازگشت. او با کمک سه نفر، تحت استتار این که مشغول ساختن فیلمی درباره ی گردشگری هستند، شروع به ساختن فیلمی کرد که از حقایق مخوف شیلی تحت حکومت پینوشه، پرده برمی داشت. پس از این، رمان نویس بزرگ، گابریل گارسیا مارکز با لیتین دیدار کرد تا قصه ی فرار او را با تمامی فراز و نشیب های ترسناک و طنزآمیزش از زبان خود لیتین بشنود. مارکز سپس با همان نثر جادویی و کم نظیر خود، داستان فرار لیتین را در کتاب ماجرای اقامت پنهانی میگل لیتین در شیلی برای مخاطبین روایت کرد.

کتاب ماجرای اقامت پنهانی میگل لیتین در شیلی

گابریل گارسیا مارکز
گابریل خوزه گارسیا مارکز، زاده ی ۶ مارس ۱۹۲۷ در دهکده ی آرکاتاکا درمنطقه ی سانتامارا در کلمبیا - درگذشته ی ۱۷ آوریل ۲۰۱۴، رمان نویس، نویسنده، روزنامه نگار، ناشر و فعال سیاسی کلمبیایی بود. او بین مردم کشورهای آمریکای لاتین با نام گابو یا گابیتو (برای تحبیب) مشهور بود و پس از درگیری با رییس دولت کلمبیا و تحت تعقیب قرار گرفتنش در مکزیک زندگی می کرد. مارکز برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات در سال ۱۹۸۲ را بیش از سایر آثارش به خاطر رمان صد سال تنهایی چاپ ۱۹۶۷ می شناسند که یکی از پرفروش ترین کتاب های جهان...
نکوداشت های کتاب ماجرای اقامت پنهانی میگل لیتین در شیلی
This book remains an interesting historical document.
این کتاب، همچنان یک گزارش تاریخی جذاب باقی مانده است.
The Independent

A classic of modern reportage.
اثری کلاسیک در گزارش نویسی مدرن.
Barnes & Noble

Fluid and full of surprises.
شیوا و سرشار از غافلگیری.
The Washington Post

قسمت هایی از کتاب ماجرای اقامت پنهانی میگل لیتین در شیلی (لذت متن)
ترجیح دادم سرگذشت میگل لیتین را به زبان «اول شخص» نقل کنم تا لحن شخصی - و پاره ای از اوقات محرمانه ی - او را، بدون افزوده های نمایشی و یا خودنمایی تاریخی از جانب خودم، محفوظ بدارم. بدیهی است که شیوه ی تدوین متن نهایی از آن من است، زیرا صدای یک نویسنده تبادل پذیر نیست، به ویژه هنگامی که ناگزیر است تقریبا 600 صفحه را در کمتر از 200 صفحه بگنجاند. با وجود این، کوشیده ام اصطلاحات شیلیایی را به همان صورت اصلی قید کنم و در همه ی موارد، شیوه ی تفکر راوی را، که همیشه هم با نحوه ی اندیشیدن من سازگار نیست، مد نظر قرار بدهم.

من میگل لیتین، پسر هرنان و کریستینا، و یک کارگردان فیلم، پس از دوازده سال به سر بردن در تبعید به وطن بازگشتم. هرچند که هنوز هم در تبعیدی درون خویش بودم؛ زیرا با هویتی دروغین، با گذرنامه ای جعلی و حتی با همسری عاریتی بازگشته بودم. چهره و ظاهر من به وسیله ی گریم و با پوشیدن لباسی کاملا متفاوت و غیرمعمول چنان عوض شده بود که چند روز بعد حتی نزدیک ترین دوستانم نمی توانستند در روشنایی روز مرا بشناسند.

«کس دیگری» شدن، دشوارترین بخش از نقشه بود، بسی مشکل تر از آنچه پنداشته بودم. تغییر دادن شخصیت، نبرد روزمره ای است که در آن، به سبب آن که آرزومندیم به «خود بودن» ادامه بدهیم، مدام بر ضد عزم خودمان به تغییر، طغیان می کنیم. بنابراین، مشکل اساسی، همان طور که گمان می رفت، فراگرد یادگیری تغییر نبود، بلکه مقاومت «ناخودآگاه» من علیه دگرگونی جسم و رفتار بود.