کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار (جلد دوم)

Naser al-Din Shah Qajar Memoirs Newspaper
(از رجب 1284 تا صفر 1287 ق)
کد کتاب : 32885
مترجم :
شابک : 978-6005942576
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 642
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار (جلد دوم) اثر ناصرالدین شاه قاجار

این کتاب دومین مجلد از خاطرات روزانه مهم‌ترین پادشاه قاجار، ناصرالدین شاه است که از رجب ۱۲۸۴ق. تا صفر ۱۲۸۷ق. را در بر می‌گیرد.
در این کتاب علاوه بر شرح کاملی از سفرنامه‌های قم، لار، کجور و گیلان به قلم شخص ناصرالدین‌ شاه، شرح وقایع روزانه از قبیل عزل و نصب‌های دولتی، موضوعات مربوط به شکار و تفرج در مناطق اطراف طهران، گزارش‌های اقلیمی و غیره آمده است. طبعا از خلال این گزارش‌ها، اطلاعات ناب و دست اولی در اختیار پژوهشگران، مخصوصا در حوزه تاریخ معاصر قرار خواهد گرفت.
کتاب حاضر که برای نخستین بار انتشار می‌یابد،یادداشت‌های روزانه ناصرالدین‌شاه است از تاریخ هجدهم جمادی‌الاول 1312 تا پانزدهم ذیقعده 1313 (یعنی دو روز قبل از ترور شاه به دست میرزارضا کرمانی در حرم حضرت عبدالعظیم).
از آنجا که مطالب این مجلد از یادداشت‌ها،مربوط به وقایع تاریخی یک سال پایانی حیات ناصرالدین‌شاه است،اهمیت خاصی دارد.
علاوه بر شرح سفر نور و کجور و لب دریا،وصف ملاقات شاه با سر مورتیمور دوراند وزیر مختار انگلیس و شرح واقعه فوت اعتمادالسلطنه به قلم ناصرالدین شاه،از جمله مطالب مهم این کتاب است.

کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار (جلد دوم)

ناصرالدین شاه قاجار
ناصرالدین‌شاه قاجار (تولد ۲۵ تیر ۱۲۱۰ – مرگ ۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵) که پیش از پادشاهی ناصرالدین میرزا خوانده می‌شد، معروف به "قبلهٔ عالم"، "سلطان صاحبقران" و بعد از کشته شدن توسط میرزا رضای کرمانی «شاه شهید»، چهارمین شاه از دودمان قاجار ایران بود. او با نزدیک به ۵۰ سال پادشاهی، طولانی‌ترین دورهٔ پادشاهی را در میان دودمان قاجار دارد و به افتخار نیم قرن سلطنت بر ایران، خود را صاحب قران نامید. او همچنین نخستین پادشاه ایران بود که خاطرات خود را نوشت. همچنین، ناصرالدین&z...
دسته بندی های کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار (جلد دوم)