کتاب آذربایجان و شاهنامه

Azerbaijan and Shahnameh
(تحقیقی درباره جایگاه آذربایجان، ترکان و زبان ترکی)
  • 290,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: سخن سخن
    نویسنده:
کد کتاب : 30824
شابک : 978-6226441513
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 781
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب آذربایجان و شاهنامه اثر سجاد آیدنلو

"آذربایجان و شاهنامه" که "تحقیقی درباره جایگاه آذربایجان، ترکان و زبان ترکی در شاهنامه و پایگاه هزارساله شاهنامه در آذربایجان" را دربردارد، اثری است به کوشش سجاد آیدنلو که عمده ی هدفش تمرکز بر شفاف سازی نقش و جایگاه آذربایجان در داستان های شاهنامه می باشد. "آذربایجان و شاهنامه" پاسخی مستند و علمی به تمام شک و شبهه هایی است که تعدادی از منتقدان به متن شاهنامه و شخص فردوسی وارد ساخته اند و مطالعه ای این اثر به قلم"سجاد آیدنلو" که خود زاده ی آذربایجان و پژوهشگری آذری زبان است، می تواند پاسخگوی بسیاری از پرسش ها و نقدهایی باشد که در این زمینه به شاهنامه وارد شده است.
اثر ارزشمند "آذربایجان و شاهنامه" در هفت فصل تنطیم شده که فصل نخست با عنوان "آذربایجان در شاهنامه" از نظر تاریخی به بررسی نقش آذربایجان از هر دو جنبه ی حماسی و اساطیری در داستان های شاهنامه پرداخته است. فصل دوم با عنوان "ترک / ترکان در شاهنامه" به مقایسه ی تاریخی و بررسی تفاوت های تورانیان در شاهنامه با ایرانیان هم تبار و همسایگان شرق و شمال شرق ایران پرداخته است و فصل سوم به بررسی "زبان ترکی در شاهنامه" اختصاص داده شده است. در فصل چهارم حضور "آذربایجان در روایت های ملّی- پهلوانی ایران (خارج از شاهنامه)" بررسی شده است و پس از آن فصل پنجم با سیزده بخش، "شاهنامه در آذربایجان" را زیر ذره بین برده است. فصل ششم برجسته ترین " شاهنامه شناسان و شاهنامه پژوهان آذربایجانی" را معرفی نموده و نهایتا در فصل هفتم کتاب "آذربایجان و شاهنامه" به "بررسی نظریات منتقدان آذربایجانی فردوسی و شاهنامه" پرداخته شده و هفتاد و شش عنوان از این نقدها در این بخش بیان شده است.

کتاب آذربایجان و شاهنامه

سجاد آیدنلو
سجاد آیدنلو (متولد ۱۳۵۹ در ارومیه) پژوهشگر ادبیات فارسی و دانشیار دانشگاه پیام نور ارومیه است. از او حدود چهارده کتاب و نزدیک دویست مقاله در حوزه شاهنامه‌شناسی منتشر شده‌است. آیدنلو به گواهی استادان و متخصصان فن جوان‌ترین شاهنامه‌شناس شاخص حال حاضر در دنیاست که اعتبار و تازگی نوشته‌های او به تأیید بسیاری از بزرگان ادب فارسی رسیده‌است. دکتر میلاد عظیمی در یکی از نوشته‌های ستون آویزه‌ها در مجله بخارا سجاد آیدنلو را برجسته‌ترین فرد نسل خود برای ادامه ...
قسمت هایی از کتاب آذربایجان و شاهنامه (لذت متن)
نخستین یادکرد آذربایجان و شهرهای آن در شاهنامه در دوره پادشاهی کاووس و پس از آمدن نوه او، کیخسرو از توران به ایران است. در این هنگام میان گودرزیان و نوذریان بر سر جانشینی کیکاووس نزاع در می گیرد گودرز و خاندانش و بسیاری از ایرانیان، کیخسرو را جانشین کاووس و شاه جدید ایران می دانند. ولی طوس به بهانه ی تبار تورانی مادر کیخسرو، فریبرز پسر کاووس را سزاوار تخت و تاج می شناسد. با اوج گیری اختلاف، دو طرف در برابر هم لشکر می آرایند و کابوس برای اینکه مانع جنگ و خونریزی شود و از سوی دیگر با انتخاب خود میان فرزند (فریبرز) و نواده (کیخسرو) ترجیح و تبعیض قائل نشود، شرط جانشینی خود را در موفقیت در آزمونی تعیین می کند و آن گشودن دژ اهریمنی بهمن در "اردبیل" است.