کتاب سنت زیبا شناسی آلمانی

The German Aesthetic Tradition
کد کتاب : 32778
مترجم :
شابک : 978-9649971339
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 324
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب سنت زیبا شناسی آلمانی اثر کای همرمایستر

کتاب سنت زیبا شناسی آلمانی
تنها مرور کلی سیستماتیک موجود در مورد زیبایی شناسی آلمان از سال 1750 تا به امروز است. این کتاب با کار باومگارتن آغاز می شود و تمام نویسندگان اصلی درباره زیبایی شناسی آلمان را در بر می گیرد: کانت ، شیلر ، شلینگ ، هگل ، نیچه ، هایدگر ، گادامر و آدورنو. این یک ایده روشن و غیر فنی ارائه می دهد ، و آنها را در یک زمینه فلسفی گسترده تر در صورت لزوم قرار می دهد. علاقه به این کتاب بسیار فراتر از رشته فلسفه به مطالعات ادبی ، هنرهای زیبا و موسیقی است.
در اواسط قرن هجدهم ، فیلسوف آلمانی الکساندر باومگارتن (1762-1714) اصطلاح زیبایی شناسی را ابداع کرد تا نظریه حساسیت را تعیین کند که نوعی دانش خاص ، یعنی دانش حاصل از ادراکات نفسانی ما را تولید می کند. وی با بیان این ادعا نبرد سختی را پشت سر گذاشت ، زیرا بیشتر سنت فلسفی غرب به افلاطون و درست تا رنه دکارت ، درک حس را به عنوان یک روش قانونی دانستن ، کاهش می داد. همچنین ، سنت دیرین مسیحیت و به ویژه آیین گرایی پروتستان در آلمان به لذتی که از حواس خود می گیریم روی خوش نشان نمی داد.

اما باومگارتن با فلسفه ای که ادراک حس را به عنوان یک روش قانونی شناخت پذیرفت ، پیش رفت. او چنین شناختی را "شناخت گیج شده" نامید - گیج کننده به این معنا که دانستن ما کاملا منطقی نیست (به عنوان مثال ، مشکلات کار ما در منطق و ریاضیات) اما ادراک حس را با عقلانی (ترکیبی از داور بودن ماه کامل) ترکیب می کند . و از نظر باومگارتن ، "شناخت آشفته" نه تنها منحصر به فرد ماست (روشی که بوی گل رز را احساس می کنم تجربه من است و بوی شما از گل سرخ تجربه شماست) بلکه غنای و پیچیدگی خاص خود را دارد.

کتاب سنت زیبا شناسی آلمانی

دسته بندی های کتاب سنت زیبا شناسی آلمانی
نکوداشت های کتاب سنت زیبا شناسی آلمانی
What Hammermeister inevitably achieves in this compact, yet wonderfully rich, book is much more than a scholarly overview of an important and difficult historical tradition in aesthetic philosophy."
آنچه در این کتاب فشرده و در عین حال شگفت انگیز غنی ، ناگزیر از آن به دست می آورید ، چیزی فراتر از یک مرور علمی از یک سنت مهم و دشوار تاریخی در فلسفه زیبایی شناسی است.
Philosophy and Literature

قسمت هایی از کتاب سنت زیبا شناسی آلمانی (لذت متن)
دو مفهومی که کرکگور از امر زیباشناختی پیش می نهد _ و یکی به هنر اشاره دارد و دیگری به زندگی _ از لحاظ پیامدهای زمانی شان با یکدیگر در تناقضند. او به مفهوم کلاسیک هنر باور دارد که براساس آن اثر هنری بر گذر زمان غلبه می کند و در قلمرو فراتاریخی به حیاتش ادامه می دهد و در عین حال معتقد است زندگی به مثابه اثری هنری هرگز نمی تواند از جریان زمان بگریزد و لذا کارستان های هنری را به امر جاودان دسترسی نیست. حتی زندگی اخلاقی نیز نمی تواند امر جاودان را به چنگ آورد و این کار فقط از زندگی دینی برمی آید. اما زندگی برای رسیدن به این سومین مرحله ابتدا باید از مرحله زیباشناختی بگذرد و سپس از مرحله اخلاقی. به این ترتیب، مرحله اخلاقی، از طریق انتخاب و البته بدون نفی کامل امر زیباشناختی، جایگزین بی اعتنایی زیباشناختی می شود. زندگی اخلاقی شامل امر زیباشناختی نیز هست و آن را رفع، حفظ و دوباره صورت بندی می کند و به سطح بالاتری ارتقا می دهد. از همین روست که کرکگور از زیبایی اخلاقی سخن می گوید: «بنابراین، فقط آن گاه که زندگی را از منظری اخلاقی می نگرم زیبایی اش را می بینم و فقط آن گاه که زندگی خودم را از منظری اخلاقی می نگرم زیبایی اش را می بینم.» این بازتاب زیبایی در شخصیت اخلاقی در حکم صورت بندی دوباره مفهوم لطافت نزد شیلر است، گرچه نه دقت آن را دارد و نه وضوحش را.