کتاب آموزش ویراستاری و درست نویسی

Editing and spelling
کد کتاب : 31079
شابک : 978-9642247431
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 416
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب آموزش ویراستاری و درست نویسی اثر حسن ذوالفقاری

"آموزش ویراستاری و درست نویسی" کتابی است از دکتر "حسن ذوالفقاری" که درست نویسی را به خوانندگانی که از زبان فارسی برای نوشتار استفاده می کنند، آموزش می دهد.
"آموزش ویراستاری و درست نویسی" از از دکتر "حسن ذوالفقاری" ویژگی هایی دارد که آن را برای خواندن و استفاده، مناسب می کند. از جمله ی این ویژگی ها می توان به زبان ساده ی نگارش اشاره کرد که با نثری گویا و شیوا، امکان درک و تفهیم مطالب را برای همه ی خوانندگان امکان پذیر می کند. در این راستا "حسن ذوالفقاری" تلاش نموده تا با تکنیک های آموزشی مختلف، نظیر دسته بندی و استفاده از جدول، ارائه ی مطلب را آسان تر سازد. نکته بعدی در کتاب "آموزش ویراستاری و درست نویسی"، تاکید بر مواردی است که از اهمیت بیشتری برخوردارند و کاربرد آن ها نسبت به سایر موارد بیشتر است. برای مثال کاربرد نوشتارهای نادرستی که در مطبوعات و منابع آموزشی و اداری رایج تر هستند، در درجه ی نخست مورد توجه و اصلاح قرار گرفته اند. در کنار ارائه ی مطالب ضروری، تعداد زیادی نمونه و تمرین در کتاب گنجانده شده تا آموخته های نظری را در قالب فعالیت و مثال محک بزند و به این ترتیب آن ها را تثبیت کند. مثال ها و جملاتی که در کتاب آمده، از متون نوشتاری معاصر برداشته شده و نویسنده تلاش کرده تا شیوه ی املا و دستورزبان فرهنگستان زبان و ادب فارسی را مدنظر قرار دهد.
کتاب "آموزش ویراستاری و درست نویسی" از دو بخش کلی تشکیل شده که شامل ویرایش فنی و ویرایش ساختاری زبان است. در انتهای کتاب پیوستی از فرهنگ واژه های فارسی که معادل بیگانه ی آن در روزمره رایج می باشد، قرار گرفته است.

کتاب آموزش ویراستاری و درست نویسی

حسن ذوالفقاری
حسن ذوالفقاری (۲۰ تیر ۱۳۴۵ – ۱۷ تیر ۱۴۰۱) نویسنده و پژوهشگر ادبی ایرانی بود. وی متولد شهر دامغان بود. وی در مقطع کارشناسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، مقطع کارشناسی‌ارشد پژوهشگاه علوم انسانی و مقطع دکترای دانشگاه تهران در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرد. او در دانشگاه تربیت‌مدرس تدریس می‌کرد.در سالهای پایانی عمر،ایشان بعنوان استاد اعزامی وزارت علوم برای کرسی زبان فارسی در دانشگاه شانگهای چین تدریس می‌کردند. او در ۱۷ تیر ۱۴۰۱ در سن ۵۶ سالگی براثر ایست قلبی ...
قسمت هایی از کتاب آموزش ویراستاری و درست نویسی (لذت متن)
یکی از کار کردهای زبان ، نقش ارتباطی آن است . این ارتباط یا کتبی است یا شفاهی. استفاده مکتوب از زبان را زبان نوشتار می نامند. که انواع و گونه هایی چون اداری ، مطبوعاتی آموزشی ، علمی ، کودکانه و ادبی دارد . هریک از گونه های زبان نوشتار هنجارها ، آداب و شیوه نگارش مخصوص خود را دارد، ولی همگی در یک اصل اشتراک دارند و آن درست نویسی است. هر یک از گونه های زبان باید "معیار" باشند. استفاده از زبان معیار برای مقاصد مختلف اجتماعی، اداری، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و اقتصادی...به این بستگی دارد که کاربر زبانی تا چه اندازه بر زبان و درست ها و نادرست های آن تسلط داشته باشد . این تسلط ، مهارتی اجتماعی و همگانی به شمار می آید و نمی توان آن را وظیفه ویراستاران دانست ؛ بلکه نویسنده در معنای اخص و کاربر زبانی در معنای اعم آن ، باید این مهارت های ابتدایی را بدانند و به کاربندند. به کار نبردن درست زبان و آشنا نبودن با مبانی ساده نویسی و درست نویسی در انواع نوشته ها ، اغلب باعث می شود ساعت ها وقت خوانندگان صرف آن شود تا نوشته ای را چند بار بخواند تا بتوانند مقصود نویسنده را دریابد. امروزه ، برخی نامه های اداری ، نوشته های رسانه ای و آثار علمی و آموزشی دچار انواع نارسایی های ویرایشی هستند . این مشکلات نه تنها کار پیام رسانی را دشوار می کند ، بلکه باعث می شود آسیبی جدی بر پیکره زبان غنی کهن فارسی وارد شود . زبانی که سند هویت ملی و میراث چند هزار ساله با نیاکان ماست. این زبان با تاریخ ، فرهنگ و تمدن ما پیوندی دیرینه و ناگسستنی دارد ؛ به همین دلیل ، پاسداشت و تقویت زبان فارسی ، ارج نهادن به این میراث ارزشمند فرهنگی و استحکام بخشیدن به بنیان هویت ملی ما تلقی می شود . علاوه بر این ، زبان فارسی ، زبان رسمی کشور ما و زبان آموزش و ارتباطات فکری و علمی ماست و بخش مهمی از تفکر ما در چارچوب قواعد این زبان شکل می گیرد ؛ به همین دلیل کیفیت ارتباطات فکری و رشد علمی ، فنی و معنوی ما کاملا به کیفیت به کار گیری زبان ما، یعنی زبان شیریں فارسی وابسته است . عمومیت یافتن پدیده نویسندگی ، همگان را به رعایت هنجارهای نوشتاری معیار ملزم می کند . هر کس باید ویراستار خود باشد و صد ها ویراستار خبره و ورزیده نیز باید تربیت شوند تا متون علمی و فنی و عمومی را ویراسته کنند.