کتاب سیر عقل در منظومهٔ حقوق بین الملل

Seyre Aghl dar Manzoomeh-ye Hoghooghe Beynolmelal
اصول اساسی روش شناسی حقوق بین الملل
کد کتاب : 32270
شابک : 978-6004900294
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 776
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب سیر عقل در منظومهٔ حقوق بین الملل اثر هدایت الله فلسفی

"سیر عقل در منظومهٔ حقوق بین الملل" اثری است به قلم یکی از مجرب ترین اساتید دانشکده ی حقوق، استاد "هدایت الله فلسفی" که "اصول اساسی روش شناسی حقوق بین الملل" را در این کتاب مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. این اثر که در دهمین جشنواره ی بین المللی فارابی، عنوان کتاب برگزیده ی اول را به خود اختصاص داده است، بیش از اینکه ماهیت موضوعات در علم حقوق را مورد بررسی قرار دهد، به وسیله های شناسایی آن و یا به اصطلاح، روش شناسی حقوق پرداخته است. به این ترتیب "هدایت الله فلسفی" در کتاب "سیر عقل در منظومهٔ حقوق بین الملل"، در پی تایید قواعد حقوقی و هویدا ساختن مفاهیم و معانی آن ها نیست، بلکه در صدد آن است که با ارائه ی ابزار مناسب، قواعد حقوقی را تفسیر یا اثبات نموده و حقیقت آن ها را دریابد.
می توان گفت که "سیر عقل در منظومهٔ حقوق بین الملل"، مسیرهای صحیح استدلال حقوقی را نشان می دهد؛ این کتاب شکل و قالب حقوق را زیر ذره بین می برد و با بررسی پویایی حقوق یا نیروهایی که در شکل گیری، رشد، توسعه و دگرگونی آن نقش دارند، مخاطب را با روش شناسی حقوق آشنا می کند. این روش شناسی همانطور که روش های علمی در مجلس های مقننه را تشریح می کند، بر روش های مورد استفاده ی محکمه ها و مراجع اداری نیز تمرکز داشته و به آن ها نیز می پردازد. با توجه به حجم بالای آرا و نظریات حقوقی و تورم بی حد و اندازه مقررات و قواعد حقوقی، "سیر عقل در منظومهٔ حقوق بین الملل"، کتابی راهگشا در این زمینه به حساب آمده و خلا مطالعاتی و پژوهشی پیرامون این موضوع را تا اندازه ای پر نموده است.

کتاب سیر عقل در منظومهٔ حقوق بین الملل

هدایت الله فلسفی
هدایت‌الله فلسفی متولد ۱۳۲۷ در اصفهان ، حقوق‌دان ایرانی و استاد دانشگاه شهید بهشتی است. او برای ترجمهٔ کتاب نهادهای روابط بین‌الملل اثر کلود آلبر کلییار برنده نهمین دوره جایزه کتاب سال و برای تألیف کتاب حقوق بین‌الملل معاهدات برنده تشویقی کتاب سال ۱۳۸۱ شد و در سال ۱۳۷۹ نیز به عنوان استاد نمونه دانشگاه شهید بهشتی انتخاب گردید. فلسفی برای نگارش اثری تحت‌عنوان سیر عقل در منظومه حقوق بین‌الملل برگزیدهٔ اولِ دهمین دورهٔ جشنوارهٔ بین‌المللی فارابی شد.
دسته بندی های کتاب سیر عقل در منظومهٔ حقوق بین الملل