کتاب کلیات سبک شناسی

Stylistics
کد کتاب : 32827
شابک : 978-9648417043
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 472
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کلیات سبک شناسی اثر سیروس شمیسا

در این کتاب ابتدا تعاریفی از سبک ذکر گردیده، سپس توضیحاتی درباره ی تعاریف سه گانه ی نگرش، گزینش، و عدل از هنجار بیان شده است. هم چنین مفاهیم سبک اعم از سبک دوره، سبک شخصی، و سبک ادبی مطرح گردیده و برخی از مسائل مربوط به آن نظیر مختصات سبکی، انشا نویسی، تصحیح متون بررسی شده است. علاوه بر این، مکاتب سبک شناسی اعم از سبک شناسی ادبی، زبان شناختی، توصیفی، تکوینی، نقش گرا، ساختگرا، تاثری، و نیز فرمالیسم روسی، آرای بارت، ریفاتر و نظریه ی کنش کلامی ذکر گردیده است. ضمن آن که این سبک و سبک شناسی در ایران تحت این مباحث بررسی شده است: مفهوم سبک در آثار قدما، نمونه یی از بحث های سبکی خان آرزو، و سبک شناسی بهار.
سیروس شمیسا (زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۲۷ در رشت) استاد ادبیّات فارسی و نویسندهٔ پرکار ایرانی است که تاکنون بیش از ۴۰ اثر خلق کرده‌است. وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه شیراز آغاز کرد و چند سالی پزشکی خواند، ولی پس از چندی تغییر رشته داد و در همان‌جا مدرک کارشناسی خود را در ادبیّات فارسی گرفت. پس از آن وارد دورهٔ دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۵۷ از رسالهٔ خود به راهنمایی خانلری دفاع کرد. او در سال ۱۳۸۰ یکی از چهره‌های ماندگار ایران لقب گرفت. کتاب‌های او در بسیاری از دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود.
از آثار پرشمار او می‌توان موارد زیر را نام برد:
نقد ادبی
داستان یک روح (تأویل داستان بوف کور صادق هدایت)
سبک‌شناسی نثر
انواع ادبی
راهنمای ادبیات معاصر (شرح و تحلیل گزیدهٔ شعر نو فارسی)
نگاهی به فروغ فرخزاد
کلّیّات سبک‌شناسی
سبک‌شناسی شعر

کتاب کلیات سبک شناسی

سیروس شمیسا
سیروس شمیسا (زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۲۷ در رشت) استاد ادبیّات فارسی و نویسندهٔ پرکار ایرانی است که تاکنون بیش از ۴۰ اثر خلق کرده است. وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه شیراز آغاز کرد و چند سالی پزشکی خواند، ولی پس از چندی تغییر رشته داد و در همان جا مدرک کارشناسی خود را در ادبیّات فارسی گرفت. پس از آن وارد دورهٔ دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۵۷ از رساله خود به راهنمایی دکتر خانلری دفاع کرد. او در سال ۱۳۸۰ یکی از چهره های ماندگار ایران لقب گرفت. کتاب های او در بسیاری از دانشگاههای ...
دسته بندی های کتاب کلیات سبک شناسی