کتاب آموزش فلسفه 1

Teaching philosophy
کد کتاب : 32005
شابک : 978-9643040871
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 398
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 19
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

آموزش فلسفه 2
Teaching philosophy
کد کتاب : 32006
شابک : 978-9643040888
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 463
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 17
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب آموزش فلسفه 1 اثر محمدتقی مصباح یزدی

"آموزش فلسفه 1" اثری است از حضرت آیت‌الله "محمدتقی مصباح یزدی" که در آن ابتدا اشاره‌ای مختصر به تاریخ تفکر فلسفی و مکاتب متعدد آن داشته تا مخاطب از جایگاه فلسفه در جهان از زمان پیدایش تا کنون و نیز علاقه خود به مطالعه تاریخ فلسفه آگاه شود. موضع کاذبی که در غرب برای علوم تجربی پدید آمده و تا حدودی بر روشنفکران شرقی تأثیر گذاشته است، در این اثر تحلیل شده و موضع واقعی فلسفه در برابر آنها شکل گرفته است. همچنین رابطه فلسفه با سایر علوم و معارف مورد بررسی قرار گرفته و اهمیت فلسفه به اثبات رسیده است. آیت‌الله "محمدتقی مصباح یزدی" ضرورت یادگیری فلسفه تبیین و نیز عدم قطعیت‌های پیرامون آن را مرتفع ساخته و قبل از بحث در مورد دغدغه‌های هستی‌شناسی، ایده شناخت‎شناسی را معرفی می‎کند که به طور منطقی، مقدم بوده و هنوز هم منبع بحث‎های زیادی در جهان امروز است.
سعی شده مباحث به گونه‎ای مطرح شود که هدف از طراحی و کاربرد آنها برای خواننده مشخص باشد و همچنین به گونه‌ای سازماندهی شود که علاوه بر مشاهده ارتباط منطقی بینشان، خواننده مشتاق مطالعه مباحث بعدی گردد. همچنین در "آموزش فلسفه 1" سعی شده موضوع به گونه‌ای مطرح شود که یادگیرنده را نه تنها به تحجر فکری سوق ندهد، بلکه روحیه انتقادی او را دوباره بیدار کند. موضوعات مختلف در درسنامه‌های مجزا ارائه می‌شود و به طور متوسط می‌توان گفت هر درس، مایه‌ی تشکیل یک جلسه مباحثه و آموزش را شامل می‌شود. در پایان هر درس از کتاب "آموزش فلسفه 1" به قلم آیت‌الله "محمدتقی مصباح یزدی"، خلاصه‌ها و همچنین سوالات مربوط به آنها وجود دارد که به درک هرچه بهتر مطالب کمک می کند.

کتاب آموزش فلسفه 1

محمدتقی مصباح یزدی
تقی مصباح (زادهٔ ۱۱ بهمن ۱۳۱۳ در یزد) مشهور به محمدتقی مصباح یزدی، مجتهد، بنیان‌گذار و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس سابق شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و یکی از استادان حوزهٔ علمیهٔ قم است. مصباح به عنوان استاد اخلاق و پدر معنوی جبهه پایداری شناخته می‌شود.وی از منظر علمی به دلیل نوشتارهایش در زمینه تفسیر موضوعی قرآن، و فلسفه اسلامی - به ویژه یکی ...
دسته بندی های کتاب آموزش فلسفه 1
قسمت هایی از کتاب آموزش فلسفه 1 (لذت متن)
یکی دیگر از مباحثی که پیرامون مفهوم وجود مطرح شده، این است که آیا وجود به معنای واحدی بر همه موجودات حمل می شود و به اصطلاح مشترک معنوی است، یا اینکه دارای معانی متعددی می باشد و از قبیل مشترکات لفظی است؟ منشأ این بحث از آنجاست که گروهی از متکلمین پنداشته اند که وجود را به معنایی که به مخلوقات نسبت داده می شود، نمی توان به خدای متعالی نسبت داد. از این رو بعضی گفته اند که وجود به هر چیزی نسبت داده شود، معنای همان چیز را خواهد داشت؛ مثلا در مورد انسان، معنای انسان را دارد و در مورد درخت، معنای درخت را. بعضی دیگر برای آن، دو معنا قائل شده اند: یکی مخصوص خدای متعالی، و دیگری مشترک بین همه مخلوقات. خاستگاه این شبهه، خلط بین ویژگی های مفهوم و مصداق است، یعنی آنچه در مورد خدای متعالی قابل مقایسه با مخلوقات نیست، مصداق وجود است نه مفهوم آن، و اختلاف در مصادیق، موجب اختلاف در مفهوم نمی شود، و می توان خاستگاه آن را خلط بین مفاهیم ماهوی و فلسفی دانست، به این تقریر: هنگامی وحدت مفهوم، نشانهٔ ماهیت مشترک بین مصادیق است که از قبیل مفاهیم ماهوی باشد، ولی مفهوم وجود از قبیل مفاهیم فلسفی است و وحدت آن فقط نشانهٔ وحدت حیثیتی است که عقل برای انتزاع آن در نظر می گیرد و آن عبارت است از حیثیت طرد عدم.