کتاب 150 هشتگ

150 hashtags
# نهضت-سواد-رسانه ای
کد کتاب : 32040
شابک : 978-9641524939
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب 150 هشتگ اثر سید بشیر حسینی

"150 هشتگ" کتابی است که کار نویسندگی و طراحی آن بر عهده ی دکتر "سید بشیر حسینی" و "حسین حق پناه" بوده است. این اثر دویست صفحه ای که توسط نشر پیام عدالت به عرصه ی چاپ رسیده و در اختیار خوانندگان قرار داده شده است، به مساله ی مهم # نهضت-سواد-رسانه‌ای می پردازد.
"150 هشتگ" کتابی در دسترس و دقیق است که اطلاعات مفید و قابل تاملی در مورد سواد رسانه ای را در اختیار عموم قرار می دهد و به طور کلی این مساله به صورت نهضت-سواد-رسانه‌ای در حال حرکت و پیشرفت است. رسانه های بزرگ، در حال حاضر نقش مهم و قدرتمندی در تأثیرگذاری و هدایت افکار عمومی ایفا می کنند که از اهمیت بسیاری برخوردار است. میزان این قدرت و نفوذ آنقدر زیاد است که مقامات و روشنفکران ملزم به بحث، بازبینی و تجزیه و تحلیل آن و همچنین انجام پژوهش های وسیع هستند. به طور کلی، سواد رسانه ای را می توان یک مهارت قابل آموزش دانست که به تجزیه و تحلیل و درک پیام های رسانه ای کمک می کند.
در صورت توسعه ی این مهارت، افراد می توانند سوگیری ها، اطلاعات غلط و دروغ های رسانه ای را بر اساس تجربیات، دیدگاه ها و ارزش های خود تشخیص دهند و آنها را به درستی ارزیابی کنند. به عبارت دیگر، کسب سواد رسانه ای یک ضرورت برای آزادی اندیشه و تفکر است. دکتر "سید بشیر حسینی" و "حسین حق پناه" در "150 هشتگ" از نگارشی روان و جذاب برای انتقال همه نکات لازم به خواننده بهره برده اند و بنابراین می توان گفت مطالعه ی این اثر، سطوح فرهنگی و دانش اجتماعی را بهبود می بخشد.

کتاب 150 هشتگ

سید بشیر حسینی
سید بشیر حسینی متولد سال 1360، نویسنده و استاد دانشگاه - پژوهشگر حوزه سواد رسانه ای - عضو هيئت علمي دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سيما -نویسنده کتاب «۱۵۰ هشتگ» با موضوع سواد رسانه‌ای - عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما و از اساتید دانشگاه امام صادق (ع) _ فعالیت و تخصص در حوزه رسانه و حقوق ارتباطات - سرپرست گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 - رئیس شورای سیاستگذاری المپیاد بین المللی سواد رسانه ای - مدرس کارگروه سواد رسانه در قاره های اروپا، آفریقا و آسیا است.
قسمت هایی از کتاب 150 هشتگ (لذت متن)
چگونه با سواد شویم؟ هیچ کس یک شبه باسواد نمی شود! برای یادگیری مهارت هایی مثل رانندگی، شنا و فوتبال گذراندن مراحلی لازم است که باید یکی پس از دیگری انجام شود. مثلا کسی که می خواهد شنا یاد بگیرد باید اول در خشکی اصول شنا را یاد بگیرد. بعد از آن تمرین نفس گیری و دست و پا زدن در عمق کم و الی آخر، شاید هم بعضی وقت ها لازم باشد تا شناگر را پرت کنی توی قسمت عمیق استخر تا دو سه قلوپ آب بخورد و جدی بودن یادگیری شنا دستش بیاید! سواد رسانه ای هم یک مهارت چند مرحله ای و دارای درجات گوناگون است که باید برای کسب آن مرحله به مرحله پیش رفت وگرنه خطر غرق شدن وجود دارد! به همین دلیل سواد رسانه ای یک شبه و با خواندن یک کتاب یا شرکت در یک کاگاه آموزشی به دست نمی آید، بلکه نیازمند تمرین و پیمودن پله به پله ی مراحل کسب سواد رسانه ای است.

الفبای سواد رسانه ای 1- رژیم بگیریم: گفتیم: سواد رسانه ای مثل یک رژیم است که مشخص می کند کدام مواد مضر هستند و کدام مفید و از هر ماده ای به چه نسبتی و چگونه باید مصرف شود تا فرد سالم بماند. وقتی می توانیم رژیم مصرف رسانه ای خود را تعیین کنیم که نسبت به ویژگی های هر رسانه آگاه باشیم و مضرات و فوید هر کدام را بشناسیم. شناخت این ویژگی ها و تعیین رژیم مصرف در پله ی اول سواد رسانه ای انجام می شود. در شرایط اشباع رسانه ای رژیم مصرف رسانه ای به ما کمک می کند تتا در انتخاب های رسانه ای خود دقت کنیم و با درجه بندی رسانه ای دور و اطرافمان، از هر کدام به اندازه و درست مصرف کنیم. علاوه بر این همان طور که هر غذایی را نمی خوریم و هر نوشیدنی ای را نمی نوشیم تا جسممان سالم بماند، با اتخاذ رژیم صحیح مصرف رسانه ای می توانیم تشخیص بدهیم که کدام یک از پیام های رسانه ای را نادیده بگیریم و از رویارویی با آن ها پرهیز کنیم تا از آسیب های مختلف در امان بمانیم.

در این مرحله برای استفاده از هر رسانه باید به سوالات زیر پاسخ دهیم: - در مقابل زمان و هزینه ای که برای استفاده از این رسانه صرف می کنیم چه منافعی به دست می آوریم؟ - میزان استفاده از این رسانه نسبت به بقیه ی رسانه ها چقدر باشد؟ - از این رسانه چگونه باید استفاده کنیم؟ 2- انتقاد کنیم: در مرحله ی دوم یاد می گیریم که به راحتی هر حرفی را از رسانه ها نپذیریم؛ به این معنا که دیگر در برابر پیام های رسانه ای بیننده یا خواننده ای منفعل نباشیم بلکه سعی کنیم روش های رسانه ها در جذب و اقناع مخاطب را شناخته و معانی پنهان متون، فیلم ها، تصاویر و … را درک و تحلیل کنیم.