کتاب روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی

Molla Sadra's Philosophy of Critical Methodology
کد کتاب : 35072
شابک : 978-6006375281
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 340
سال انتشار شمسی : 1395
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی اثر حمید پارسانیا

مجموعه حاضر حاوی برخی مقالات و مصاحبه هایی ست که از سال 80 تا 88 با محوریت روش شناسی علوم اجتماعی و سیاسی انجام گرفته است. بیشتر مقالات، سرمقاله هایی است که در سال های یاد شده در فصل نامه علوم سیاسی منتشر شده و به همین دلیل عناوین و مباحث این مقالات بیشتر متوجه علوم سیاسی است.
مباحث مطرح شده در این اثر با آن که ناظر به موضوع و مسائل علم و دانش سیاسی است، نسبت به دیگر رشته های علوم اجتماعی و از جمله جامعه شناسی قابل تعمیم است.
این مجموعه با مقالاتی آغاز می شود که درباره ماهیت علم و دانش است و به بخشی از مباحث معرفت شناختی که در حوزه فلسفه و دانش علوم اجتماعی تاثیر گذار است، می پردازد.مقالات بعدی شامل مباحث روش شناسی علوم اجتماعی و سیاسی می باشد و مقاله دوازدهم نمونه ای از کاربرد روش نقلی را در یکی از مباحث بنیادین علوم اجتماعی؛ یعنی هستی جامعه ارائه می دهد.بخش پایانی مشتمل بر دو مصاحبه درباره وضعیت فلسفه و علوم سیاسی در حوزه های علمیه است.
نام روش شناسی حکمت صدرایی متخذ از یکی از مقاله های این مجموعه با نام «رئالیسم انتقادی حکمت صدرایی» است.

کتاب روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی

حمید پارسانیا
حمید پارسانیا (متولد ۱۳۳۷ در مشهد) استاد دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده ایرانی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.او فارغ التحصیل جامعه شناسی از دانشگاه تهران و دانش‌آموخته حوزه علمیه قم است. او از شاگردان عبدالله جوادی آملی و از افراد فعال در زمینه حکمت صدرایی است.او علاوه بر عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران، ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم، ریاست پژوهشگاه معارج و مسئولیت‌های متعدد دیگر را بر عهده دارد.پارسانیا در چالش با رویکردهای معرفتی مدرن؛ دغدغه بازسازی و احیای میراث...
دسته بندی های کتاب روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی