کتاب نهضت شعوبیه

The Shiite movement
جنبش ملی ایرانیان در برابر خلافت اموی و عباسی
کد کتاب : 31247
شابک : 978-9644455667
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 390
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 1975
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب نهضت شعوبیه اثر حسینعلی ممتحن

"نهضت شعوبیه" یا "جنبش ملی ایرانیان در برابر خلافت اموی و عباسی" اثری است از "حسینعلی ممتحن" که در بیست و یک فصل، به بررسی این نهضت تاریخی می‌پردازد.
در نخستین فصل از این کتاب، نگاهی به وضعیت طبیعی عربستان صورت گرفته است و در فصل بعدی، اوضاع اجتماعی، اعتقادات و آداب و رسوم عرب جاهلی از اعراب بدوی گرفته تا شهرنشین، بررسی می‌شود. دین اسلام و مبادی آن در فصل سوم بررسی شده و نویسنده در اینجا به قرآن کریم و جایگاه آن، تعلیمات اسلام و اخلاق، دانش‌اندوزی و کتابت در اسلام می‌پردازد. اسلام قدم‌های نخست را برای متحول کردن عرب جاهلی برداشت و این گام‌ها، با کشمکش و نزاع‌هایی هم مواجه شد که در فصول چهار و پنج کتاب "نهضت شعوبیه" به آن اشاره شده است.
در نتیجه‌ی گسترش دین اسلام، فتوحات مسلمین روز به روز گسترده‌تر شد و بازارهای مالی و طبقات‌اجتماعی نیز در این روند، به شدت تحت ‌تاثیر قرار گرفت. به طوری که مواردی نظیر برده‌‌داری، پیدایش و طبقات موالی، تعصب اعراب در برابر آن و جنبش موالی در دوره‌ اموی و عباسی، از مهم‌ترین بخش‌های کتاب پیش روست و فصول شش تا دوازده آن را در برمی‌گیرد. از فصل سیزدهم، واژه‌ی شعوبیه معرفی می‎شود و وجه اشتقاق، موارد استفاده و آرا و عقاید مختلف پیرامون آن مطرح می شود. با پرداختن به منشا این جنبش، مشاهیر "نهضت شعوبیه" از شعرا و مولفین گرفته تا افرادی که با آنان مخالف بودند، در کنار آثارشان معرفی می‌شوند. علاوه بر این، مقابله‌ی شعوبیه با اعراب در جعل قصص و اخبار، تاثیرات آنها بر گویندگان معروف پارسی‌زبان و همچنین تاثیرات سیاسی و اجتماعی آنها برشمرده می‎شود و "حسینعلی ممتحن" نقش "جنبش ملی ایرانیان در برابر خلافت اموی و عباسی" را به تفصیل شرح می‌دهد.

کتاب نهضت شعوبیه

قسمت هایی از کتاب نهضت شعوبیه (لذت متن)
پس از انقراض سلسله ساسانیان، ایرانیان به کیش اسلام در آمدند و از این دین مبین استقبالی بسزا کردند. آنان دلخوش بودند که با قبول دین اسلام، با اعراب فاتح مساوی و برابر می شوند. و بنا بر موازین اسلامی، کسی بر دیگری فضیلت و برتری ندارد مگر از نظر پرهیز گاری و پارسایی که آن آکرمکم عند الله أتقیم. اسلام تمام امتیازات نفاق انگیز و طبقه بندیهای خانمان سوز را برانداخت، و عموم مسلمانان را به مساوات و برادری دعوت کرد، و إنما المومنون اخوه و تعالوا إلی کلمه سواء بیننا و بینکم را گوشزد جهانیان کرد، و میان سید قرشی و سیاه حبشی تفاوتی قائل نشد. در عصر خلفای راشدین ، اصول و موازین اسلامی همان طور که آرزوی ایرانیان بود به موقع اجرا گذاشته می شد. و میان ثروتمند و درویش و شاه و گدا تفاوتی وجود نداشت و مسلمانان از هر طایفه وقومی با یکدیگر مساوی و برابر بودند. معروف است که آخرین ملوک بنی غستان، جبله بن الانهم بود که هنگام حمله مسلمانان به شام، از کیش مسیح دست کشید و اسلام پذیرفت.