کتاب جامعه شناسی کاریزمای ملی

Sociology of National Charisma
(فروپاشی ساختار های اجتماعی و ظهور کاریزما)
کد کتاب : 34604
شابک : 978-6004369565
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 660
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جامعه شناسی کاریزمای ملی اثر مجید فولادیان

"جامعه شناسی کاریزمای ملی" کتابی است به قلم "مجید فولادیان" که طی آن "فروپاشی ساختارهای اجتماعی و ظهور کاریزما" را تجزیه و تحلیل می کند. "مجید فولادیان" که در کسوت استادیاری دانشگاه مشغول به کار است، در این کتاب پدیدار شدن کاریزمای ملی را با مقایسه ی دو انقلاب اجتماعی یعنی انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی سال 57 مورد بررسی قرار می دهد. کاریزما به جهت ابهام یا حتی اغنایی که در فضای مفهومی اش وجود دارد از آن دسته مفاهیم جامعه شناختی است که می تواند با دیگر مفهوم های مشابه در آمیخته شود و در سطوح و زمینه های متعدد مورد استفاده قرار بگیرد.
"مجید فولادیان" در "جامعه شناسی کاریزمای ملی"، پروسه های شکل گیری آن را در کنار تعریف و تفسیرهایی که از کاریزما وجود دارد به تصویر می کشد و نشان می دهد که این خصیصه یا مفهوم چطور ایجاد شده و مردم را جذب یک رهبر کاریزماتیک می کند.در این راستا، نویسنده به یکی از مصداق های کاریزما که نوع سیاسی-ملی آن است، در کنار شرایط و علت های پدیدار شدنش می پردازد. او اعتقاد دارد که ماهیت کاریزما، با نهادها و سازمان هایی که خط و مشی دیوان سالاری دارند و همچنین با نهادهای اقتصادی هیچ نسبتی ندارد؛ بلکه در مقابل، می توان گفت کاریزما، خصیصه ای است که فداکاری و ایثار، عملکردی خلاف سنت های معمول و بی توجهی به عقلانیت های مالوف جهان را می طلبد. این اثر که به عنوان رساله ی دکترای "مجید فولادیان" ارائه شده است، با تاکید بر نقش برجسته تر برخی از روشنفکران و علمای دین، در انقلاب های مشروطه و اسلامی، کاریزمای ملی را در دوران قاجار و متعاقب آن پهلوی و انقلاب اسلامی بررسی می کند.

کتاب جامعه شناسی کاریزمای ملی

مجید فولادیان
مجید فولادیان، متولد ۱۳۶۰، مشهد، دارایدكتری جامعه شناسی (گرايش نظری فرهنگی) دانشگاه تهران ۱۳۹۳،کارشناسی ارشد جامعه شناسی (گرايش روانشناسي اجتماعی) از دانشگاه تهران ۱۳۸۶ است. ویاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد،نماینده وزیر علوم در هیات نظارت بر تشکلهای اسلامی دانشگاه های غیرانتفاعی خراسان رضوی ومدیر کارگروه فرهنگی و اجتماعی شبکه ملی جامعه و دانشگاه می باشد.
دسته بندی های کتاب جامعه شناسی کاریزمای ملی
قسمت هایی از کتاب جامعه شناسی کاریزمای ملی (لذت متن)
مقایسه «ایدئولوژی» های غالب در این دو برهه (انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی) نیز تفاوت های آشکاری را نشان می دهد. «ایدئولوژی» شکل گرفته در دوران انقلاب مشروطه این باور را گسترش می داد که از میان رفتن استبداد و محدود کردن شاه از طریق ایجاد مجلس و قانون، تنها نسخه نجات بخش جامعه ایران است؛ بنابراین ایدئولوژی ای که جنبه وارداتی دارد، بر کهن الگوهای جامعه ایرانی منطبق نیست، کاملا در تضاد با فرهنگ سیاسی چندهزارساله حاکم بر جامعه است، حاملان معدود و محدودی نیز در جامعه دارد و محتوای آن نیز ضد کاریزمایی است، نمی تواند در شرایط بحرانی جامعه مردم را به سوی رهبر کاریزماتیک ملی هدایت کند؛ زیرا در آن ایدئوئولوژی، ایجاد نهاد قانونگذاری و کاهش قدرت پادشاه راه حل اصلی شناخته شده است.